Sunday, March 12, 2017

Misteri Penemuan Keris Sembilan Lok Abad Ke-15 Di Kuil Okinawa Jepun


Hubungan diplomatik Tanah Melayu dan Jepun dikatakan sudah wujud seawal abad ke-15 dan fakta berkenaan disokong oleh penemuan keris sembilan lok (lekuk) di salah sebuah kuil di Okinawa, Jepun.

Keris Sembilan Lok

Menurut laman Facebook The Patriot, keris sembilan lok hanya dimiliki oleh golongan diraja Kesultanan Melayu Melaka berbanding panglima yang memiliki keris tujuh lok.

Berkata lanjut mengenai penemuan keris Melayu di Kuil Enkakuji (Enkaku-Ji) di Okinawa pada tahun 2003, The Patriot merungkai keris tersebut merupakan hadiah daripada kerajaan Kesultanan Melayu kepada kerajaan Ryuku yang memerintah Jepun pada waktu itu.

Hadiah tersebut menandakan pemeteraian kerjasama kedua-dua negara secara rasmi.

Kerajaan Ryuku memiliki Istana Shujiro yang terletak berdekatan dengan tapak Kuil Enkakuji.

Di bumi Okinawa juga ditemui 19 pucuk surat ditulis dalam bahasa Cina berkaitan hubungan dagang dan diplomatik antara Kesultanan Melayu dan kerajaan Ryuku.

11 daripadanya merupakan perutusan kerajaan Melaka kepada Jepun dan selebihnya daripada kerajaan Ryuku.

Sejarawan Jepun, Professor Atushi Kobata dan Mitsugu Matsuda yang membuat kajian terhadap surat berkenaan mendapati beberapa pucuk surat berkenaan ditulis oleh Laksamana Hang Tuah.

Hang Tuah dikatakan berkhidmat sebagai Panglima Istana dibawah pemerintahan Sultan Alaudin Riayat Shah sekitar tahun 1480.

Hubungan kedua-dua kerajaan sebelum ini bersandarkan dagangan eksport arak nipah namun selepas pengaruh Islam menembusi istana, dagangan tersebut dihentikan.

Selain eksport arak, The Patriot juga mendakwa cantingan batik juga menjadi komoditi dagangan Melaka ke Okinawa yang kemudiannya menjadi pemakaian rasmi budaya Istana Ryuku.

"Antara yang masyhur adalah import teknologi tenun 'ikat' yang mesinnya direkodkan telah dibawa dari Melaka pada zaman Mansur Syah dan Sho Shin.

"Produknya yang dipanggil kain Bingata terkenal dengan kehalusan dan kualitinya yang dicemburui masyarakat Jepun yang kemudian mencedok industri tersebut ke Jepun sekitar 1600-an setelah Ryukyu didominasi kuasa Shogun Satsuma yakni wakil Lautan Selatan Keshogunan Tokugawa," jelasnya.

Sejarawan, H.K. George menerusi bukunya, Okinawa The History of an Island People juga menyebut pemakaian tengkolok seperti Kesultanan Melayu Melaka juga menjadi budaya pakaian Istana Ryuku.

“Kegunaan warna-warni yang cerah serta jenis corak yang unik yang dihasilkan di Okinawa dipengaruhi oleh barangan import daripada pulau-pulau di Selatan.

"Dari situ juga, wujudlah turban unik atau “hachimaki” yang digunakan oleh golongan atas Okinawa sehingga zaman moden," tulis George.

BACA INI JUGA: Kehebatan Keris Sebagai Senjata Sehingga Digelar 'A Coward Weapon'

Sumber: MD

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon