Tuesday, April 25, 2017

Sambutan Hari Tarian Antarabangsa, International Dance Day


Sambutan Hari Tarian Antarabangsa, International Dance Day disambut pada 29 April setiap tahun dan pertama kali diperkenalkan oleh International Dance Council (CID, Conseil International de la Danse), UNESCO, pada tahun 1982.

International Dance Day

Pada Hari Tarian Antarabangsa disambut juga merupakan kelahiran 'bapa balet moden', penari balet dan koreografer terkenal dari Perancis, Jean Georges Nover.

Tujuan utama penganjuran World Dance Day adalah untuk menarik perhatian masyarakat, khususnya generasi baru untuk mengenali dan lebih dekat dengan seni tari.

Selain itu, World Dance Day juga boleh dijadikan sebagai perayaan untuk mengatasi pelbagai rintangan politik, budaya dan etnik serta membawa seluruh bangsa dunia kepada satu bahasa yang sama iaitu tarian.

Majlis Tarian Antarabangsa menganggap bahawa, sebahagian besar perayaan rasmi di dunia kurang mengutamakan kegiatan seni tari, walhal tarian telah menjadi sebahagian daripada budaya manusia sepanjang zaman.

Tiada dana diperuntukkan dalam bajet kerajaan untuk menyokong seni tarian dan tidak ada pendidikan khusus untuk tarian, sama ada oleh persendirian atau awam.

Selamat menyambut Hari Tarian Antarabangsa.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon