Monday, April 17, 2017

Walaupun Seharian Ulit Baby Sebenarnya Ramai Ibu Yang Rasa Sunyi


Ramai ibu yang melalui perkara ini sebenarnya namun hanya menganggap ia sebagai satu perkara remeh yang tak perlu dibesarkan.

Isteri dan baby

Selalu terjadi pada isteri yang baru bergelar ibu terutama jika tidak bekerja. Mereka ini walau punya bayi hakikatnya berasa sangat sunyi.

Ketika suami keluar bekerja ibu ini akan seharian mengulit bayi. Si ibu ini hanya bercakap dengan manusia kecil yang tidak akan bercakap kembali. Sedangkan lumrah wanita suka berbicara dan meluah perasaan.

Inilah masalah yang dikongsi oleh selebriti Hanis Zalikha yang sebenarnya turut dialami oleh ramai ibu lain sebenarnya.

***

Tadi Mommynis ada post video tentang Motherhood & Loneliness. Ia menceritakan pasal kesunyian & kesepian menjadi seorang mak.

Ada seorang mak tu cakap dia rasa sunyi (and sesat sorang-sorang), bila berada di kalangan ibu kerana semua ibu-ibu ni cerita pasal bestnya jadi mak, betapa seronok jaga anak.

So dia sunyi sebab dia rasa macam -- "semalam aku tidur 2 jam je, aku rasa cam sampah, apa korang cakap ni?!"

Seharian tiada proper conversation

Pastu dia sambung lagi, sepanjang hari dia akan bercakap dengan manusia kecil ni yang takkan bercakap balik dengan kita.

And topik-topik nak cakap pun topik terpilih. Jadi rasa sunyi sungguh-sungguh berkepit dengan baby. Sampai dia tersedar yang seharian suntuk dia takde proper conversation dengan sesiapa.

Hal-hal yang dia cakap tu i takleh relate sangat sebab keadaan kami tak sama. So I kata, eh mana ada sunyi apeni.

Tapi bila second person pula cerita dia rasa macam banduan kat rumah sendiri, tapi banduan atas pilihan sendiri.

Sebab dia yang pilih nak duduk rumah dengan anak untuk keselamatan dan keselesaan. Namun hari terasa panjang. Tengok jam and tunggu je suami balik.

Tetiba ayat last tuh is so me. Tengok jam tunggu suami balik LOLOL!!! Maksudnya ada juga rasa sepi yang i tak perasan.

Suami bila ada anak, kena banyak duduk rumah

Sejak ada baby ni memang suka gila tengok suami melangkah masuk rumah like amagad my bestfriend is baaaack. (Ini untuk hari-hari yang i work from home and he has a shooting, work outside).

Bila jadi mak ni, kita lagi memerlukan suami kita. Mommynis harap ibu-ibu yang merasainya tolong communicate dengan orang sekeliling sebab hidup harus positif dan cari jalan penyelesaian. Loneliness is a real thing, so talk to someone.

Kalau pasangan pula, suami kena faham, bila ada anak, lagilah dia kena banyak duduk rumah, bukan sebaliknya.

Memang ada suami yang ingat dah ada anak, lagi diorang boleh kat luar lama-lama sebab anak akan teman isteri. NO. Suamilah peneman isteri untuk besarkan anak-anak.

Untuk suami yang kerja jauh, pastikan your wife dah ada support system yang bagus keliling dia, kalau tak, sunyi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: haniszalikha

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon