Monday, December 05, 2016

Ferenc Puskás, Lagenda Bola Sepak Di Sebalik Anugerah Puskás FIFA


Seperti yang semua sudah maklum, Anugerah Puskas FIFA adalah anugerah untuk mengiktiraf gol paling cantik setiap tahun yang dijaringkan pemain dari serata dunia.

Ferenc Puskás

Persoalannya, siapa insan hebat di sebalik nama anugerah Puskás ini?

Ferenc Puskás dilahirkan pada 1 April 1927. Beliu bermain untuk Hungary dan seorang striker yang profilik. Rekod gol beliau adalah 84 gol dalam 85 perlawanan kebangsaan dan 514 gol dalam 529 perlawanan liga.

Boleh dikatakan ratio gol Ferenc Puskás adalah 1 gol dalam setiap perlawanan dan sepanjang kariernya beliau cuma bermain untuk tiga kelab; Kispect, Budapest Honvéd dan Real Madrid.

Ketika era 1950an dan 1960an, Ferenc Puskás adalah antara pemain ternama di era itu. Beliau beraksi di Real Madrid ketika usianya 31 tahun dan meninggalkan impak yang besar pada Real Madrid.

Peminat sebenarnya terkejut dengan kehadiran Ferenc Puskás di real Madrid kerana beliau sudah berusia dan pasukan Real Madrid sudah mempunyai ramai pemain bintang ketika itu.

Ferenc Puskas menepis semua kritikan itu apabila beliau menyumbat 180 gol dalam 156 perlawanan bersama Real Madrid.

Beliau juga merangkul Penjaring Terbanyak Liga Sepanyol (Trofi Pichichi) selama 4 kali berturut-turut (1959-1964) ketika bermain di Real Madrid.

Ferenc Puskás
The Legendary Trio: Alfredo Di Stéfano, Francisco Gento & Puskás Ferenc.

Real Madrid turut mengiktiraf Ferenc Puskás sebagai ‘pemain kaki kiri terbaik pernah bermain di Santiago Bernabéu’.

Ferenc Puskás turut mempunyai nama timangan yang diberi kepadanya oleh peminat iaitu Pancho dan Cañoncito pum.

Ketika di Real Madrid, Ferenc Puskás sempat bermain bersama legenda Real Madrid yang lain antaranya Alfredo Di Stéfano, Kopa, Rial, Santamaría, Gento dan Domínguez.

Ferenc Puskás juga adalah salah seorang dari The Golden Team pasukan Hungary yang merangkul pingat emas di Olimpik 1952.

Ferenc Puskás meninggal dunia pada 17 November 2006 dan sebagai tribute untuk pemain hebat ini, sebuah anugerah diberi atas namanya iaitu Anugerah Puskás FIFA, sebuah anugerah untuk mengiktiraf gol cantik dari serata dunia yang dimulakan pada tahun 2009.

Pemenang untuk anugerah Puskás yang pertama adalah Cristiano Ronaldo melalui gol knuckleball yang beliau jaringkan ketika menentang Porto ketika Ronaldo masih menyarungkan jersi Manchester United.

Ferenc Puskás

Dengan kehebatan dan abiliti beliau menjaringkan gol, memang tepat untuk meletakkan nama Puskas pada anugerah ini.

Ramai beranggapan namanya yang unik menjadikan beliau The one and only great Puskas dan nama yang tepat untuk anugerah ini.

BACA INI JUGA: George Best Lagenda MU Yang Bazirkan $100 Juta Untuk Wanita

Sumber: Thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon