Sunday, April 23, 2017

Ketahui Punca Leher Atau Kelenjer Anak Bengkak Dan Rawatannya


As-salamua’laikum doktor. Anak saya berumur 5 tahun, mula-mula ada kelenjar yang membengkak di leher anak saya, kelenjar tu tidak pernah susut tapi sekarang ini semakin banyak pula kelenjar yang tumbuh.

Leher anak bengkak

Yang terbaru terdapat kelenjar di celah-celah kelengkangnya. Saya sudah bawa dia berjumpa doktor di hospital dan sedang menunggu untuk berjumpa pakar 2 minggu lagi.

Ujian darah juga sudah diambil. Sekarang ini saya risau sebab kelenjar tu semakin banyak.

Boleh ke saya tunggu sehingga dua minggu lagi untuk berjumpa pakar. Bagaimana dengan status kelenjar ini, membahayakan atau tidak. Terima kasih

Jawapan

Dr Zubaidi Hj Ahmad: Wa alaikum mus salam. Saya bersimpati dengan puan dan juga bimbang dengan keadaan anak puan. Saya doakan agar anak puan diberikan kekuatan oleh ALLAH agar terus berada dalam keadaan sihat.

Cuma saya agak bertanya-tanya adakah anak puan pernah mengalami demam ketika bengkakan kelenjar terjadi? Bagaimana dengan keadaan anak puan, adakah beliau kelihatan lemah dan tidak berselera untuk makan?

Untuk pengetahuan puan, bengkakan kelenjar selalu berlaku apabila saiz kelenjar pada leher, ketiak dan kelengkang lebih besar berbandingkan dengan kelenjar di sebelah yang satu lagi.

Sebagai contoh kelenjar di kelengkang sebelah kanan dapat dirasakan dengan jelas jika dibandingkan dengan kelenjar di sebefine needle apiration, trucut biopsy, lah kiri yang agak lebih kecil.

Kelenjar berfungsi sebagai ‘penapis’ bagi jangkitan kuman bakteria dan virus bagi menghalang kemasukkan kuman-kuman ke dalam tubuh. Jadi perjalanan kuman dapat dihentikan setakat itu saja, apabila kelenjar membesar.

Ia ibarat pusat pemeriksaan polis di sekatan jalanraya untuk ‘menapis’ dan menahan penjenayah yang merbahaya kepada negara.

Kelenjar pada leher bertugas menapis kuman dalam saluran lymphatic pada bahaguan leher dan kepala sementara kelenjar di kelengkang akan menapis kuman pada bahagian kaki dan bahagian bawah abdomen.

Contohnya jika seorang kanak-kanak mengalami jangkitan kuman pada tekak, tonsillitis, maka terdapat banyak bengkakan kelenjar di sekitar leher.

Saiz kelenjar yang normal normal adalah kurang ½ inci atau 12 mm iaitu saiz sebiji kacang merah.

Kelenjar yang membengkak di kalangan kanak-kanak, tidak bermakna mereka dalam keadaan sakit atau tidak sihat. Jadi bengkakan kelenjar boleh jadi tidak merbahaya atau ia juga boleh menjadi satu petanda penyakit yang lebih bahaya, seperti kanser dan leukemia.

Bagi kes-kes yang tidak merbahaya, bengkakan kelenjar boleh saja disebabkan apabila kanak-kanak itu mengalami kelenjar apabila mengalami luka, lelasan (scratches), sengatan semut dan pelbagai sebab lagi yang melibatkan kulit.

Bengkakan kelenjar ini boleh membengkak sehingga beberapa sentimeter diameter ketika berlakunya jangkitan kuman. Ia terus membengkak berterusan sehingga sebulan setelah jangkitan kuman dipulihkan.

Bengkakan kelenjar disebabkan oleh virus selalunya berukur antara ½ hingga 1 inci atau 12–25 mm.

Sementara bengkakan kelenjar yang disebabkan oleh bakteria membesar melebihi 1 inci atau 25 mm.

Namun begitu, ukuran ini tidak semestinya betul setiap masa. Doktor yang memeriksa akan memberikan diagnosa sama ada kelenjar itu merbahaya atau tidak.

Kelenjar pada bahagian leher selalu lebih mudah mem bengkak berbandingkan dengan kelenjar di bahagian lain kerana mudah mendapat jangkitan pada saluran pernafasan, terutama kanak-kanak.

Bengkakan kelenjar tidak berjangkita dan merbahaya kepada orang di sekeliling, tetapi penyakit berjangkit yang menyebabkan bengkakan itu yang boleh merebak dan menyebabkan bengkakan kelenjar pada orang lain.

Oleh itu begitu boleh membawa anak untuk pemeriksaan doktor jika:
  1. Tidak pasti punca bengkakan kelenjar
  2. Saiz kelenjar membesar melebihi 3cm
  3. Kelenjar itu mengganggu pernafasan dan sukar menelan makanan
  4. Rasa sakit apabila kenjar yang bengkak itu dipegang
  5. Kanak-kanak itu kelihatan tidak sihat dan tidak aktif
  6. Bengkakan kelenjar bersama dengan demam yang tinggi, melebihi 104° F (40° C) dan tidak pulih setelah dua hari diberikan ubat demam.
  7. Bengkakan kelenjar telah menjadi bisul dan bernanah.

Doktor selalunya akan melakukan pemeriksaan darah dan mengambil contoh tisu kelenjar yang bengkak itu dengan cara fine needle aspiration atau tru-cut biopsy supaya contoh tisu itu dapat dikaji bagi menentukan sama ada bengkakan kelenjar itu disebabkan oleh penyakit yang lebih merbahaya atau tidak.

Rawatan yang akan diberikan bergantung kepada punca bengkakan kelenjar itu.

Jika ia disebabkan oleh kuman bakteria, doctor akan memberikan rawatan antibiotic. Jika ia hanya jangkitan virus, maka rawatan antibiotic tidak diperlukan.

Ada kalanya bengkakan kelenjar ini akan hilang sendiri, kerana antibodi dalam tubuh kita berjaya membunuh kuman secara berkesan.

Dalam keadaan lain pula, kelenjar boleh dijangkiti kuman dan menyebabkan ia membesar, menjadi sakit, merah dan menjadi nanah.

Dalam hal ini perlu rawatan antibiotic dan nanah harus dikeluarkan.

Bagi kelenjar yang disebabkan oleh kanser, leukemia atau lymphoma, rawatan yang lebih agresif akan diberikan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Panduan Mengelak Sembelit Pada Kanak-kanak

sumber: drzubaidi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon