Tuesday, January 03, 2017

Video Tentera Myanmar Seksa Penduduk Rohingya!


Perangai sebenar wajah rejim ‘syaitan’ Myanmar yang dikatakan tidak berperikemanusiaan dan bertindak zalim terhadap masyarakat Rohingya terbongkar lagi.

Rohingnya

Ya, amat memalukan bagi sebuah negara yang mempunyai pemimpin, yang merupakan tokoh pemenang hadiah nobel keamanan 1991, namun hakikat sebenarnya ia hanyalah ‘jauh panggang dari api’.

Terbaharu menerusi laman sosial, satu rakaman video berjaya membongkar kembali kekejaman anggota polis Myanmar menyeksa tahanan etnik minoriti itu tanpa belas kasihan.

Kejadian dipercayai dirakam pada 5 November lalu, di perkampungan Koe Tan Kauk, sebuah kawasan di utara Myanmar.

Menerusi rakaman tersebut, dapat disaksikan bagaimana penduduk kampung didera dan ditahan seperti penjenayah yang diikat pergelangan tangan dan kaki.

Seorang anggota polis dilihat memukul seorang kanak-kanak lelaki dan kemudian meletakkannya di dalam tahanan berkenaan.

Kemudian dia dipaksa meletakkan tangannya ke atas kepala sebelum disepak bertalu-talu di bahagian muka oleh polis berhati binatang itu.

Ia dikatakan berpunca gara-gara penduduk kampung melakukan demonstrasi secara kecil-kecilan pada 3 November lalu bagi mengutuk isu ‘penghapusan etnik’ yang dijalan oleh kerajaan Myanmar.

Pada hari berkenaan juga, ia merupakan hari di mana wakil deligasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melawat kawasan perkampungan itu.

Ini membuatkan pihak berkuasa Myanmar mengeluarkan arahan untuk menangkap peserta demonstarsi pada keesokan harinya.

Rakaman kejadian itu sehingga kini masih mendapat perkongsian daripada pengguna internet seluruh dunia yang mengutuk sekeras-kerasnya tindakan zalim kerajaan Myanmar di bawah pimpinan Aung San Suu Kyi.

Netizen turut mengingatkan agar masyarakat antarabangsa tidak sepatutnya terus membisu ketika kaum Rohingya berada di jurang penghapusan.

BACA INI JUGA: Sejarah Ringkas Penindasan Terhadap Etnik Rohingya



Sumber: mynewshub

1 comment

  1. laknatullah wahai pembunuh umat islam.

    binasalah kamu dan keturunan kamu diatas kotor dan
    syaitannya kamu merobek maruah muslimah.

    putuslah keturunan kamu hingga bangsa kamu tidak akan ujud lagi didunia ini dan siksaan pedih menanti kamu di akhirat.

    wahai umat islam.. jgn sesekali kamu tidor setiap mlm sebelum kamu berdoa qunut nazilah minta kehancuran bangsa botak laknatullah pemita sedekah itu.

    seranglah mereka dgn pedang2 malam kamu. jgn kamu lena tidor, bangunlah mlm2 disaat saudara kamu juga tidak boleh tidor kerana dikejar syaitan itu utk dibunuh. panjatkan munajat qunut nazilah semuga ia menjadi pedang2 mlm yg akan memenggal leher2 syaitan Buddha laknatullah.

    kpd umat islam yg berkuasa.. jgn kamu berdiam diri sehingga semua saluran diguna utk membela saudara kamu.

    hari ini hari mereka, esok mungkin hari kita.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon