Saturday, May 27, 2017

Kenali ‘Krav Maga’ Seni Tempur Tentera Israel


Di Malaysia, Krav Maga tidak begitu popular seperti seni bela diri yang lain namun di negara luar, Krav Maga terkenal antara top ten martial arts di dunia.

Krav Maga

Mengikut acuan, Krav Maga merupakan seni bela diri yang dibangunkan di Israel melibatkan pelbagai teknik seperti bergusti, bergelut dan memukul sebagai tindak balas kepada musuh dengan serangan yang kejam.

Secara dasarnya, Krav Maga bermaksud ‘pertempuran jarak dekat’ yang dikhususkan ketika pertarungan sebenar ‘real fight’, bukan hanya untuk aksi-aksi gempak seperti yang ditonton dalam filem. Dalam erti kata lain, Krav Maga adalah kemahiran teknik bertempur di jalanan.

Krav Maga pertama kali dikembangkan di Chekoslovakia oleh Imi Lichtenfeld sekitar tahun 1930-an.

Tujuan asalnya diajarkan kepada kaum Yahudi untuk mereka mempertahankan diri ketika itu. Kemudian ia terus bergembang dan menjadi satu latihan pertahanan yang diterapkan kepada tentera Israel termasuk unit angkatan khas IDF.

Tidak hanya di Israel, Krav Maga turut menjadi latihan dan dipelajari tentera Amerika dan terus merebak ke seluruh dunia seperti yang anda lihat pada hari ini.

Sesuai dengan tujuan mempertahankan diri, Krav Maga tidak termasuk dalam cabang olahraga dan tidak dipertandingkan.

Dalam Krav Maga, pelatih akan diajar cara menumbangkan musuh dalam waktu paling cepat.

Menyelesaikan perkelahian cara berdiri, duduk atau berhadapan dengan musuh yang bersenjata seperti pisau atau pistol.

Gerakan Krav Maga menerapkan gaya sederhana dan refleksif yang akan bekerja secara automatik ketika terdesak.

Sistem tempur Krav Maga beragam, namun tersusun. Ianya terdiri dengan pelbagai teknik yang di ubah suai mengikut keadaan tertentu baik dari hit & run sehinggalah the real deal.

Yang menarik dalam Krav Maga berbanding seni bela diri yang lain adalah tekniknya yang terus menerus diuji dan diperbaharui termasuk membuat penambahbaikan baru.

Tiada istilah sensei atau master dalam Krav Maga. Semua pelatih Krav Maga digelar Krav Maga Practitioner.

Gaya latihan Krav Maga kadang-kala boleh berubah, selalunya berlaku apabila disuaikan mengikut undang-udang tertentu di sesebuah negara sehingga mustahil untuk mengajar Krav Maga dalam sistem originalnya.

Terdapat satu pepatah dalam Krav Maga, “Krav Maga bukan tentang 400 teknik atau gerakan yang cantik dilihat, Krav Maga itu brutal, cepat dan efektif”.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon