Monday, May 29, 2017

Sejarah Penggunaan Nama Etnik 'Kadazandusun'


“Dusun” merujuk kepada suku kaum peribumi terbesar di Sabah. Suku kaum ini tinggal di seluruh Sabah dan dikenali dengan berbagai nama mengikut daerah, umpamanya Dusun di Daerah Kota Belud dikenali sebagai Dusun Tindal manakala Dusun di daerah Keningau dan Tambunan dikenali sebagai Dusun Liwan.

Kadazandusun

Ada juga suku kaum yang tergolong dalam keluarga Dusun [sub-dusun] tetapi mahu dikenali dengan nama khas seperti Rungus, Tobilung, Lotud, Sungai dan sebagainya.

“Kadazan” secara amnya merujuk kepada suku kaum yang tinggal di daerah Penampang dan sebahagian Papar. Kadazan adalah sebahagian daripada keluarga Dusun dan turut dikenali sebagai Dusun Tanggara.

Usaha "Menjenamakan semula Dusun"

Dengan campur tangan politik, nama Kadazan dan Dusun ‘duduk sama rendah, berdiri sama tinggi’.

Terdapat usaha di kalangan ahli politik dan golongan intelektual seperti Ketua Menteri pertama Sabah berdarah Dusun-Inggeris iaitu Tun Mohd Fuad Stephen dan Peguam pertama berbangsa Dusun iaitu Datuk Seri Joseph Pairin Kitingan untuk ‘menjenamakan semula’ suku kaum Dusun.

Ini kerana “dusun’ itu sendiri menggambarkan suku kaum ini ‘ketinggalan’- perkataan ‘dusun’ bermaksud 'kebun', 'ladang', 'kampung', 'tepi hutan' dan sebagainya.

Untuk mengubah persepsi orang luar, mentaliti dan martabat orang Dusun, ilmuan Dusun ini berhasrat menggantikan nama “Dusun” kepada “Kadazan” kerana pertama; Kadazan juga sebahagian daripada Dusun.

Perkataan “Kadazan” yang bermaksud 'kedai', 'bandar','orang' dsb lebih ummp!, lebih kaw! dan lebih world!.

Secara kebetulan, orang-orang Kadazan memang tinggal di kawasan bandar-bandar dan pinggir bandar(sub urban).

Penolakan dan Krisis Politik

Walau bagaimanapun, seperti mana dinyatakan tadi, penggunaan “Dusun” dan “Kadazan” telah digunakan secara amat meluas, sama-sama gah dan agak sukar bagi generasi lama untuk menerima cadangan nama baru sehinggakan isu ini membabitkan pertelingkahan orang-orang politik.

Pada tahun 1989, usaha Ketua Menteri Sabah pada masa iaitu YAB Datuk Seri Joseph Pairin yang berkeras untuk menamakan semua suku-suku kaum Dusun sebagai “Kadazan” telah ditentang habis-habisan oleh Timbalan Ketua Menteri iaitu YB Datuk Mark Koding [mendiang].

Datuk Pairin seorang Dusun dari Tambunan dan Datuk Mark seorang Dusun dari Ranau akhirnya tragedi berlaku bila Datuk Mark disingkirkan daripada parti yang memerintah iaitu PBS dan beliau menubuhkan parti sendiri iaitu parti AKAR untuk “memperjuangkan hak orang Dusun”. Parti ini mendapat sokongan padu Perdana Menteri YBhg Tun Dr Mahathir.

Pada masa ini jugalah dua badan kebudayaan tempatan ‘berperang’ sesama sendiri iaitu Kadazan Cultural Association (KCA) dan United Sabah Dusun Association(USDA).

Pesta Menuai yang dirayakan pada setiap bulan Mei ditukar nama oleh USDA sebagai “Tadau Kokotuan” manakala KCA menamakannya sebagai “Tadau Kaamatan” [maknanya sama saja iaitu Hari Menuai].

Dengan wujudnya parti AKAR, pelbagai krisis politik telah berlaku di Sabah pada awal tahun 1990-an.

Setelah krisis politik selesai, “Tadau Kaamatan” kekal sehingga kini dan KCA telah ditukar nama menjadi Kadazandusun Cultural Association (KDCA).

Dewan “Hongkod Koisaan” milik KDCA adalah dewan terbesar di Sabah amat popular umpama Dewan Merdeka PWTC di Kuala Lumpur.

Perbezaan

Ada beberapa sebab kenapa generasi senior Dusun tidak dapat menerima penggunaan nama Kadazan. Antaranya dari segi loghat bahasa memang amat berbeza, dari segi taraf hidup, dari segi cara berfikir dan sebagainya.

Lagipun kebanyakan orang-orang Kadazan adalah ‘mix’ atau telah bercampur dengan bangsa lain seperti Cina, Filipina, Eropah, Bajau dan sebagainya.

Dari segi agama, Kadazan kebanyakannya Kristian Roman Katolik manakala Dusun kebanyakannya Kristian Protestan/Kristian ‘lain-lain’ dan Islam.

Dusun dari daerah Ranau, yang kebanyakannya beragama Islam, paling kuat menentang cadangan nama baru ini.

Cadangan penggunaan “Kadazan” untuk menggantikan “Dusun” sebenarnya dialu-alukan secara senyap-senyap oleh generasi muda.

Oleh itu jangan hairan kalau di Sabah, ada keluarga yang datuk, nenek, mak, bapa, anak pertama, anak kedua “berbangsa Dusun” tapi anak ketiga dan seterusnya “berbangsa Kadazan”.

Keadaan ini menimbulkan masalah di kemudian hari kerana ada agensi kerajaan yang telah menetapkan kuota bagi kedua-dua Dusun dan Kadazan seperti kemasukan ke UiTM dan pinjaman MARA.

Lahirnya 'Kadazandusun'

Pada tahun 1999 parti UPKO telah mengambil inisiatif untuk “menyelesaikan perjuangan” pengasas UPKO lama iaitu Allahyarham Tun Mohd Fuad Stephan. Tapi kali ini dengan cara berbeza.

Dalam perhimpunan agung UPKO, satu DEKLARASI telah dibuat di mana Kadazan dan Dusun “digabungkan” menjadi “Kadazandusun” [BUKANNYA Dusunkadazan, Kadazan/Dusun atau Kadazan-Dusun].

Seretak dengan perisytiharan ini, apa yang dinamakan sebagai “Bahasa Kadazandusun” atau “Kadus” telah mula diajarkan di sekolah-sekolah rendah dan di Universiti Malaysia Sabah (UMS).

Bahasa Rasmi Kadazandusun adalah Bahasa Dusun Bundu-Liwan dari daerah Ranau/Tambunan/Keningau dan dicampurkan sedikit Bahasa Kadazan [Dusun Tanggara].

Orang yang paling gembira dengan perkembangan ini tentunya Datuk Mark Koding, kerana akhirnya “perjuangan” beliau “tercapai”. Parti AKAR dibubarkan tidak lama selepas itu dan ahli-ahlinya menganggotai UMNO.

Walau bagaimanapun sesiapa sahaja bebas memanggil dirinya Kadazan ataupun Dusun ataupun Kadazandusun, mengikut kesesuaian.

Felix AF3, Marsha AF3, Linda AF2, Nikki Malaysian Idol, Gracie Audition, Shanel Audition, Daphne Iking layak memanggil diri mereka Dusun kerana ciri-ciri seorang Dusun ada pada mereka; seperti wajah, nama, asal-usul, bangsa ibu bapa, bahasa yang boleh dituturkan, cara bertutur dan dibesarkan dalam kawasan yang majoritinya Dusun. Mereka juga boleh dipanggil Kadazandusun [Deklarasi UPKO 1999].

Yang berbeza cuma loghat. Ayat-ayat dalam bahasa Dusun lebih banyak menggunakan huruf ’h’ ‘r’, ‘y’ dan ‘w’. Manakala Kadazan lebih banyak menggunakan huruf ‘l’, ‘z’ dan ‘v’.
Semoga memberi manfaat.

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon