Monday, July 24, 2017

Gambar 'Mengerikan' Kaki Pelumba Basikal Tour de France Selepas Perlumbaan Viral

Tour de France 2017 baru saja usai namun, kehebohan yang mewarnai acara lumba basikal itu masih jadi topik dikalangan peminat apabila foto kaki atlet dari Poland, Pawel Poljanski, viral beberapa hari yang lalu.

Pawel Poljanski leg

Pawel Poljanski telah memuat naik gambar kakinya di instagram @p.poljanski dalam keadaan yang sangat 'mengerikan' dengan kedua belah kaki atlet lumba basikal dari pasukan Bora Hansgrohe itu dipenuhi urat-urat yang menonjol dan bahagian lutut kelihatan merah akibat sinaran matahari.

Foto yang diberi caption, "Setelah menyelesaikan 16 tahap, kaki saya kelihatan sedikit keletihan" sudah mendapat tanda like sebanyak 44,032.

Dari ribuan komentar yang masuk, rata-ratanya meletak rasa simpati kepada Pawel yang terpaksa memikul tugasnya sebagai pelumba basikal profesional.

"Itu tidak sihat, kawan," ujar salah satu pengguna.

Pawel Poljanski leg

Keadaan yang dialami Pawel Poljanski bukanlah keadaan "mengerikan" pertama kerana Chris Froome yang pada 2014 lalu pernah berkongsi gambar foto yang sama.

Menurut Dr Bradley Launikonis dari University of Queensland School of Biomedical Science, keadaan itu merupakan lumrah untuk atlet lumba basikal jarak jauh.

"Jumlah darah yang biasanya turun ke kaki kita adalah lima meter setiap minit, sedangkan bagi atlet biasa, maksimum akan menurunkan 20 liter seminit yang mengalir melalui otot," kata Bradley dikutip dari ABC.

Apalagi buat atlet lumba basikal seperti Pawel Poljanski, sudah pasti berkali-kali ganda.

"Dua kali ganda atau sekitar 40 liter seminit, mereka memiliki volume darah yang sangat besar."

Untuk gambar kaki Pawel Poljanski, itu adalah gumpalan darah di pembuluh darahnya, kata Bradley lagi.

BACA INI JUGA: Gambar-gambar Ngeri Yang Pernah Menggemparkan Dunia

sumber: liputan6

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon