Saturday, May 27, 2017

8 Petanda Perang Dunia Ketiga Bakal Tercetus?


Sepanjang sejarah hanya pernah terjadi dua kali perang dunia, iaitu Perang Dunia I yang terjadi pada tahun 1914 sampai 1918 dan kemudian Perang Dunia II yang dimulai pada tahun 1939 sampai 1945.

Perang Dunia Ketiga

Meskipun zaman sekarang bukan zaman perang, tetapi nyatanya banyak peperangan yang terjadi di luar sana.

Ini sekaligus tidak menolak kemungkinan akan terjadinya Perang Dunia III yang bakal ‘meletus’ pada bila-bila masa sahaja atau mungkin dalam masa terdekat. Siapa tahu? Pastinya, jika Perang Dunia III terjadi, bumi ini akan hancur.

Petanda perang dunia ketiga sudah dapat dilihat akhir-akhir ini. Berikut ini adalah beberapa petanda umat manusia sedang menuju perang dunia ketiga.

1. Krisis Ekonomi Global

Perang Dunia I dan II memiliki perbezaan namun secara dasarnya memiliki persamaan yang utama iaitu mengalami krisis ekonomi global.

Krisis ini disebabkan pembiayaan terhadap ketenteraan yang semakin meningkat. Perkara ini terjadi awal Perang Dunia I dan awal Perang Dunia II hingga saat ini.

2. Korea Utara Semakin Berbahaya

Walaupun Korea Utara tidak tersenarai sebagai sebuah negara yang mempunyai kekuatan ketenteraan yang kuat namun, Korea Utara berpotensi untuk menjadi negara yang sangat membahayakan.

Korea Utara dilihat seolah-olah mahu mencetuskan perang dunia ke-3 apabila beberapa siri ujian beluru berpandu dilancarkan walaupun berdepan dengan ancaman daripada kuasa-kuasa besar.

Malah pemimpin Korea Utara sendiri dilihat begitu yakin untuk mencabar negara kuasa-kuasa besar seperti Rusia, Amerika Syarikat dan Korea Selatan dengan ancaman serangan nuklear.

Selain itu, secara geopolitik, Korea Utara dihimpit tiga negara yang mengancam kedamaian dunia iaitu Rusia, China dan Jepun.

Mereka boleh dengan sengaja membangkitkan sebarang perkara yang boleh menyebabkan peperangan terjadi.

3. Iran Bernafsu Untuk Perang

Iran sebelum ini menghantar beberapa kapal perang menuju perairan nasional Amerika Syarikat.

Apabila Iran mengambil tindakan ketenteraaan, Amerika Syarikat akan menghentikan secara paksa perkembangan nuklear di Iran.

Panglima Tentera Iran menjelaskan Iran bersiap sedia berperang di darat ataupun di lautan.

4. Perjanjian Yang Mula Diingkari

Sejarah mencatat bahawa Jerman dan Soviet Union memulakan Perang Dunia II dengan aksi damai dan berjanji untuk tidak melakukan aksi ketenteraan dengan menandatangani perjanjian tidak agresif (non-agresif).

Namun, perjanjian itu hanya bertahan dua tahun sehingga Adolf Hitler mengirim Nazi ke Soviet Union.

Ini harus diambil perhatian kerana walaupun Rusia dan China pernah menandatangani perjanjian untuk tidak menggunakan nuklear pada 2013, namun tidak bererti mereka tidak akan melanggar perjanjian itu.

5. Amerika Syarikat Terlibat Aktif

Amerika Syarikat mula menghantar angkatan ketenteraannya ke semenanjung Korea sebagai langkah berjaga-jaga terhadap sebarang bentuk ancaman daripada Korea Utara.

Dalam masa yang sama, AS juga dilihat mula mempamerkan senjata terkini. Yang terbaru, AS mula mendedahkan satu senjata pemusnah yang digelar sebagai ‘ibu segala bom’.

Tindakan itu seolah-olah seperti ‘membalas’ tindakan Korea Utara yang sentiasa ‘menunjukkan’ kehebatan ketenteraan mereka melalui perayaan kebangsaannya.

Pakar sejarah dan ahli politik antarabangsa yakit Perang Dunia ke-3 ini hanya akan terjadi apabila AS terlibat secara aktif dalam konflik.

Contohnya dalam hal Laut China Selatan, AS terlibat lebih aktif daripada di Krimea

Dalam isu di Senkaku ini, AS menyatakan sokongan untuk mengusir aktiviti ketenteraan China dan membela Filipina serta Jepun yang dilihat sebagai ‘negara sahabatnya’ melalui bantuan ketenteraan.

6. Jepun Bersiap Sedia Untuk Berperang

China bukanlah negara yang mesra dengan negara di sekitarnya. Akhir tahun lalu, China secara agresif mengarahkan tentera lautnya menguasai Laut China Selatan yang beberapa bahagiannya di dakwa dimiliki oleh Jepun, Korea Selatan, Taiwan dan lain-lain.

China juga mengancam akan ‘menendang’ keluar Jepun keluar dari daerah yang didakwa miliknya apabila negara matahari terbit itu berterusan ‘mengusik’ ketenteraman China.

Oleh sebab ini juga, Jepun juga tidak akan terus berdiam diri sebaliknya semakin agresif menghantar signal untuk berperang.

7. Konflik Pulau Senkaku Antara China dan Jepun

Lima pulau gunung berapi dan tiga kawasan berbatu yang membentuk Kepulauan Senkaku menjadi subjek rebutan tiga negara iaitu China, Jepun dan Taiwan.

Kawasan tidak berpenghuni berkeluasan tujuh kilometer (km) persegi itu terletak di timur laut Taiwan, timur China dan barat daya Jepun.

China menyatakan pulau Senkaku atau dikenali sebagai Diaoyu oleh mereka adalah sebahagian daripada China sejak zaman purba lagi.

Perebutan Pulau Senkaku ini juga dilihat dapat menjadi petanda kepada peperangan yang bakal meletus disebabkan perebutan pulau tersebut.

8. Ancaman Militan

Ancaman militan juga berleluasa yang mana ia diihat mampu mencetuskan perang dunia ketiga.

Terbaru serangan bom di sebuah konsert di Manchester, United Kingdom dan di Terminal Bas Kampung Melayu, Jakarta Indonesia.

Hasil siasatan awal menunjukkan kedua-dua insiden itu mempunyai kaitan dengan gerakan pengganas. Ditambah pula dengan kemunculan rangkaian pengganas seperti Daesh dan Negara Islam (IS).

BACA INI JUGA:

sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon