Sunday, May 12, 2013

Unik! Kota Purba Ghademes Di Bina Umpama Sarang Lebah


Di Libya terdapat sebuah bandar yang unik disebabkan dua perkara. Pertama, senibina kawasan penempatan yang kompleks dan seperti sarang lebah. Yang kedua, bentuk tersebut mempunyai tujuan khas, untuk memisahkan kaum lelaki dan wanita.

Ghadames

Sebagai penerapan kepada hukum Islam agar menjauhi zina dalam kehidupan seharian, mungkin bandar Ghadames menjadi contoh yang unik. Kota ini disebut juga “pearl of the desert” atau “mutiara gurun”. Terletak di Daerah Nalut, Tripolitania, sebelah barat daya Libya.


Populasi di Ghadames adalah sekitar 10,000 orang. Rumah-rumah di tempat ini memiliki senibina khas vertikal – lantai dasar digunakan untuk menyimpan barang-barang, manakala lantai lain untuk keluarga, dan pada atas teras terbuka disediakan untuk para wanita.


Apa tujuan teras terbuka sambung-menyambung di bahagian atas bangunan? Di tempat inilah para wanita bergerak bebas, berkomunikasi dengan teman dan tetangga. Bahagian atas ini tertutup dari bahagian bawah. Maksudnya, kaum lelaki yang berada di bahagian bawah tidak dapat melihat kaum wanita. Trotoar atap memungkinkan wanita untuk bergerak bebas, tersembunyi dari pandangan lelaki.


Ghademes adalah sebuah kota tua. Tercatat dalam sejarah, sudah wujud sejak zaman Rom dan pada ketika itu kota ini dikenali sebagai Cydamus, sebuah kota pertahanan dan benteng daripada serangan musuh pada abad ke-1 SM.

BACA INI JUGA: Misteri Bandar Purba Mohenjo-Daro Di Serang Bom Nuklear!

Sumber: Apakabardunia.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon