Sep 6, 2016

Projek RM650 Juta Perindah Tugu Negara Pembaziran, Dosa Besar?

Projek mega bagus. Baik untuk pembangunan dan kemajuan. Ada projek bermaksud ada kerja. Ada kerja bermakna ada pendapatan. Ada pendapatan akan membawa kepada perbelanjaan.

Tugu bernilai RM650 Juta

Perbelanjaan mendorong kepada permintaan, penawaran. Dan beginila ekonomi akan berjalan. Terus mengukuh ke hadapan.

Tetapi. Bukannya semua projek mega itu bagus. Projek mega itu bagus jika ianya melibatkan kepentingan rakyat. Projek yang tidak meminggirkan keperluan rakyat atau mengabaikan hak rakyat.

Projek yang hanya menguntungkan kronisma, kapitalisma, sebelah pihak yang berauthoriti dan mereka-mereka yang berkepentingan menjana keuntungan semata-mata, projek mega itu tidakla bagus.

Wujudnya rantaian ekonomi pun hanya bersifat sementara yang mana berkemungkinan akan bagi vibe negative kepada rakyat pada masa mendatang.

Contohnya projek mega KLCC. Kita setakat berbangga gitu-gitu je la. Hasil yilek. Ini nak buat menara satu lagi. Tak cukup dengan menara, tambah tugu negara pula.

Sementara itu menteri bersetuju dengan cadangan kutip derma dari ibu bapa dan pelajar bagi membiayai kos penyelenggaraan bangunan sekolah.

What the f@ck la semua ini.

Menerusi petikan berita Malaysiakini,

Tugu Negara dan kawasan di sekitarnya mendapat suntikan RM650 juta bagi menjadikan kawasan seluas 66 ekar itu sebagai taman hutan hujan dalam bandar.
Sebahagian besar projek itu akan dibiayai Khazanah Nasional yang memperuntukkan dana sebanyak RM500 juta.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata "hutan tropika mini dalam bandar raya" itu akan menjadi sebahagian daripada ikon utama Kuala Lumpur.

Sambungan boleh baca kat sini, MK.

***

Amboi. Kemain lagi juta-juta buat projek. Padahal masa sekarang projek sebegitu tidak bersesuaian dengan keperluan semasa rakyat.

Sounds interesting projek tu. Tetapi sayangnya bukan di saat keuntungan Petronas yang menyusut ke 11% dari 44% pada tahun 2008. Senang cakap timing tak sesuai.

Keadaan semasa rakyat ialah mereka perlukan suntikan ekonomi yang melibatkan kepentingan mereka secara langsung.

Projek mega berimpak tinggi kurang sesuai dijalankan pada ketika kerajaan cut banyak bajet kementerian.

Najib menyeru kepada penjimatan. Tapi 650 juta projek tugu negara jimat apa dia? Tu tak kira projek panda lagi.

Zoo negara sendiri complaint takda dana nak tanggung anak panda. Tu pasey nak hanto pulang. Dulu sebelum amek panda kata penjilat Najib, nanti pelancong ramai-ramai masuk Malaysia nak tengok panda.

Untunglah sektor pelancongan. Abah kau untung. Zoo negara sampai tak tertanggung beban menyara. P balikla panda.

Konon nanti Malaysia dapat projek China. Mereka up alasan baik punya. Abah kau dapat projek China. Firma China dapat projek mega Malaysia lagi ada. Ya Rabbi. Rasa nak peneranjang je seko-seko.

Time ekonomi cemerlang, projek mega ini menguntungkan. Sebab rakyat punya wang untuk berbelanja. Tetapi time ekonomi sedang bermasalah disebabkan kejatuhan minyak, ringgit, banyak company terjejas, ada VSS sana VSS sini, inflasi, hutang rakyat yang menimbun, mahasiswa menggangur ramai siap berebut job dengan PATI, PADI takpayah la kita buat benda bukan-bukan.

Memang jangka siap 2020. Tetapi bukan waktu 2020 kau semua keluar modal. Kau keluar modal pada saat projek neh berjalan iaitu pada sekarang.

Ye ye jek Khazanah nak campak 500 juta. FRIM lagi. DBKL pun sama. Mana korang cekau duit? Dari mana? Dari siapa? Rakyat juga yang jadi mangsa.

Kalau masa tu Khazanah susut keuntungan, sampai menjejaskan pelaburan, mao kita gak kena korek poket menderma cukai. Uihhh. Seram fikir.

Tak boleh blah. Aku tengok Najib bangga giler declare projek ini dalam berita. Tv3 lapor ada la dekat 15 minit.

Seriyus Najib. Rakyat bukan gila nak berindah. Kalau ko gila kreatif, tempat-tempat berindah sedia ada kau majukan. Naikkan selevel bagi memajukan kawasan-kawasan berkenaan dengan idea gempak dan inovatif tetapi modal minima.

Dan menurut Mufti Perak, Harussani Zakaria pula..

Sedangkan membina tugu menyerupai haiwan sebenar sudah haram, apatah lagi berbentuk manusia.

Katanya membina tugu berbentuk manusia memang jelas haram hukumnya dan suatu ketika nanti tuhan akan menuntut supaya binaan itu diberi nyawa.

Selain menganggapnya sebagai "dosa besar" Harussani berpendapat peruntukan besar bagi projek pengindahan taman di sekitar Tugu negara sebagai pembaziran besar negara.

Anda boleh baca lanjutannya di sini, MK.

***

Sepatutnya, dengan duit ratus juta tu tolonglah untuk sekian kalinya upgrade bangunan sekolah. Upgrade la fasiliti sekolah. Upgrade la hospital yang memerlukan.

Upgrade la benda-benda penting seperti membina lebih banyak rumah kos serdahana bawah 100k.

Untuk sekian kalinya korang fikir demi rakyat tanpa ada niat atau agenda tersembunyi. Betul-betul ikhlas nak jalankan tanggungjawab dengan amanah.

Janganlah makan gaji buta lagi. Tolonglah.

BACA INI JUGA:

Sumber: Amenoworld | Sentiasapanas

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon