Sunday, April 23, 2017

Sambutan Hari Harta Intelek Sedunia, World Intellectual Property Day


Sambutan Hari Harta Intelek Sedunia, World Intellectual Property Day disambut pada 26 April setiap tahun untuk meningkatkan kesedaran masyarakat awam tentang apa itu harta intelek dan bagaimana ia menggalak bukan saja perkembangan muzik, kesenian dan hiburan tetapi juga inovasi produk dan teknologi.

World Intellectual Property Day

Sambutan Hari Intelek Sedunia ini telah dianjurkan oleh pertubuhan World Intellectual Property Organization (WIPO) bermula pada tahun 2000.

Tarikh 26 April dipilih kerana ianya bertepatan dengan tarikh Penubuhan Konvensyen Pertubuhan Harta Intelek Dunia yang mula berkuatkuasa pada tahun 1970.

Mengikut laporan agensi antarabangsa Pertubuhan Harta Intelek Sedunia (WIPO) mengenai perkembangan paten di Asia, China, Korea Selatan dan Jepun adalah negara yang berada di tempat 10 teratas sebagai negara yang paling banyak menfailkan paten.

Untuk negara seperti Malaysia, terdapat penambahan 70% jumlah paten yang difailkan pada peringkat antarabangsa iaitu dari 60 ke 103 pada tahun 2007.

Sejarah Harta Intelek Dunia

Kegunaan moden bagi istilah hak milik intelektual bermula seawal 1867 dengan penubuhan Persekutuan Jerman Utara yang perlembagaannya memberikan kuasa legislative bagi perlindungan hak milik intelektual (Schutz des geistigen Eigentums) kepada persekutuan.

Apabila setiausaha pentadbiran diwujudkan melalui Persidangan Paris bagi Perlindungan Hakmilik Industri (1883) dan Persidangan Berne bagi Perlindungan Hasil Kesusteraan dan Artistik (1886) digabung pada tahun 1893, ia terletak di Berne dan turut menerima pakai istilah hak milik intelektual dalam nama gabungan baru, United International Bureaux bagi Perlindungan Hak milik Intelektual.

Organisasi tersebut kemudiannya dipindahkan ke Geneva pada tahun 1960 dan diganti pada tahun 1967 dengan penubuhan Organisasi Hakmilik Intelektual Dunia/World Intellectual Property Organization (WIPO) melalui “Convention Establishing the World Intellectual Property Organization” sebagai agensi Bangsa-bangsa Bersatu.

Hanya pada masa ini istilah tersebut mula digunakan di Amerika Syarikat (yang bukan merupakan anggota Persidangan Berne) dan tidak popular sehingga perenggan dalam Akta Bayh-Dole pada tahun 1980.

"Sejarah paten tidak bermula dengan ciptaan, tetapi sebaliknya dengan anugerah diraja oleh Queen Elizabeth I (1558-1603) bagi keistimewaan monopoli.

Bagaimanapun, sekitar 200 tahun selepas berakhirnya pemerintahan Elizabeth, patent mewakili hak perundangan yang didapati oleh pencipta bagi memberikan kawalan ekslusif ke atas pengeluaran dan jualan ciptaan saintifik atau mekanikal, menggambarkan evolusi paten dari hak diraja kepada doktrin undang-undang awam.

Pada tahun 1818 dalam himpunan penulisannya, ahli teori liberal Perancis, Benjamin Constant, menentang idea “hak milik” yang baru diperkenalkan yang dikenali sebagai intelektual."

Istilah hak milik intelektual mula digunakan pada keputusan Massachusetts Circuit Court Oktober 1845 dalam kes paten Davoll et al. v. Brown., dalam mana Hakim Charles L. Woodbury menulis bahawa "hanya dengan cara ini kita boleh melindungi hak milik intelektual, usaha buah fikiran, pengeluaran dan kepentingan adalah milik seseorang, seperti gandum yang dia semai atau ternakan yang digembalanya.

Kenyataan bahawa "jumpaan adalah hak milik" wujud lebih awal lagi.

Seksyen 1 dalam perundangan Perancis 1791 menyatakan, "Semua jumpaan baru merupakan hak milik pengarang; bagi menjamin pencipta hak milik dan nikmat sementara jumpaannya, yang akan diberikan padanya paten bagi lima, sepuluh atau lima belas tahun."

Di Eropah, pengarang Perancis A. Nion mennulis propriété intellectuelle dalam Droits civils des auteurs, artistes et inventeurs, diterbitkan pada 1846.

Tujuan dan Maksud Pemilikan Harta Intelek

Sehingga masa kini, tujuan undang-undang hak milik intelektual adalah bagi memberikan perlindungan sedikit mungkin agar menggalakkan ciptaan.

Dengan itu, dalam sejarah, ia hanya diberikan hanya apabila ia perlu bagi menggalakkan penciptaan, dalam tempoh dan ruang yang terhad.

Asal konsep ini boleh dijejak lebih lama lagi. Undang-undang Yahudi dari segi beberapa pertimbangan yang kesannya adalah sama dengan undang-undang intelek moden, sungguhpun konsep ciptaan intelek sebagai harta tidak kelihatan wujud – terutamanya prinsip Hasagat Ge'vul (unfair encroachment) digunakan bagi menghadkan hak cipta penerbitan tempoh terhad (tetapi bukan bagi pengarang) pada kurun ke-16.

Pada masa kini, terutamanya di Amerika Syarikat, matlamat perundangan intelektual dan mereka yang menyokongnya adalah "perlindungan mutlak ".

"Pemikirannya adalah sekiranya sebahagian harta intelektual diingini kerana ia menggalakkan penciptaan, lebih banyak lebih baik. Tanggapannya adalah pencipta tidak akan mempunyai dorongan bagi mencipta kecuali mereka secara sah berhak mendapatkan nilai social penuh bagi ciptaan mereka."

Perlindungan mutlak atau pandangan nilai penuh melihat harta intelek sebagai satu lagi jenis harta 'sebenar', biasanya mengambil perundangan dan retoriknya.

Dorongan Kewangan

Hak ekslusif ini membenarkan pemilik harta intelek bagi mendapatkan keuntungan dari harta yang mereka cipta, memberikan dorongan kewangan bagi ciptaan dalam harta intelektual, dan dalam kes paten, membayar kos penyelidikan dan pembangunan.

Sesetengah pengulas, seperti David Levine dan Michele Boldrin, mempertikai justifikasi ini.

Tema Sambutan Hari Harta Intelek Sedunia
  • 2001 – Creating the Future Today
  • 2002 – Encouraging Creativity
  • 2003 – Make Intellectual Property Your Business
  • 2004 – Encouraging Creativity
  • 2005 – Think, Imagine, Create
  • 2006 – It Starts With An Idea
  • 2007 – Encouraging Creativity
  • 2008 – Celebrating innovation and promoting respect for intellectual property[5]
  • 2009 – Green Innovation[6]
  • 2010 – Innovation – Linking the World[7]
  • 2011 – Designing the Future[8]
  • 2012 – Visionary Innovators[9]
  • 2013 – Creativity - The Next Generation[10]
  • 2014 – Movies – a Global Passion[11]
  • 2015 – Get Up, Stand Up. For Music.[12]
  • 2016 – Digital Creativity: Culture Reimagined.[13]
  • 2017 - Innovation - Improving Lives

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Nikola Tesla, Saintis Hebat Yang Dilupakan Dunia!

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon