Saturday, July 29, 2017

Apa Itu Kas-kas (Popi) Dan Sejarahnya Dalam Rempah Masakan


Kas-kas adalah biji daripada bunga pokok popi (Papaver Somniferum) yang sudah masak ranum dan tidak mengandungi bahan kimia narkotik (opium) kerana cecair yang menghasilkan opium pada tunasnya hanya wujud sebelum biji terbentuk sepenuhnya.

Apa itu kas-kas

Kas-kas diambil apabila bunga popi sudah masak dan tidak mengandungi bahan opium, tetapi ada kandungan yang sedikit bahan alkaloid daripada bunga popi, kira-kira 50 bahagian bagi setiap juta.

Kas-kas banyak ditanam dan berasal dari Timur Tengah, kini banyak tumbuh di China, Indo-China, India dan Afghanistan.

Mendengar nama Kas-kas teringat bagaimana pernah kerajaan kita mengambil tindakan terhadap jualan makanan di kedai mamak yang dikatakan menggunakan biji Kas-kas sehingga ramai pelanggan yang disaring kencingnya mengandungi dadah dan ada yang ketagih.

Biji Kas-kas dikatakan apabila dicampurkan ke dalam kari, kuah, minuman dan masakan seperti nasi kandar, ramai yang akan ketagih masakan tersebut.

Apa sebenarnya Biji Kas-kas?

Biji Kas-kas sebenarnya adalah biji popi atau nama saintifiknya 'Papaver Somniferum' membawa makna ‘pencetus tidur’ dimana kesan yang agak mengkhayalkan.

Lebih dikenali sebagai biji Kas-kas oleh masyarkat Malaysia dahulu, ia banyak digunakan untuk tujuan masakan (mungkin kini masih ada yang gunakan tanpa diketahui oleh pelanggan).

Biji popi (Kas-kas) dari timur tengah ini menghasilkan lebih kandungan candu kerana cuaca disana ketika musim bunga pokok popi banyak menghasilkan biji Kas-kas berkualiti.

Hasil kajian menunjukkan biji Kas-kas yang ditanam di negara barat menghasilkan kurang candu dan getah serta kesan dadahnya kurang apabila bunganya berkembang.

Kajian mendapati juga biji popi putih yang banyak ditanam di India, Timur Tengah atau Asia banyak digunakan dalam masakan di negara-negara tersebut.

Sebenarnya ada dua jenis tumbuhan kaskas iaitu jenis eropah dan timur tengah namun tidak banyak perbezaan antara jenis Kas-kas biru (Eropah) dan Kas-kas putih (Timur tengah) dari segi kandungan kimianya.

Bagi mengenali biji popi memang tidak sukar kepada mereka yang biasa dengannya.

Bijinya dikatakan amat kecil dan keras dengan rasa dan tekstur yang hampir sama.

Kas-kas Dalam Masakan Dan Perubatan

Biji popi akan matang dalam kapsulnya selepas bunganya kering dan gugur boleh diperolehi dengan mudah dalam bentuk kering dan amat keras untuk dihancurkan.

Jika anda tidak mempunyai pengisar khas biji popi, lazimnya apa yang dilakukan adalah memanggang bijinya terlebih dahulu sebelum menggunakan lesung batu untuk menghancurkannya.

Biji popi boleh digunakan sama ada dalam bentuk asal atau serbuk yang hancur dalam masakan dan industri bakeri.

Apabila digunakan dalam masakan yang tidak dimasak seperti salad, anda perlu membakar bijinya terlebih dahulu kerana cara ini mampu menaikkan rasa dan aromanya.

Apabila biji popi digunakan untuk pastri, lazimnya ia perlu direndam terlebih dahulu dalam air mendidih dan dibiarkan selama satu hingga tiga jam sebelum dikisar.

Biji popi putih memang biasa digunakan dalam masakan India seperti kari dan rempah mengandungi sejumlah kecil biji popi yang mampu menambah kelazatan makanan tersebut.

Kas-kas berfungsi untuk 'memekatkan' kuah dan menambah rasa dalam kari.

Di negara barat pula dilaporkan bahawa minyak biji popi atau dalam bahasa Perancis dikenali sebagai 'oillette' sering digunakan untuk tujuan masakan dan pengganti kepada minyak zaitun.

Jenis biji popi Eropah atau dikenali dengan Papaver rhoeas pula sering digunakan membuat cecair pekat atau sirap dan digunakan dalam sup dan kordial.

Jenis ini juga turut dikenali sebagai ubat ‘sakit kepala’ kerana apabila menghidunya boleh menyebabkan rasa pening sementara.

Sirap biji popi barat memiliki ciri-ciri anodin (mereda dan melegakan sakit) dan ekspektoran (menggalak rembesan kahak dalam saluran pernafasan supaya lebih mudah untuk dikeluarkan).

Manakala sirap biji popi timur memiliki ciri-ciri anodin dan narkotik (melegakan kesakitan).

Ramuan ubat batuk dan sirap juga banyak dibuat daripada jenis biji popi timur.

Ramuan daripada air rendaman biji popi dikatakan mampu digunakan untuk melegakan kesakitan telinga dan juga sakit gigi.

Kandungan Kas-kas

Satu sudu biji popi mengandungi kira-kira 1.6 gram protein, 3.7 gram lemak, 2.5 gram karbohidrat dan 46 kalori.

Biji popi juga mengandungi sumber mineral yang baik seperti Manganese, Kalsium, Magnesium, Fosforus, Ferum, Zink, Kalium dan Selemium.

Kas-kas juga kaya dengan serat dan mengandungi Asid lemak omega-3 dan Asid lemak omega-6.

Ia dilaporkan boleh meredakan masalah asma dan batuk.

Tidak dapat dinafikan bahawa biji popi amat tinggi khasiatnya tetapi ia juga diketahui mampu memberi kesan pada ujian dadah.

Pengambilan biji popi yang kerap mungkin boleh membawa kepada ujian dadah yang positif kerana kajian yang pernah dijalankan menunjukkan ujian telah mengesan bahan dadah seperti candu dalam air kencing.

Ini adalah kerana biji popi dan heroin datang dari tanaman yang sama, Kas-kas.

Namun begitu, punca sebenar bukanlah dari biji popi tetapi latex daripada biji tidak matang yang terkena bijinya Kaskas.

Semasa aktiviti menuai atau pun ketika mengumpul popi, bahan candu daripada kapsul itu telah dipindahkan kepada biji popi, lalu biji popi turut mengandungi sejumlah codeine dan morfin.

Malah, ada juga dilaporkan jika anda memakan kari mamak yang mengandungi biji popi dan kemudiannya melakukan ujian dadah, ia boleh membawa kepada keputusan positif.

Walaupun terdapat pelbagai khasiat biji popi namun pengguna perlulah berhati-hati dan mendapatkan nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari.

Kas-kas diambil apabila bunga popi sudah masak dan tidak mengandungi bahan opium, tetapi ada kandungan yang sedikit bahan alkaloid daripada bunga popi, kira-kira 50 bahagian bagi setiap juta.

Kaskas Sebagai Perisa Makanan

Apa Itu Kas-kas

Kas-kas telah digunakan sebagai perasa makanan sebelum masalah penagihan opium bermula pada kurun ke-17.

Ada laporan yang mengatakan Kas-kas mula digunakan sebagai perasa makanan di Eropah sekitar 4,000 tahun yang lalu.

Di negara Barat, selain digunakan dalam pembuatan roti terutamanya bread roll dan kek, kas-kas banyak dijual di pasar raya sebagai bahan perasa campuran salad.

Sementara itu, di negara-negara Asia Selatan, ia dihancurkan dan digaul di dalam kari untuk meningkatkan rasa serta memekatkan kari.

Ada kalanya Kas-kas direndam di dalam air untuk dijadikan minuman herba bagi kurangkan sakit badan.

Ia juga boleh dibuat losen untuk melembutkan kulit.

Kas-kas yang terdapat di dalam pasaran tempatan diimport dari beberapa negara luar seperti India kerana selain iklim Malaysia yang tidak sesuai bagi penanaman pokok popi, mengikut undang-undang, ia juga tidak boleh ditanam di negara ini.

Mereka yang cuba menanam tumbuhan ini pula boleh didakwa dibawah undang-undang Akta Dadah Merbahaya 1952 yang boleh membawa hukuman mati jika sabit kesalahan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 8 Bahaya Dadah Amfetamin Yang Kita Wajib Tahu

sumber: animhosnan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon