Tuesday, February 07, 2017

Proton Bakal Dijual Kepada Syarikat Pembuat Kereta China?


Sindrom menjual kepada China nampaknya berterusan lagi walaupun setelah sekian banyak diserahkah kepada negara tersebut.

Proton

Kini, rakyat Malaysia dikejutkan lagi dengan berita syarikat kereta nasional, Proton juga bakal dijual kepada syarikat dari China.

Syarikat pembuat kereta China, Geely, dilaporkan akan membeli 51 peratus pegangan dalam kilang pembuatan Proton di Tanjung Malim yang sebelum ini menjadi kebanggaan negara kerana kemampuan membinanya tanpa berhutang dengan sesiapa.

Dengan kata lain, kilang itu dibina dengan wang tunai milik Proton sendiri.

Mahu tidak mahu dan walaupun cuba disembunyikan, hakikatnya inilah satu lagi bahana 1MDB yang menimpa kita.

Disebabkan hutang yang terlalu tinggi, tidak mampu membayarnya serta terdesak ingin mengambusnya sebelum tiba tarikh pilihanraya, maka cara mudahnya ialah dengan pemimpin kita menukar gelaran mereka lebih kepada "jurujual".

Sebab itulah, berita mengenai Proton ini tidak akan ditemui dalam Utusan dan TV3 sebab kalau boleh biar orang kampung dan makcik Felda tidak tahu apa-apa mengenai penjualan proton kepada China.

Apabila China sudah menguasai 51 peratus pemilikan Proton, apakah nasib vendor-vendor Bumiputera yang selama ini "cari makan" di situ?

Mampukah mereka terus bersaing dengan vendor-vendor daripada China yang tentu lebih murah harganya?

Adakah juga kilang itu nanti, daripada memasang dan mengeluarkan model kereta sendiri, akan bertukar menjadi tempat untuk hanya pasang pintu, bonet, cermin dan lain-lain model Geely daripada China?

Maka, apa akan jadi kepada Proton akhirnya?

BACA INI JUGA: Siapa Sebenarnya Dalang Punca Proton Bermasalah?

Sumber: shahbudin

3 comments

  1. satu berita yang amat mendukacita kan :(

    ReplyDelete
  2. saya ada baca satu artikel pasal ini...kalau x salah saya yang 51% yang dijual adalah kilang di tg malim...

    ReplyDelete
  3. kalau jual kpd Jepun Amerika syarikat kan bagus. China tu Negara miskin nanti bayar murah atau dgn wang palsu...bahay tu

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon