Monday, May 08, 2017

11 Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Sabah


Sabah memang terkenal dengan tempat-tempat menarik diseluruh dunia dan baru-baru ini ia telah mendapat anugerah untuk Kota Kinabalu iaitu diantara 3 tempat menarik paling popular asia pasifik untuk pelancongan.

Memang benar Sabah merupakan tempat tarikan menarik besar pelancong dari China dan Korea Selatan. Nak tahu kenapa?

Semak 11 senarai tempat menarik di Sabah dibawah dan bersedia untuk mengaguminya.

1. Taman Kinabalu

Taman Kinabalu

Taman Kinabalu merupakan pintu masuk ke Gunung Kinabalu dan tempat menarik di Sabah yang paling popular.

Ia terletak 1,585 meter di atas paras laut dan menjadi tapak permulaan bagi pendakian ke puncak Gunung Kinabalu, meliputi kawasan seluas 754 km persegi lokasi menarik yang mengagumkan, merangkumi Gunung Kinabalu, Gunung Tambayukon dan kaki bukit.

Gunung-gunung ini memiliki sejarah geografi dan tempat yang menarik dengan mengambil masa beribu-ribu tahun untuk terbentuk.

Gunung Kinabalu yang tersergam indah sebenarnya adalah massif granit yang kemudiannya tembus dari kerak ke permukaan bumi.

Massif ini muncul ekoran daripada hakisan pasir dan batu lumpur setebal beberapa kaki. Semasa Zaman Ais, glasier yang menuruni puncak membentuk kawasan tersebut tetapi puncak berceranggah yang timbul dari permukaan ais tidak berubah.

Gunung berceranggah ini menjadi mercu tanda dan menjadi lokasi yang menarik Taman Negara pada hari ini.

2. Rainforest Discovery Centre

Rainforest Discovery Centre

Rainforest Discovery Centre (RDC) di Sepilok, Sandakan adalah sebahagian dari Hutan Simpan Kabili-Sepilok – merupakan Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok dan tempat menarik di Sabah untuk aktiviti kajian alam semulajadi Borneo.

Terletak di Sabah, ia merupakan salah satu pusat pendidikan alam sekitar yang paling menarik dan terkenal di negeri itu.

Bersiar-siar di dalam hutan atau berjalan di sepanjang 147-meter panjang laluan pejalan kaki kanopi dan nikmati pemandangan menarik hutan hujan yang indah – 28 meter di atas tanah.

Berjalan kaki pada waktu malam di sepanjang denai juga memberikan peluang kepada pelawat untuk melihat hidupan liar yang tinggal di dalam hutan ini, seperti pelanduk, musang, tarsier comel dan pelbagai jenis serangga dan burung.

Bagi pencinta flora, terdapat banyak spesis menarik yang boleh dilihat di taman ini antaranya kira-kira 250 spesis orkid asli yang berkembang mekar.

Keluarga orkid adalah kumpulan tumbuhan berbunga terbesar di seluruh dunia dengan kira-kira 25,000 spesis liar secara keseluruhan.

Peminat, ahli alamiah dan saintis yang sedang meningkat dari semua lapisan masyarakat akan dapat meneroka dengan lebih lanjut mengenai keajaiban hutan hujan melalui RDC yang unik yang membantu meningkatkan kesedaran masyarakat umum dan menghargai kepentingan pemuliharaan serta penggunaan sumber hutan yang mampan.

3. Pulau Sipadan

Pulau Sipadan

Mendiang Jacques Cousteau, ahli ilmu alam lautan yang terkenal di seluruh dunia, pernah menyifatkan Pulau Sipadan sebagai hasil seni yang tidak tercemar manakala penyelam di seluruh dunia mengundi pulau ini sebagai salah satu daripada lima tapak menyelam terbaik di dunia.

Pulau Sipadan merupakan tempat menarik di Sabah untuk kategori pulau, dan ianya menjadi tarikan antara 10 pulau terpilih di dunia.

Terletak 700m dari dasar laut dan hanya berkeluasan 12 hektar, satu-satunya diantara pulau laut menarik di Malaysia ini mempunyai saiz yang agak kecil.

Pelawat boleh berjalan mengelilingi pulau ini dalam masa 25 minit sahaja, tetapi ia menjadi tarikan kepada pelbagai hidupan laut yang datang dari dasar laut.

Pulau yang dikelilingi air laut yang bersih dan jernih ini mempunyai kekayaan hidupan laut yang menakjubkan.

Diisytiharkan sebagai kawasan perlindungan burung pada tahun 1933 oleh pemerintah Borneo Utara ketika itu.

Ia diwartakan semula pada tahun 1963 oleh Kerajaan Malaysia. Kawasan hutan tebal di pulau ini menampung sejumlah besar spesis burung tropika termasuk helang laut, burung rajawali, ‘sunbird’, ‘starling’ dan burung punai.

Hidupan krustasia eksotik termasuk ketam kenari yang menarik bertaburan di tepi pantai dan bersembunyi di celah-celah tumbuhan.

Anda pasti akan terserempak dengan penyu, kumpulan ikan aji-aji, ‘bumphead parrotfish’ dan ikan alu-alu semasa menyelam di sekitar perairan pulau terumbu karang ini.

4. Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok

Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok

Masa terbaik untuk melawat ‘Orang Liar Borneo’ adalah pada pukul 10 pagi dan sekali lagi, pada pukul 2.30 petang apabila primat ini keluar dari hutan untuk mendapatkan makanan harian mereka, pisang dan susu.

Pusat pemulihan ini merupakan tempat menarik di Sabah bagi melihat sendiri dengan lebih dekat aktiviti Orang Utan dan ianya cukup besar.

Anda boleh melihat orang utan diberi makan dari satu platform di pusat ini dan kemudian mereka kembali semula berkeliaran bebas di dalam hutan di mana mereka boleh menjaga diri sendiri.

Selain orang utan, terdapat lebih 200 spesis burung dan pelbagai jenis tumbuhan liar yang boleh dijumpai di dalam hutan simpan seluas 5.666 hektar.

5. Taman Marin Tunku Abdul Rahman

Taman Marin Tunku Abdul Rahman

Terletak kira-kira 10 ke 20 minit perjalanan menaiki bot laju dari ibu negeri Sabah, Kota Kinabalu, Taman Marin Tunku Abdul Rahman terdiri daripada lima buah pulau yang indah dan menarik, berkeluasan melebihi 4929 hektar, dua pertiga daripadanya adalah laut.

Tempat menarik di Sabah bagi percutian pulau adalah di Taman Marin Tunku Abdul Rahman kerana ia cantik dan dekat untuk dikunjungi.

Pulau-pulau terdiri daripada – Pulau Manukan, Pulau Mamutik, Pulau Sulug, Pulau Gaya dan Pulau Sapi mempunyai pantai berpasir putih yang penuh dengan ikan dan terumbu karang; sesuai untuk penyelam baru serta mereka yang berkelah.

Untuk mereka yang sukakan aktiviti lasak di atas tanah, Pulau Gaya dan Pulau Sapi juga mempunyai denai kembara merentasi hutan dara mereka.

Rumah bagi pelbagai jenis flora dan fauna eksotik, anda pasti dapat melihat spesis yang jarang ditemui seperti Megapode atau Burung Tambun, burung yang kelihatan seperti ayam dengan kaki besar, berbunyi seperti kucing.

6. Lembah Danum

Lembah Danum

Kawasan Pemuliharaan Lembah Danum yang terletak 83 km ke barat daya Lahad Datu kaya dengan kepelbagaian flora dan fauna yang sangat menarik.

Hutan cantik ini menjadi habitat bagi Badak Sumatera, orang utan, ungka, pelanduk dan harimau akar. Lebih kurang 270 spesis burung telah direkodkan di kawasan ini.

Pusat Kajian Lapangan Danum terletak di dalam kawasan hutan simpan seluas 440 kaki persegi.

Ia turut menjadi salah sebuah eko-resort pertama di Sabah yang dikenali sebagai Borneo Rainforest Lodge dan menjadikannya salah satu tempat menarik di Sabah. Resort ini memiliki restoran, bar dan chalet yang selesa mengadap Sungai Danum.

Antara aktivit yang ditawarkan adalah berjalan dalam hutan, berenang di sungai, memerhati burung, lawatan hutan waktu malam dan melawat hutan balak dan kilang balak berhampiran.

7. Safari Monkey Tops

Safari Monkey Tops

Anda boleh menggunakan lebuh raya untuk ke Safari Monkey Tops dengan perjalanan mengambil masa 1 jam 30 minit. Di sebalik pokok-pokok bakau yang tumbuh di Semenanjung Tanah Lembap Klias,

Hutan tanah lembap ini kaya dengan tumbuh-tumbuhan dan hidupan liar seperti monyet proboscis, monyet long tail ( macaques), buaya, kelip-kelip dan pelbagai spesis burung.

Bangunan utamanya diperbuat daripada bahan tempatan dan boleh memuatkan 200 orang pengunjung pada satu-satu masa. Kompleks ini menempatkan bar kaunter dan sebuah kedai cenderahati yang menjual pelbagai barangan kraf tempatan.

Ia turut memiliki menara pemerhati setinggi 30 kaki yang membolehkan anda menikmati pemandangan menarik tanah lembap tropika dan hidupan liar di tebing sungai.

Kompleks ini mempunyai laluan papan setinggi 500 kaki beratap nipah dan sebuah jeti sungai yang menawarkan pelayaran sungai yang selesa.

Nak belayar menelusuri sungai dan menikmati keindahan flora dan fauna ini adalah tempat menarik di Sabah bagi aktiviti sedemikian.

8. Via Ferrata Gunung Kinabalu

Via Ferrata Gunung Kinabalu

Via ferrata (atau laluan besi dalam bahasa Itali) merupakan jalan gunung yang merangkumi beberapa siri anak tangga, rel dan kabel yang melekap pada permukaan batu.

Terdapat lebih daripada 300 laluan menarik via ferrata di dunia dan via ferrata tertinggi di dunia kini boleh ditemui di Gunung Kinabalu di Malaysia, di mana poin tertinggi bermula pada ketinggian 3,400 meter dan berakhir pada ketinggian 3,800 meter.

Ini kali pertama sukan mendaki gunung menggunakan via ferrata diperkenalkan di Asia dan tempat menarik di Sabah untuk mencabar diri anda pada ketinggian.

Aktiviti untuk semua, via ferrata dibina untuk membantu mereka yang ada sedikit atau tiada pengalaman langsung untuk sampai ke permukaan batu yang biasanya dicapai oleh pendaki berpengalaman.

Ada beberapa keperluan yang perlu dipenuhi sebelum menjalani aktiviti via ferrata, termasuk tahap kesihatan sederhana, mampu untuk mendaki setinggii 3,200 meter dalam masa 6 jam, berumur sekurang-kurangnya 10 tahun, berketinggian sekurang-kurangnya 1.3 meter; dan paling penting tidak takut pada ketinggian (atau sanggup untuk mengatasi rasa gayat).

Aktiviti ini pengalaman mencabar dan bagi mereka yang berminat untuk merasai sendiri via ferrata di Gunung Kinabalu, anda perlu tahu bahawa laluan untuk mereka yang baru mencuba adalah merasai pengalaman pertama mendaki dinding granit Gunung Kinabalu (pendakian kira-kira 2–3 jam).

Laluan pertengahan mengambil masa 4 – 5 jam perjalanan dan sebagai ganjaran para pendaki akan dapat menikmati keindahan pemandangan yang cantik.

9. Memorial Perang Kundasang

Memorial Perang Kundasang

Memorial Perang Kundasang merupakan tugu pertama yang dibina untuk memperingati banduan perang dari Australia dan British yang meninggal dunia di Sandakan dan sewaktu melakukan perjalanan maut ke Ranau dalam Perang Dunia ke-2.

Memorial yang dibina seperti kubu ini direka oleh arkitek tempatan, J.C. Robinson. Ia mempunyai empat buah taman yang bercantum tetapi terasing, dan mewakili tanah tumpah darah mereka yang terkorban: Taman Australia, Taman Ros Inggeris, Taman Borneo dengan bunga liar Kinabalu dan di bahagian atas, Taman Tafakur dengan kolam dan pergola.

Memorial menarik ini dibuka kepada pengunjung tempatan dan luar, bukan saja untuk melihat kawasan taman yang sempurna tetapi juga untuk memperingati mereka yang berkorban nyawa demi kemerdekaan penduduk tempatan. Ia dibuka kepada pengunjung dengan bayaran yang minimal.

10. Taman Marin Pulau Tiga

Taman Marin Pulau Tiga

Pulau Tiga adalah pulau terbesar antara tiga buah pulau menarik yang membentuk Taman Pulau Tiga. Kawasan yang cantik dan persekitaran semulajadi yang tidak tercemar menarik Rangkaian TV CBS dari AS untuk menjadikannya sebagai lokasi utama untuk episod pertama siri program terkenal ‘Survivor’, dan menggelarnya sebagai ‘Pulau Survivor‘.

Pulau ini terbentuk hasil letusan beberapa gunung berapi lumpur. Letusan terakhir berlaku pada tahun 1941 dan sejak daripada itu, semua gunung berapi ini kekal tidak aktif.

Beberapa muntahan lumpur gunung berapi yang telah sejuk, yang kaya dengan mineral masih boleh dijumpai berdekatan puncak pulau ini.

Ramai yang menganggap bahawa lumpur yang kaya dengan mineral ini bagus untuk kulit, menjadikan mandi lumpur sebagai satu aktiviti wajib.

Bagi pencinta alam semulajadi, terdapat hutan hijau yang subur, serta pantai dengan pasir yang putih bersih dan air jernih yang tidak tercemar untuk dinikmati.

Terumbu karang yang mengelilingi pulau ini adalah rumah bagi banyak spesis ikan dan hidupan marin yang lain.

Antara aktiviti menarik yang boleh anda lakukan di sini adalah menyelam, sukan air tidak bermotor, menjelajah, melihat burung dan banyak lagi.

11. Pulau Layang Layang

Pulau Layang Layang

Pulau Layang Layang menjadi salah sebuah lokasi menyelam terkemuka selepas Pulau Sipadan. Pantai syurga yang sangat menarik ini terletak di Laut China Selatan kira-kira 300km ke barat laut Kota Kinabalu, ibu negeri Sabah.

Kawasan pulau yang luas menempatkan resort dengan 90 buah bilik, pangkalan Tentera Laut Malaysia dan koloni penetasan bagi beberapa jenis burung laut yang berhijrah.

Topografi terumbu karang terdiri daripada terumbu keras yang banyak di kawasan ini: sesetengah kawasan agak cetek dan boleh dilihat sewaktu air surut tetapi kebanyakannya bermula pada kedalaman 5m di dasar laut.

Antara hidupan laut yang terdapat di 14 tempat menyelam di sini ialah ikan jerung (black-tip sharks, hammerheads), jacks barracudas, bump-head parrotfish, lionfish, belut moray,, penyu, nudibranches, gobies dan ikan ghost pipe.

Sekian tempat-tempat menarik di Sabah yang anda boleh kunjungi. Selamat datang ke Negeri Di Bawah Bayu.

BACA INI JUGA:

sumber: melancong

3 comments

  1. memang cantik tempat ada kt sabah nih...

    ReplyDelete
  2. menarik lokasi yg ada di sabah.

    ReplyDelete
  3. sabah memang tempat cantik anugerah dari allah...keindahannya sabah sering memukau mata pelancong dari dalam dan luar negara..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon