Saturday, December 31, 2016

Apa Itu Resolusi 2334 PBB Dan Kesannya Kepada Israel


Malaysia melabuhkan tirai 2016 di persada antarabangsa dengan noktah terpuji apabila bersama tiga negara anggota PBB, iaitu New Zealand, Senegal dan Venezuela telah berjaya meyakinkan negara anggota lain untuk mengundi bagi menyokong kelulusan resolusi 2334 Majlis Keselamatan PBB yang mendesak pembinaan pe­nempatan haram Israel di wilayah Palestin dihentikan.

Resolusi 2334

Resolusi 2334 telah diluluskan pada 23 Disember 2016 dengan 14 undi menyokong manakala Amerika Syarikat mengambil sikap berkecuali.

Resolusi itu yang pertama mengenai Israel dan Palestin yang dibuat 15 negara anggota Majlis Keselamatan PBB dalam tempoh lapan tahun.

Pada asalnya, teks resolusi itu diperkenalkan Mesir tetapi akibat tekanan Amerika Syarikat, negara tersebut telah menarik balik resolusi berkenaan.

Tindakan itu jelas sandiwara terkini presiden Abdel Fattah el-Sisi untuk menjaga hubungannya dengan bakal presiden Amerika Syarikat Donald Trump.

Kejayaan resolusi 2334 mempunyai beberapa signifikannya tersendiri.

Pertama, cara pengundian tersebut berlaku di Majlis Keselamatan menunjukkan bahawa negara-negara yang menjadi anggota tidak tetap Majlis tersebut bersedia dan sanggup mendau­latkan peraturan undang-undang (rule of law) di arena antarabangsa meskipun tindakan tersebut berlawanan dengan pendirian Barat dan negara-negara di Asia Barat yang cenderung terhadap Barat.

Kedua, untuk rakyat Palestin, tirai hujung tahun 2016 akhirnya mengembalikan harapan optimis terhadap masa depan mereka setelah sekian lama terseksa di bawah dasar pe­nempatan haram Israel.

Sekurang-kurangnya, mereka akan menemui sinar 2017 dengan suatu pencapai­an setelah sekian lama masyarakat antarabangsa gagal menyatakan pendirian jelas mengenai isu pe­nempatan haram di tanah air Pa­lestin.

Ketiga, resolusi 2334 akan menjadi faktor berterusan untuk mengembalikan kestabilan serantau dan keamanan dunia.

***

Hakikatnya, Israel telah menca­buli 28 resolusi Majlis Keselamatan yang lain sebelum ini, dan de­ngan adanya resolusi 2334 ini, maka tekanan berterusan dapat dikenakan ke atas Israel supaya mematuhi dan menghormati undang-undang antarabangsa demi memastikan kestabilan serantau dan keamanan dunia dapat dikekalkan.

Bagi kebanyakan pemerhati antarabangsa, resolusi 2334 ini akan hanya bermakna sekiranya PBB bertindak melaksanakan tuntutannya tanpa pilih kasih dan gentar terhadap Israel.

Pada hemat penulis, sudah tiba masa­nya untuk PBB menilai semula keanggotaan Israel di dalam PBB.

Sekalipun dengan berani melakukan pencerobohan secara terang-terangan terhadap wilayah Pa­lestin, Israel tetap menganggap diri mereka sebagai entiti yang luar biasa, justeru perlu diberikan layanan istimewa dan kekecualian daripada undang-undang antarabangsa.

Hakikatnya, Israel bersikap demikian sebagai satu-satunya entiti yang diwujudkan melalui resolusi PBB 181(II), walaupun keanggotaannya adalah bersyarat sehingga ke hari ini.

Kendatipun setelah diterima sebagai anggota PBB dan meng­aku janji untuk menghormati resolusi pembahagian Palestin dan status kedudukan Jerusalem yang terkandung di dalam resolusi tersebut, Israel telah secara berterusan mencabul kewaji­p­an membenarkan rakyat Palestin untuk kembali ke tanah air mereka.

Oleh yang demikian PBB sepatutnya telah lama bertindak menggantung Israel daripada terlibat di dalam mana-mana badan dan institusi di bawah naungan PBB, sebagai yang pernah dikenakan terhadap rejim aparteid Afrika Selatan pada 1974 dan bekas Yugoslavia pada 1992.

Namun kerana dibiarkan maka sikap Israel yang bongkak telah terus terzahir mengikut kemahuannya, termasuklah menarik diri apabila menerima tekanan semasa rekod hak asasinya disemak melalui mekanisme Semakan Berkala Sejagat (UPR) pada Januari 2013.

Sikap Israel terhadap perkembangan terkini yang berlaku adalah seperti dijangkakan apabila bukan sahaja menolak resolusi 2334 tersebut tetapi melabelkannya sebagai memalukan dan berikrar untuk tidak mengendahkan terma-terma yang diperakui Majlis Keselamatan PBB.

Walaupun ini bukanlah sesuatu yang unik mengenai Israel, adalah jelas bahawa sikap yang sedemikian menjadi punca pertelingkahan di Asia Barat.

Ancaman yang ditimbulkan akibat kedegilan Israel tidak boleh diambil ringan masyarakat antarabangsa.

Justeru untuk mengelakkan tindakan tersebut dizahirkan, masyarakat antarabangsa perlu mendesak agar dua perkara dilakukan dengan segera.

Pertama, tekanan ke atas PBB perlu dite­ruskan untuk menggantung keanggotaan Israel daripada pertubuhan tersebut.

Sekiranya usaha ini gagal, maka kempen agresif untuk mewujudkan sekatan ekonomi, diplomatik dan perjalanan perlu dilakukan ke atas Israel.

Tindakan seumpama ini pernah dilakukan ke atas rejim aparteid Afrika Selatan dan telah menghasilkan impak yang nyata.

Maka tindakan yang sama perlu dilakukan terhadap Israel untuk memastikan mereka mematuhi resolusi 2334.

Keduanya, negara-negara Islam khususnya melalui Pertubuh­an Kerjasama Islam (OIC) perlu memastikan Mesir tidak lagi diberikan kepercayaan untuk me­ngendalikan sebarang inisiatif keamanan untuk Palestin.

Sebagai sebuah negara yang kemudiannya menaja dan terlibat menjayakan kelulusan resolusi tersebut, Malaysia perlu berani bersuara untuk mengkritik tindakan memalukan Mesir yang menarik balik resolusi tersebut setelah menerima tekanan Amerika Syarikat.

Pendirian hipokrit sebegini semakin terserlah kerana Mesir sebagai salah sebuah negara anggota OIC dan antara negara yang telah meratifikasi lebih banyak instrumen hak asasi manusia daripada kebanyakan negara lain termasuk Malaysia, telah gagal dalam usaha­nya mempertahankan hak asasi rakyat Palestin yang semenjak sekian lama dizalimi dan diusir dari tanah air mereka sendiri.

Tidak ada manfaat bagi Mesir yang telah mera­tifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai hak-hak Sivil dan Politik (ICCPR) 1976 tetapi mereka bersekongkol dalam menafikan hak rakyat Palestin untuk menjalani kehidupan menurut peraturan undang-undang antarabangsa.

Hal ini perlu ditegaskan Malaysia dan negara-negara Islam yang lain.

Apakah ertinya kelulusan resolusi 2334 ini kepada Israel?

Selama 38 tahun Amerika Syarikat sentiasa menggunakan kuasa vetonya demi menjaga kepentingan Israel di dalam konflik Israel Palestin.

Namun kesemua itu berakhir apabila tindakan terakhir Obama sebagai Presiden Amerika Syarikat untuk tidak mengundi, telah menyebabkan lulusnya Resolusi 2334 yang mengecam dan memberi tekanan kepada Israel untuk menghentikan pendudukan Israel di Tebing Barat khususnya lebiih 200,000 penduduk haram Yahudi di Timur Jerusalem.

Dan buat pertama kalinya di dalam tempoh lapan tahun Presiden Barack Obama menerajui kepimpinan Amerika, tindakan Amerika Syarikat untuk tidak mengundi telah menarik tumpuan dunia kepada permasalahan sokongan dari Amerika kepada pendudukan haram Rejim Zionis itu di tanah persendirian milik Israel.

Penglibatan New Zealand, Malaysia, Venezuela dan Senegal yang mewakili setiap penjuru dunia yang seakan memberi gambaran bahawa masyarakat dunia memandang serius kesalahan Israel yang mengambil apa yang bukan miliknya, menjadi satu dilema buat Amerika dan Israel, lebih-lebih lagi apabila Russia, China, Britain dan Perancis bukan sahaja tidak menggunakan kuasa veto malahan menyokong Resolusi 2334.

Adakah ini bermaksud akan berakhir penindasan Rejim Yahudi ke atas Palestin?

Buat masa kini, apa yang pasti, Israel melalui Dutanya ke UN Danny Danon telah pun mengeluarkan amaran bahawa dengan menyokong Resolusi 2334 segala ruang dan peluang untuk ke meja rundingan bagi penyelesaian konflik Israel-Palestin telah pun ditutup.

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu turut mengeluarkan kenyataan bahawa Israel menolak resolusi anti-Israel kelolaan UN dan tidak akan menuruti tuntutan yang telah dibuat.

Berang dengan tindakan Amerika Syarikat kerana gagal melindungi Israel di dalam ‘serangan’ beramai-ramai, Netanyahu turut memanggil balik Duta Israel di New Zealand dan Senegal dan membatalkan lawatan yang dijadualkan oleh Menteri Luar Senegal ke Israel.

Apakah impak Resolusi 2334 kepada Malaysia?

Sehingga kini, tiada laporan yang menyatakan terdapatnya tindakan serta-merta yang akan diambil terhadap Malaysia dan Venezuela kerana kedua-dua negara ini tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.

Namun begitu, ia tidak pernah menjadi halangan Israel dan rakannya di Amerika Syarikat untuk mencampuri urusan negara melalui boneka dan tangan-tangan halus.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon