Friday, December 23, 2016

Romania Lakar Sejarah Diterajui Presiden Wanita Muslim Buat Kali Pertama?


Sevil Shhaideh, 52 tahun bakal melakar sejarah besar di Romania apabila menerima undian dua kali ganda berbanding parti lain pada pilihan raya umum 11 Disember yang lepas.

Sevil Shhaideh

Menurut kebiasaan, pemimpin parti yang memenangi pilihan raya akan dilantik sebagai perdana menteri dan jika ia berlaku, beliau mungkin akan menjadi wanita muslim yang pertama di Eropah menyandang jawatan itu.

Parti Social Democratic (PSD) yang dipimpin Liviu Dragnea menguasai sebanyak 45% secara keseluruhan dan sedang membentuk kerajaan baharu menerusi kerjasama dengan parti liberal kecil yang lain.

Liviu Dragnea umumnya dikenali sebagai ketua parti yang didapati bersalah terhadap penipuan pilihan raya dan digantung selama 2 tahun.

Walau bagaimanapun, Liviu Dragnea tidak dilarang daripada terlibat dalam politik dan atas faktor hubungan yang baik, Sevil Shhaideh akan dipertanggungjawab untuk menggalas jawatan tersebut.

Meskipun begitu, Liviu Dragnea menjelaskan segala tanggungjawab politik masih kekal kepadanya.

Tindakan ini merupakan satu lakaran sejarah memandangkan hanya 0.3 peratus sahaja penduduk Romania yang beragama Islam.

Sevil Shhaideh yang berketurunan etnik Tartar, bukan hanya golongan sunni yang kekal dalam tempoh tujuh abad di pantai Laut Hitam, beliau juga berkahwin dengan warga Syria yang memiliki hartanah di negara yang sedang berperang.

Penduduk Romania menentang keras penerimaan pelarian Syria yang ditetapkan Kesatuan Eropah, dan jika ia dilaksanakan Romania sendiri tidak akan dibenarkan masuk ke dalam kawasan pergerakan bebas Schengen.

Schengen merupakan kawasan yang merangkumi 26 buah negara Eropah yang memansuhkan penggunaan pasport dan sebarang penguasaan sempadan di kawasan sempadan terlibat.

Bagaimanapun, bagi melantik rakannya menerajui kerajaan Romania, Liviu Dragnea perlu mendapat kelulusan parlimen dan President Iohannis dan ia bukannya mudah.

BACA INI JUGA: Freemason, Perang Salib, Knight Templar Dan Buku Sihir

Sumber: Thevocket

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon