Friday, January 27, 2017

Pantang Larang Ketika Sambutan Tahun Baru Cina


Mengikut kepercayaan masyarakat cina, terdapat banyak pantang larang yang perlu diamalkan untuk mendapat lebih tuah dan kemakmuran ketika sambutan Tahun Baru Cina.

Tahun Baru Cina

Angpau dan limau mandarin amat sinonim dengan sambutan Tahun Baru Cina dan biarpun sudah lama diamalkan oleh masyarakat cina, masih ramai yang mungkin tidak mengetahui simbolik di sebalik setiap adat resam dan tradisi tersebut.

Serba Baru

Antaranya, Pengasas Good Feng Shui berkongsi bahawa keluarga kaum cina akan membersihkan rumah sebelum perayaan.

Sebelum masuk tahun baru, semua barang lama yang bukan sahaja berbentuk fizikal tetapi dari segi fikiran dan pengalaman lama yang tidak baik, seperti sakit hati yang mampu membawa tuah kurang baik, akan dibuang pada hari itu.

Menyapu Rumah

Kaum cina juga dilarang menyapu rumah pada tahun baru cina kerana ia dipercayai akan menghalau tuah.

Memakai Pakaian Baru

Masyarakat Tiong Hua akan mengenakan pakaian baru pada hari berkenaan sebagai simbolik permulaan tahun baru.

Bahasa Kasar

Pada Tahun Baru Cina, masyarakat Cina akan mengelak daripada bercakap kasar atau kesat kerana ia dipercayai membawa malang.

Biasanya, budah nakal ahli keluarga tidak akan dimarahi atau kalau budak buat salah, ibu bapa mungkin cakap pecah itu tanda bagus untuk mencantikkan keadaan yang kurang baik hari itu.

Warna

Antara pantang-larang lain yang diamalkan adalah, tidak dibenarkan memakai warna hitam atau putih yang merupakan warna berkabung.

Angpau

Jumlah angpau yang diberikan pula mesti dalam angka genap.

Kalau ada orang memberi RM6 perlulah diberikan 1 keping RM5 dan 1 keping RM1. Bilangannya mesti genap. Genap membawa maksud yang lebih sempurna.

Limau Mandarin

Amalan memberi limau mandarin juga simbolik memberi tuah.

Buah limau mandarin yang dipanggil "kam" dalam bahasa Kantonis bermaksud emas adalah kewajipan setiap Tahun Baru Cina kerana ia melambangkan limpahan kekayaan kepada masyarakat Tiong Hua. Warna limau juga keemasan seperti memberi jongkong emas kepada orang lain.

Namun terdapat juga segelintir yang memberikan buah epal sebagai simbolik kesihatan yang lebih baik. Epal "ping kuo" bermaksud aman juga membawa maksud kesihatan yang baik.

Tema tahun baru cina, pastinya merah dipercayai membawa tuah malah kediaman juga akan dihiasi dengan warna merah.

BACA INI JUGA: Sambutan Festival Cap Go Meh Dan Maknanya Kepada Masyarakat Cina

Sumber: AA

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon