Sunday, July 30, 2017

Fakta Sebenar Tentang Viking Yang Anda Tidak Tahu


Jika anda menonton filem-filem mengenai Viking sekitar 10 ke 20 tahun dahulu apa yang sering di paparkan adalah mereka memakai topi besi bertanduk, begitu juga kalau anda menonton kartoon.

Viking

Tapi tahukah anda bahawa ini adalah falasi. Sebenarnya tiada lansung dalam catatan sejarah atau jumpaan arkeologi yang menunjukkan bahawa mereka pakai helmet bertanduk.

Helmet perang mereka sebenarnya sama seperti helmet tentera-tentera berkuda rohan dalam trilogy the lord of the ring.

Sedangkan helmet bertanduk tersebut adalah untuk bomoh atau dukun sahaja. Topi bertanduk ini dipopularkan oleh filem-filem Hollywood sekitar awal abad 20.

Satu lagi mitos tentang Viking adalah mereka bangsa yang tak bertamadun dan kotor. Sebenarnya dalam banyak-banyak suku eropah, Viking adalah diantara yang paling pembersih. Lebih bersih dari orang Inggeris.

Dalam penggalian yang dibuat terhadap kubur mereka, dijumpai banyak alat-alat untuk berdandan dan membersihkan diri antaranya pengorek telinga, pisau cukur, sikat rambut dan pencungkil gigi yang dibuat dari tanduk atau tulang-tulang.

Orang Viking juga mandi lebih kerap dari orang eropah lain pada zamannya yakni sekali seminggu terutama hari sabtu kerana hari sabtu adalah hari grooming atau berhias bagi orang Viking terutama lelaki. Mereka juga suka berendam dalam hot spring. Ini menunjukkan mereka adalah metroseksual.

Tahukah anda seperti orang melayu, kaum Viking juga sangat memandang tinggi golongan wanita. Suri rumah Viking mempunyai lebih hak dan kuasa berbanding wanita-wanita berkahwin dari kaum lain.

Apabila suaminya pergi perang atau berlayar si isteri mempunyai kuasa untuk menguruskan ladang serta buruh-buruh dan hamba.

Mereka juga ada bahagian dalam harta pusaka, boleh menceraikan suami mereka jika suami gagal menjalankan tanggungjawab dan berhak ambil balik mas kahwinnya. Malah kaum lelaki terpaksa membayar wang sara hidup untuk bekas interinya.

Pernah tercatat dalam sejarah Viking bahawa seorang wanita telah menceraikan suaminya kerana suaminya mempunyai bulu dada yang terlalu tebal dan tidak mahu mencukur, menarik bukan.

Satu lagi mitos ialah orang viking sepanjang hidup mereka adalah menjarah dan berperang serta merampas harta orang.

Sebenarnya, sebahagian besar hidup mereka, orang viking adalah petani dan nelayan. Mereka menanam oats, barley dan gandum. Mereka juga menternak lembu, kambing dan babi. Hanya sebahagian sahaja dari Viking yang selalu melanun dan menjarah.

Satu perkara yang kita tak tahu tentang Viking adalah kaum lelaki mereka suka mewarnakan rambut mereka blonde. Bagi mereka rambut blonde adalah cantik.

Lelaki yang berambut merah biasanya akan menggunakan sejenis bancuhan kapur untuk bleach rambut mereka hingga jadi blonde, malah janggut juga di warnakan blond.

Dengan meletakkan solusi kapur dan mewarnakan rambut ini juga, orang Viking dapat mengelakkan masalah yang sering dihadapi oleh kaum-kaum lain di eropah yakni kutu.

Orang Viking sangat diplomatik dan berdiplomasi sesama sendiri. Jika terdapatnya seorang pemimpin yang jahat atau kejam, satu majlis timbang tara akan dibuat dan pemimpin tersebut akan dibuang negeri.

Hal ini berlaku pada raja yang bernama Eric The Red yang suka dengan kekejaman sehingga orang viking sendiri tak suka. Dia dibuang dari Norway dan Iceland.

Orang Viking sangat sukakan hikayat, lagu-lagu tradisi dan cerita-cerita penglipur lara. Berbanding dengan kaum-kaum eropah lain diet pemakanan orang Viking juga adalah yang paling seimbang dan sihat kerana mereka suka makan ikan terutama ikan kod yang banyak omega 3 dan mereka juga makan pelbagai bijirin dan sayuran. Orang viking juga hanya makan 2 kali sehari iaitu makan siang dan makan malam.

Sepertimana kegemaran mereka akan rambut yang blonde, mereka juga sukakan pakaian yang berwarna terang seperti biru muda, kuning dan merah.

Orang Viking mempunyai cara menegur seseorang. Setiap kali mereka berjumpa mereka akan berkata “ey wassup!” Wassup yang digunakan oleh anak muda pada hari ini sebenarnya berasal dari budaya Viking.

Orang viking ada tandas luar rumah dan bersuci dengan bulu kambing atau lumut setiap kali mereka membuang air besar.

Ey wassup!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Plot Membunuh Napoleon Yang Gagal

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon