Saturday, October 22, 2016

Misteri Kubur Panjang Di Pendang Kedah!


Biasanya saiz kubur akan tetap sama setiap kali diziarahi setiap tahun, tapi pernahkah anda mendengar kewujudan kubur yang semakin memanjang sejak dari mula ianya wujud?

Kubur+Panjang

Kedengaran janggal tetapi ia sememangnya benar-benar wujud di daerah Pendang, Kedah Darul Aman.

Dan apa sejarahnya sehingga tempat di situ juga dinamakan Kubur Panjang?

Begini. Menurut cerita orang-orang tua dahulu, ia berpunca daripada janji yang tidak ditepati.

Lebih 400 tahun yang lalu, dua beradik lelaki yang berasal dari Pattani, Thailand, telah berhijrah ke Kampung Budi di Mukim Lesong, kira-kira 10 kilometer dari Kubur Panjang.

Kemudian, salah seorang daripada mereka telah dilantik menjadi ketua kampung, namun tiada timbulnya rasa dengki kerana hubungan mereka dikatakan sangat baik.

Setiap kali selepas musim menuai, pertandingan sabung ayam akan diadakan di Kampung Mempelam Susu yang terletak di tepi sungai.

Pertandingan itu sangat popular kerana di situlah gelanggang sabung ayam terbesar ketika itu.

Kemudian, kedua-beradik itu dicabar untuk bertarung sesama sendiri kerana kedua-duanya mempunyai ayam sabung yang dibawa bersama.

Pada mulanya mereka enggan menyahut cabaran itu kerana tujuan asal hanyalah untuk menyaksikan perlawanan, bukannya untuk bertanding.

Namun, setelah didesak akhirnya mereka bersetuju dengan syarat pemenang dilarang menyorak yang kalah.

Akhirnya, ayam sabung abang kalah dalam perlawanan tersebut, manakala adik yang terlalu gembira lupa kepada perjanjian hingga bersorak kegembiraan bersama penonton.

Disebabkan rasa malu, abang memulakan pergelutan yang menyebabkan kedua-duanya meninggal dunia.

Jenazah mereka kemudiannya diusung untuk dikebumikan di Kampung Pulau Keramat, namun tiba-tiba kedua-dua jenazah menjadi berat dan mereka terpaksa mengebumikan jenazah adik di situ juga manakala jenazah abang di bawa ke Kampung Pulau Keramat.

Apa yang menghairankan, apabila penduduk kampung menziarahi kubur adik tersebut keesokan harinya, kedudukan batu nisan telah berubah hingga menjadikan kubur itu panjang padahal sebelum itu saiznya biasa sahaja seperti kubur lain.

Malah, kubur itu ukurannya terus berubah menjadi panjang sehingga menimbulkan rasa pelik dikalangan penduduk dan digelar sebagai Kubur Panjang dan panjangnya menjangkau 17 hasta sehingga kini.

Kawasan tanah perkuburan Kubur Panjang ini terletak dipinggir jalan raya utama pekan Kubur Panjang berhadapan dengan Balai Polis Kubur Panjang turut menerima kunjungan ramai pelancong daripada dalam dan luar negara.

Bagaimana pula dengan kubur abang? Terletak di dalam semak samun, kuburnya biasa saja dan hanya menempatkan dua kubur dan kubur yang satu lagi itu tidak pula diketahui siapa pemiliknya.

Menurut salah seorang penduduk Kampung Pulau Keramat, dahulunya batu nisan abang digantung atas pokok yang rendang dan besar, dibawahnya adalah kubur.

Namun lama kelamaan, barulah batu nisan diturun dan diletakkan di atas kubur. Tujuannya tidak pula diketahui.

Menurutnya lagi, ukiran pada batu nisan jelas menunjukkan pemiliknya bukan calang-calang orang.

Pada masa dahulu, hanya batu sungai akan dijadikan nisan tetapi nisan kubur abang ini terdapat tulisan jawi.

Jadi, bagi anda yang hendak menyaksikan misteri Kubur Panjang, cubalah pergi sendiri ke pekan ini ya..

BACA INI JUGA: Misteri Penemuan Batu Bersurat Yang Wujud Sebelum Kitab Taurat

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon