Friday, April 14, 2017

10 Bandar Tertua Di Seluruh Dunia


Bandar kuno merupakan bandar peninggalan sejarah yang memberi nilai tambah kepada dunia pelancongan dalam sesebuah negara.

Tahukah anda bandar-bandar paling tua yang dimaksudkan tersebut? Berikut adalah senarai 10 bandar tertua dunia:

1. Gaziantep, Turki
Wujud sejak 3,650 SM

Gaziantep, Turki

Kota yang dulunya dikenali dengan nama Antep sekarang menjadi ibukota wilayah yang sama dengan nama, Giazantep adalah kota tertua yang masih tegak berdiri.

Kota ini turut memiliki sejarah zaman orang Het (Hittite).

Giazantep terus menerus didiami semenjak zaman Paleolitik dan membesar bersama dengan kekaisaran Ottoman.

Hari ini, Giazantep adalah kota yang ramah dan penuh dengan masjid, madrasah, penginapan malah ruangan mandi awam yang berasal dari beberapa abad lalu.

Rumah-rumah dari batu ini biasanya memiliki taman dan pohon anggur yang menghiasi kawasan rumah.

2. Jerusalem
Wujud sejak 3,000 SM

Jerusalem

Kota suci bagi tiga agama terbesar dunia, Islam, Nasrani, dan Yahudi ini adalah tempat di mana nilai kuno digabungkan dengan pelbagai budaya baru yang membawa suasana metropolis baru.

Kota ini terbahagi kepada tiga bahagian: Juruselam Barat, bahagian yang paling cepat berkembang dan menjadi pusat perdagangan. Jerusalem Timur, yang menjadi tempat kediaman populasi Arab dan Kota Purba, dengan pemandangan yang luar biasa indahnya.

3. Kirkuk, Iraq
Wujud sejak 3,000 SM

Kirkuk, Iraq

Dengan pelbagai penemuan arkeologi, Kirkuk adalah kota paling penting bagi orang Kurdi. Kota ini sekaligus menjadi pusat industri minyak Iraq.

Mungkin bukan pusat pelancongan, tetapi Kirkuk berdiri di atas bekas pusat kebudayaan kuno Asiria.

Kota ini pernah menjadi tempat pertempuran tiga kaisar besar: Asiria, Babilonia dan Media, yang saling berganti mengambil alih kuasa di kota ini.

Di kota ini terdapat makam Nabi Daniel dan Pasar Al Qaysareyah, yang berada di pinggir kota yang akan memberikan anda pengalaman hidup di masa lalu.

4. Zurich, Switzerland
Wujud sejak 3,000 SM

Zurich, Switzerland

Sebagai kota terbesar di Swizerland dan kota tertua di Eropah, Zurich pertama kali didirikan di zaman Rom dengan nama Turicum.

Jejak masa lalu ini boleh ditemui di pelbagai tempat di Kota Zurich. Jalanan sempit yang dipenuhi kafe, kedai barangan antik dan butik.

Bahnhofstrasse, adalah salah satu jalanan yang dipenuhi kedai-kedai paling indah di Eropah.

Grossm'nster dan Fraum'nster adalah dua gereja tua yang penuh dengan hiasan indah. Swiss National Museum atau Kunsthaus, juga adalah salah satu muzium paling terkenal di dunia.

Anda pasti akan tahu betapa kota ini menawarkan semua perkara terbaik dalam kehidupan anda di dunia.

5. Konya, Turki
Wujud sejak 2,600 SM

Konya, Turki

Kota ini diapit oleh dua laut, Laut Tengah dan Laut Hitam, dengan ketinggian 1,000 meter di atas permukaan laut.

Kota yang didirikan atas padang rumput Anatolia ini adalah salah satu kota yang paling menarik di Turki.

Salah satu muzium paling popular di kota ini adalah Green Mausoleum of Mevlana Celaleddin Rumi, makam penyair terkemuka Turki.

Banyak muzium indah menanti kunjungan anda di kota ini, antaranya adalah Chaeological Museum, Koyunoglu Museum dan Ethnographical Museum.

6. Giza, Mesir
Wujud sejak 2,568 SM

Giza, Mesir

Napoleon Bonaparte memberikan pidato kepada tenteranya sebelum pertempuran Giza pada 1798.

Katanya, "Di atas piramid-piramid itu, empat abad lamanya sejarah tidak berubah."

Anda mungkin tidak percaya bahawa Giza sebenarnya adalah kota yang terpisah dengan Kaherah, tetapi kerana perkembangan bandar Kaherah yang pantas, Giza seakan ditelan oleh bandar Kaherah.

Di kota ini, anda akan menemui piramid-piramid Giza, dengan Sphinx yang setia menjaga.

7. Xi'an, China
Wujud sejak 2,205 SM

Xi'an, China

Dengan sejarah panjang yang terbentang selama 30 abad lamanya, kota ini adalah salah satu kota paling penting dalam sejarah China.

Kota ini adalah salah satu dari Empat Ibu kota Kuno Paling Agung di China.

Pelbagai relik kuno dan lokasi budaya penting menempatkan kota ini sebagai Muzium Sejarah Dunia.

Muzium Teracota yang berada di kota ini juga dianggap sebagai 'Keajaiban Dunia Yang ke Lapan'.

Jika anda ingin melawat ke China, kota ini adalah salah satu lokasi yang harus dilawati.

8. Asyut, Mesir
Wujud sejak 2,160 SM

Asyut, Mesir

Kota ini terletak 375 km di selatan bandar Kaherah dan merupakan kota terbesar di bahagian utara Mesir dan juga bandar pertama yang dibina pada zaman Firaun.

Sekarang, bandar ini adalah kota paling penting sebagai pusat pertanian dan juga lokasi universiti ketiga terbesar di Mesir.

9. Luxor, Mesir
Wujud sejak 2,160 SM

Luxor, Mesir

Luxor, yang dulunya dikenali sebagai kota Thebe, adalah kota indah yang dipersembahkan untuk Dewa Amon Ra dan dikunjungi ramai pelancong dari seluruh dunia.

Luxor adalah kota paling popular di Mesir.

Kota ini bermula dari monumen-monumen Luxor, Karnak, Hatshepsut dan Ramses III. Tidak hairan jika kota ini sering disebut sebagai muzium udara terbuka terbesar di dunia.

Kota ini sebenarnya terbahagi kepada tiga bahagian, Luxor yang berada di sebelah timur Sungai Nil, kota Karnak dan Thebe yang berada di sebelah barat sungai Nil, bertentangan dengan Luxor dan sekarang bergabung menjadi satu.

10. Lisbon, Portugal
Wujud sejak 2,000 SM

Lisbon, Portugal

Kota yang didirikan di kawasan bukit yang rendah di utara Sungai Tagus, pesona Lisbon ini berkait rapat dengan masa lalu.

Lisbon pertama kali dibina oleh bangsa Iberia dan setelah berabad-abad lamanya, Lisbon sekarang adalah kota paling hidup di Eropah.

Istana-istana kuno yang dipulihara, gereja-gereja tua dan pelbagai bangunan bersifat kesenian atau pun Art Nouveau adalah bahagian paling indah yang membentuk wajah budaya kota ini.

Muzium seperti Calouste Gulbenkian Museum, National Coach Museum dan Carmo Archaeological Museum menyimpan pelbagai kenangan indah tentang kehidupan masa lalu kota ini.

Bairro Alto, pusat hiburan malam kota ini juga penuh dengan banyak restoran, bar.

Campo de Santa Clara juga membuka pelbagai kesempatan bagi anda untuk membeli pebagai jenis kenangan indah atau cenderahati dalam perjalanan anda.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Unik! Kota Purba Ghademes Di Bina Umpama Sarang Lebah

sumber: lokmanamirul

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon