Friday, April 07, 2017

2 Cara Mudah Membezakan Bisnes MLM Sebenar vs Skim Cepat Kaya


Masih ramai rakyat Malaysia yang memandang serong kepada Bisnes MLM disebabkan banyak kes-kes penipuan yang membabitkan bisnes MLM.

MLM

Cuma anda perlu tahu bahawa tidak semua Bisnes MLM itu adalah Skim Cepat Kaya.

Skim Cepat Kaya Bertopengkan MLM

Disebabkan terlalu banyak kes penipuan yang membabitkan MLM, rakyat Malaysia sehingga hari ini masih keliru untuk membezakan di antara Skim Cepat Kaya dan Bisnes MLM Sebenar.

Puncanya adalah di sebabkan Skim Cepat Kaya yang tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan, sekaligus menyebabkan nama bisnes MLM menjadi sedikit tercalar.

Aktiviti Skim Cepat Kaya biasanya tidak terhad kepada satu-satu platform bisnes seperti produk kesihatan dan sewaktu dengannya.

Malah, ia mungkin bertopeng di sebalik platform bisnes lain seperti pelaburan, perniagaan dan boleh juga mengikuti trend bisnes semasa.

Bahkan, ada juga yang berselindung di sebalik pertanian dan penternakan, contohnya penternakan ikan keli, kelisa dan sebagainya.

Sebenarnya, Bisnes MLM di jadikan tempat untuk berselindung oleh Skim Cepat Kaya.

Kalaulah ada bisnes MLM (Skim Cepat Kaya) yang menjanjikan Pakej Umrah, Haji, ramai orang kita yang begitu cepat terpedaya kerana ramai beranggapan bahawa bisnes itu bagus kerana nampak islamik.

2 Asas Penting Untuk Menilai Bisnes MLM

Bagaimana hendak membezakan Bisnes MLM tulen ataupun Skim Cepat Kaya?

Ada 2 cara yang kita boleh gunakan untuk membezakan di antaranya.

Penilaian #1: Adalah Melalui Produk

Dalam sesebuah perniagaan, produk adalah paling utama, “Tiada produk maka tiadalah jualan, tiada jualan maka tiadalah perniagaan.”

Andaikata perniagaan itu tidak mementingkan produk dan produk tersebut tidak diminati atau tak ada siapa nak beli kalau bukan di sebabkan nak join “SKIM“, anda perlu BERHATI-HATI.

Bisnes MLM seperti ini biasanya hanya menggunakan produk sebagai alat dan topeng untuk membuatkan perniagaan mereka sah di sisi undang-undang.

Pendek kata, produk mereka itu tak laku kalau di jual di pasaran kerana mungkin disebabkan harganya yang terlalu mahal atau produk itu tiada nilai dan tidak berkualiti.

Penilaian #2: Bagaimana Cara Ia Menjana Pendapatan

Dalam Bisnes MLM yang asli, pendapatan bisnes MLM itu sepatutnya hanya melalui dengan cara menjual produk. Tidak kira jualan itu melalui jualan persendirian atau pun jualan berkumpulan.

Pada kebiasaannya juga, MLM penipu hanya mendakwa ADA BISNES atau kononnya BISNES ini dan BISNES itu, selalu juga disebut BAKAL BUAT BISNES! Dan bila kita minta bukti perniagaan yang mana satu, terlalu banyak alasan dan putar-belit diberikan. Sila jauhi MLM ini!

Bisnes MLM sebenar juga tidak akan mendapat apa-apa komisyen di atas penajaan (down line).

Andaikata pendapatan dalam bisnes MLM itu berdasarkan berapa banyak orang yang join di bawah kita, maka anda WAJIB BERHATI-HATI kerana ia berkemungkinan besar adalah Skim Cepat Kaya yang bertopengkan Bisnes MLM

Jika bisnes MLM itu setiap saat memikirkan cara bagaimana untuk mencari orang baru, kita perlu ada sedikit rasa sangsi.

Tapi, kadang-kadang syarikat MLM itu sendiri sebenarnya tidak menjalankan perniagaan Skim Cepat Kaya, cuma segelintir ejen kepada produk itu yang membuatkan bisnes itu nampak seakan-akan Skim Cepat Kaya.

Jadilah Usahawan Sebenar

Secara ringkas, selidik dan kaji betul-betul perniagaan atau pun skim yang anda nak join. Berhati-hati dengan janji manis yang menjanjikan rumah besar, kereta besar, wang besar dan sebagainya.

Bak kata pepatah, “Bukan senang nak senang & bukan susah nak susah.”

Kalau nak buat bisnes MLM, buatlah dengan setulus hati, ikhlas, beretika dan berakhlak sebagai seorang muslim sejati.

Mulakan dari kecil-kecilan pun tak apa asalkan ianya berkat. Dengan kecil-kecilan itulah ia akan menjadi besar kalau kita buat dengan betul dan istiqomah. InsyaAllah.

Renung-renungkan dan semoga bermanfaat.

BACA INI JUGA: Wang Yang Dibekukan Dalam Skim Haram Tidak Akan Di Pulangkan - Bank Negara

sumber: nadiamusa

1 comment

  1. Banyak sangat dah skim cepat kaya sekarang ni.. elok juga semua jadikan panduan diatas sbg cara mudah untuk kenal pasti skim cepat kaya yang banyak bertopengkan mlm ni..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon