Wednesday, June 21, 2017

Panduan Semakan Penerima Darjah Kebesaran, Bintang Dan Pangkat Secara Online


Jika anda mahu menyemak sama ada gelaran kebesaran yang digunakan oleh seseorang individu itu adalah sahih dan diiktiraf kerajaan, anda boleh merujuk laman sesawang Bahagian Istiadat di Jabatan Perdana Menteri www.istiadat.gov.my.

Semakan Anugerah

Laman web ini mempunyai senarai lengkap yang dikemaskini mengenai semua penerima anugerah, sama ada yang dikurniakan Yang di-Pertuan Agong ataupun sumber-sumber yang diiktiraf.

Usaha ini diambil untuk menangani masalah penyalahgunaan gelaran kebesaran seperti Datuk dan Datuk Seri yang diragui kesahihan sumbernya.

Mengikut dasar dan peraturan semasa, hanya penganugerahan yang dikurniakan oleh Yang di-Pertuan Agong, Sultan dan Raja bagi negeri-negeri bersultan atau beraja serta Yang Dipertua Negeri akan diiktiraf.

Bagi darjah dari negara asing, hanya yang dikurniakan oleh ketua negara ataupun ketua kerajaan sesebuah negara asing yang berdaulat akan diiktiraf.

Anugerah yang diberikan oleh pertubuhan, persatuan atau mana-mana institusi dalam dan luar negara yang tidak mempunyai kekuasaan politik dan wujud hanya sebagai pusat kebudayaan dan pemuliharaan adat budaya dan tradisi sahaja adalah tidak termasuk dalam kategori penganugerahan yang diiktiraf.

Dan bagi memastikan suatu penganugerahan itu dikawal rapi di peringkat Persekutuan, Bahagian Istiadat dan Urusetia Persidangan Antarabangsa di Jabatan Perdana Menteri mempunyai satu rekod lengkap dan kemaskini mengenai semua penerima anugerah Persekutuan.

Tindakan ini adalah bagi memastikan gelaran atau pingat yang dianugerahkan mempunyai daftar rekod yang sahih selain menggelak daripada timbulnya kekeliruan dan keraguan tentang senarai penerima anugerah darjah kebesaran, bintang dan pingat persekutuan.

Senarai penerima anugerah hanya akan disiarkan sehari selepas majlis penganugerahan.

BACA INI JUGA:

sumber: sinarharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon