Wednesday, June 21, 2017

8 Perkataan Baru Termasuk Tular (Viral) Dan Swafoto (Selfie) Masih Ramai Tak Tahu


Tinjauan pendapat mendapati orang ramai lebih selesa menggunakan ‘selfie’ berbanding istilah baru bahasa Melayu swafoto dan ‘viral’ berbanding tular.

Tular atau Viral
Gambar hiasan.

Antara alasan diberikan ialah sudah terbiasa dan lebih mudah difahami berbanding perkataan bahasa Melayu yang baru diperkenalkan itu.

Itu antara hasil tinjauan mengenai lapan istilah bahasa Melayu yang diperkenalkan yang sebelum ini menggunakan bahasa Inggeris, iaitu:
  1. tular (viral)
  2. suri teladan (role model)
  3. jerayawara (road show)
  4. latar pentas (back drop)
  5. gegantung (bunting)
  6. imej tumpu (highlight)
  7. pascanilai (post mortem)
  8. swafoto (selfie)

Istilah bahasa Inggeris itu amat popular di media sosial sehingga pakar rujuk bahasa Melayu, Ismail Dahaman berpendapat sikap malas membuka kamus Bahasa Melayu antara punca sesetengah istillah bahasa Melayu masih janggal digunakan.

Hasil tinjauan menunjukkan 80.9 peratus daripada 157 responden memberi jawapan sedemikian bagi soalan adakah mereka lebih selesa menggunakan perkataan bahasa Inggeris berbanding bahasa Melayu.

Sebanyak 22 peratus berpendapat bahasa Melayu terlalu banyak mengalami perubahan hasil adaptasi daripada bahasa Inggeris yang menyukarkan untuk diadaptasi dalam kehidupan seharian.

Sebanyak 86.2 peratus responden langsung tidak menggunakan istilah baru bahasa Melayu itu sebelum ini kerana hampir separuh responden baru menyedari kewujudannya.

Selepas mengetahui kewujudan lapan istilah berkenaan, 70 peratus responden mengakui tidak akan menggunakannya dalam perbualan harian dengan alasan ia janggal dan tidak selesa digunakan.

Berdasarkan komen diberikan, 25 peratus responden menyatakan kurang pendedahan terhadap istilah itu,

BACA INI JUGA: Nama Paling Unik Di Malaysia, Viva anak Proton Saga!

sumber: hmetro

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon