Friday, March 17, 2017

Karnival Kerjaya Dan Pendidikan Belia Negara 2017


Menyedari kepentingan kerjaya dan pendidikan dalam kalangan belia Malaysia, Majlis Belia Malaysia (MBM) mengambil inisiatif menganjurkan Karnival Kerjaya dan Pendidikan Belia Negara pada 25 hingga 26 Mac 2017 (Sabtu dan Ahad) bermula jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang di Dataran Alamanda Parit Buntar, Perak.

Karnival

Karnival ini dianjurkan dengan kerjasama Kerajaan Negeri Perak, Kementerian Belia dan Sukan Malaysia, Majlis Daerah Kerian dan Pusat Kerjaya Amanjaya (PEKA).

Lebih 30 syarikat dan institusi pendidikan lanjutan daripada agensi kerajaan dan swasta telah mengesahkan penyertaan dalam karnival yang menawarkan lebih 3,000 peluang pekerjaan.

MBM berhasrat menganjurkan karnival seperti ini secara meluas sebagai sebahagian sumbangan MBM kepada golongan belia yang ingin mencari pekerjaan sesuai dengan kelayakan mereka. Selain itu, ia merupakan medium terbaik untuk belia lepasan sekolah melanjutkan pengajian mereka.

Lebih dari itu, karnival ini juga merupakan platform bagi golongan belia mendapatkan informasi mengenai inisiatif kerajaan membantu mereka dalam pelbagai bidang, termasuk keusahawanan dan peluang perniagaan.

Golongan belia boleh mendapatkan maklumat, panduan dan khidmat nasihat mengenai pelbagai program keusahawanan, latihan dan kemahiran di karnival berkenaan.

Bagi golongan belia yang berhasrat melanjutkan pengajian bermula dari peringkat sijil hingga ijazah, sebanyak 30 institut pengajian tinggi, kolej kemahiran, institut latihan perindustrian menyertai karnival ini, antaranya, Universiti Malaysia Pahang Advanced, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Kolej Yayasan Pahang, Kolej Poly-Tech MARA Ipoh, Institut Latihan Perindustrian Ipoh dan banyak lagi.

Selain itu, pelbagai pengisian disediakan kepada para pengunjung seperti forum mengenai peluang-peluang pekerjaan dan pelaburan, sesi perkongsian kemahiran kerjaya, sesi motivasi diri dan persediaan menghadapi temuduga dan program kerohanian Bual Bicara ‘Santai Habis!.

Pihak penganjur juga akan mengadakan sesi TN50 Talk yang menampilkan Speaker YB Datuk Shahrul Zaman Yahya, Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Sumber Manusia Negeri Perak serta Dato’ Abu Bakar Mat Ali, Pegawai Khas YAB Menteri Besar Perak.

Majlis perasmian penutup karnival akan disempurnakan oleh YB Datuk Shahrul Zaman Yahya pada 26 Mac 2017 (Ahad) jam 1.30 petang.

MBM mensasarkan seramai 10,000 orang mengunjungi karnival yang dianjurkan buat julung kali ini.

Maklumat lanjut boleh didapati menerusi laman web rasmi MBM, http://www.belia.org.my

BACA INI JUGA: Bagaimana Mendapat Pekerjaan Selepas Keluar Kolej Atau Universiti?

sumber: belia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon