Thursday, November 10, 2016

8 Sebab Kenapa Rakyat AS Pilih Donald Trump Sebagai Presiden


Satu dunia benar-benar umpama dibadai taufan apabila Donald Trump diumumkan sebagai Presiden baru Amerika Syarikat.

Donald Trump

Kaji selidik sebelum pilihan raya Amerika menunjukkan data bahawa majoriti rakyat AS memilih Hilary Clinton sebagai bakal Presiden AS, tapi sebaliknya pula yang berlaku.

Cuma pertanyaannya, kenapa orang Amerika pilih Donald Trump sebagai Presiden baru AS? Dibawah ini adalah pandangan seorang rakat AS sendiri.

1. Pro Kulit Putih

Golongan baby boomers, orang yang lahir selepas perang dunia, adalah golongan paling ramai di AS sekarang. Pro kulit putih, white supremacy.

Dia rasa negara dia sudah diambil oleh orang lain. Plot cerita dia sama macam Brexit juga, bila orang putih UK menyampah dengan imigran yang masuk melambak.

2. Rakyat AS Pemalas

Orang Amerika biasa-biasa ini bukan semua ada skill. Tidak kompetitive dalam mencari kerja. Kau kan tau, orang Amerika bukan rajin sangat.

Kerja sikit tapi mahu gaji besar. Masih perasan dia bangsa hebat, mendahului semua bangsa lain.

3. Pendatang Lebih Rajin

Jadi, bila imigran datang, semua kerja beralih tangan. Imigran yang sanggup kerja susah tapi otak lebih geliga.

4. Kemajuan Negara Disebabkan Orang Luar

Imigran yang masuk beri jalan banyak industri baru untuk wujud. Kalau tiada mereka, industri boleh tutup. Silicon Valley contohnya, kerja orang-orang pandai.

Orang ini ramai dari Asia, China, India. Orang Malaysia toksah cakaplah. Pandai dan beriman. Ramai je orang Malaysia di AS tu.

5. Takut Bayang-bayang Sendiri

Lama-lama orang AS terasa tertinggal dalam negara sendiri. Mahu kejar tidak larat. Skill tidak cukup kuat, ilmu tidak setinggi mana. Tapi masih nak sembang hebat.

6. Zaman Gemilang Telah Berakhir

Tahun 80an-90an memang zaman yang paling gemilang buat AS. Lebih lagi orang kerja bank atau teknologi. Itu memang zaman AS hebat. Michael Jackson dan Hollywood memang dasyat.

7. Slogan ‘Making America Great Again’

Tapi sekarang, Amerika sudah suam-suam kuku. Kalah dengan banyak negara. Kalau buang semua imigran, Silicon Valley dan pejabat Google pun boleh tutup sama.

Kerana itu slogan ‘Making America Great Again’ buat orang AS semangat membara.

8. Cakap Besar

Jadi mereka pilih Donald Trump. Sebab dia jenis sembang power walau buat belum tentu. Nampak seorang yang berani walau cakap semua benda bikin kontroversi, Anti muslim, rasis, sexist.

Jadi rakyat mengharap ahli politik memajukan AS semula. Tapi AS kena terima hakikat, kalau bangsa dia terlalu rasa selesa dengan kehebatan lampau, ada masanya akan turun.

Kalau dia rasa masih hebat, superior, suka hidup bertongkat, kedaulatan bangsa kononnya, itu mungkin tidak kekal lama.

BACA INI JUGA: TPPA Dan Sejarah Penjajahan Melalui 'Perdagangan Bebas'

Sumber: Thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon