Tuesday, August 09, 2016

Kenapa Masyarakat Maki Mufti Bila Pokemon Go Diharamkan?


Pokemon Go ialah sejenis permainan baru yang menjadi kegilaan masyarakat di seluruh dunia dan baru dilancarkan di Malaysia beberapa hari yang lepas. Isu Pokemon Go rancak dibahaskan di kalangan kita hanya disebabkan satu insiden.

Pokemon+Go+Weird

Insiden tersebut membuatkan dari yang tidak tahu kepada tahu. Dari yang tidak minat kepada cuba minat.

Insiden itu ialah tindakan beberapa pihak termasuklah mufti yang telah mengadakan perjumpaan bagi membincangkan 'masa depan' Pokemon Go di Malaysia.

Susulan dari perjumpaan tersebut, disebarkan hasil pertemuan dengan media melaporkan secara berleluasa bahawanya Mufti Wilayah mengharamkan Pokemon Go, mufti pertama yang meletakkan fatwa tentang Pokemon Go. Kononnya.

Disebabkan itu;

Mereka yang tak pernah minat nak download game Pokemon Go, download semata-mata nak sindir keputusan mufti.

Ada yang dengan galaknya memaki hamun mufti.

Dikatakan ada yang serang peribadi mufti.

Ada satu posting screenshot dari pembangkang tegar yang tersebar secara meluas kerana memaki hamun Mufti Wilayah.

Tindakan dia, didorong oleh laporan yang salah. Tetapi bukan hanya dia, ramai juga membaca laporan berita yang sama, cuma kepelbagaian reaksi itu wujud disebabkan kepelbagaian sikap dan level of kesabaran.

Review Pokemon Go.

1. First time main game neh. Aku pun tak faham sebenarnya apa yang addictted gila.

2. Selepas bermain dan berjaya tangkap 2 Pokemon yang ada dalam rumah, masih tak rasa macam nak addictted pun. Maybe masih baru atau boleh jadi minat belum ada.

3. Ya juga tak tau nak main. Bila tanya pada kengkawan, rupanya kena cari Pokemon kat luar. Aku macam 'WHAT'? Tak penat ke? Patutlah kena on GPS. Aku sebetulnya suka game relax-relax macam tanam-tanam ke, kuiz-kuiz ke, sodoku ke layan juga janji simple-simple.

4. Setelah memahami cara permainan ini, baru la aku faham serba sedikit kenapa dibincangkan tentang permainan Pokemon Go.

5. Ini kerana terdapat pemain-pemain yang hampir merosakkan diri sendiri dan orang lain disebabkan Pokemon Go. (rujuk sini).

6. Dalam link berita yang dirujuk aku itu, seorang peniaga telah ditahan polis kerana sambil memandu sambil bermain Pokemon Go. What the hell la kau neh. Game aje pon. Perlu ke bahayakan diri. Kalau diri sendiri mampos takpe juga. Buatnya terlanggar orang lain, macam mana? BODOH NAK MAMPOS.

7. Dalam insiden yang berbeza pula, (rujuk sini) pemain Pokemon Go turut menyebabkan ketakutan pada orang lain apabila tiba-tiba muncul dan berlegar-legar kat rumah orang semata-mata nak tangkap Pokemon Go. Aiyooo..

8. Nampak sangat di kalangan kita, taksub gamers memang taksub tak tentu arah.

9. Jadi, tidak menjadi aneh kenapa ianya dibincangkan oleh sesetengah pihak secara berleluasa, bagi menanggani sikap gamers yang taksub.

10. Pendapat Mufti Wilayah secara mudahnya dibaca begini. Game itu haram pada yang merosakkan diri. Kalau korang rasa diri korang terjejas, merosakkan diri sendiri dan orang lain, lalai dan sewaktu dengannya, maka haramlah kau bermain game tersebut. Sebab kau taksub, bodoh, gile dan bengap.

11. Dan ya, aku setuju dengan pendapat Mufti Wilayah. Bukan haramkan game tapi pengharaman (actually tak haram pun just gunakan perkataan mudarat) ke atas individu disebabkan masalah sikap dan penerimaan.

Selain itu sikap individu yang taksub, game Pokemon Go turut menjadi highlight disebabkan ada orang masuk masjid semata-mata nak tangkap Pokemon. Bukan masjid je, kuil, tokong, gereja pun ada.

Di Singapura, badan agama di sana menasihatkan orang awam yang nak masuk masjid untuk tangkap Pokemon mestilah;

i. Tidak boleh berbuat bising.

ii. Jangan kotorkan masjid.

iii. Jangan lupa solat (jika belum/bagi muslim).

iv. Sila tinggalkan masjid dalam keadaan aman selepas menangkap Pokemon.

Pendekatan tidak menghukum dan lembut ini disambut baik oleh penggemar-penggemar game Pokemon Go. Bahkan jadi perbandingan dengan institusi keagamaan di Malaysia.

Malangnya, kenapa orang kita menyindir institusi keagamaan, fatwa dan mufti disebabkan penegasan dan pendapat mereka dalam soal Pokemon Go? Boleh ke syurga ke dengan Pokemon Go? Boleh tolong bayar GST ke?

Hehe.

Jangan begitu mudah meletakkan kesalahan pada orang awam. Ini kerana apa yang terjadi pada hari ini adalah apa yang institusi keagamaan usahakan sendiri. Bagaimana pokok, begitulah tuannya.

Pokok yang berbuah lebat, sudah tentu dijaga elok oleh tuannya.

Pokok yang rosak dan mati tanpa hasil, sudah tentulah juga disebabkan kegagalan tuannya.

Masyarakat pada hari ini tipikal dan negatif pada institusi keagamaan adalah disebabkan mereka-mereka yang berauthoriti selama ini seringkali melakukan amalan double standard ketika menghukum.

Umum tahu game Pokemon Go melibatkan satu permainan yang dimainkan oleh rakyat jelata. Dan badan keagamaan begitu laju dalam memutuskan hukum tentangnya.

Umum juga tahu bahawa Najib terpalit kontroversi 1MDB dan terkini isu tuntutan harta dek saman DOJ (dan pelbagai lagi skandal, permasalahan lainnya) tetapi umum tidak melihat pula badan keagamaan laju-laju mengadakan perjumpaan bagi membincangkan kemaslahatan rakyat disitu.

Kenapa? Amalan double standard ini menyakiti rakyat hingga ke akar hati mereka. Terlalu sakit. Mereka jadi marah, memberontak dan melawan.

Jadi mereka tak fikir mereka patut bersikap rasional melalui kata-kata dan tindakan terhadap pihak-pihak tertentu yang mempergunakan agama bagi memperkukuhkan kuasa pemimpin yang bermasalah (yakni, isu ini lebih besar dan mendatangkan kemudaratan yang teruk ke atas masyarakat) dan menghukum rakyat yang mendatangkan mudarat disebabkan permainan.

Bukan. Bukan fatwa yang laju-laju diminta rakyat. Bukan fatwa yang rakyat mahu badan keagamaan keluarkan. Kerana kita tahu dalam Islam, amalan seperti rasuah, merompak, pemimpin zalim, tidak amanah, cuai hukuman telah tersedia ada.

Tetapi, kita minta sebagai badan keagamaan, sila tunjukkan perlawanan yang tegas dengan menolak kemungkaran secara nyata lagi terbuka terhadap pihak-pihak tertentu yang menyeleweng dari tugas pemimpin.

Jangan nampak rakyat buat salah kau tegur laju-laju.

Bila pemimpin buat salah kau arr errr arrhh errhhh oorrrkk.. macam tercekik tulang, berkira-kira, playsafe dan sebagainya.

Kata kau sayangkan agama kau.
Kata kau takutkan Tuhan kau.
Kata kau follow Islam dalam denyutan nadi dan darah.

Tapi kenapa tindakan tak selari dengan kata-kata?

Itu yang orang marah.

Aku simpulkan disini ialah, aku memahami kenapa orang kita persoalkan hukum tentang permainan Pokemon Go dan aku tak nafikan juga ketagihan pada Pokemon Go merupakan ancaman.

Ia membabitkan tentang masalah keselamatan bila gamers asyik sangat. Sambil memandu pun main game. Gilew.

Tetapi, aku tidak meletakkan kesalahan ke atas rakyat. Kesalahan terletak di atas badan keagamaan di negara kita.

Kegagalan mereka memainkan peranan mencegah kemungkaran dan kejahatan yang terserlah dilarang oleh Islam seperti riba, rasuah, pecah amanah, seleweng dan sebagainya menyebabkan berlakunya perpecahan di kalangan masyarakat.

Masyarakat kelas atasan yang tidak tahu erti kesusahan mungkin berbeza cara mereka berfikir dengan masyarakat yang ditindas oleh sistem kelas dan karenah biokrasi.

Itu tak masuk lagi jika wujudnya campurtangan politik dan kuasa dalam menentukan hala tuju kehidupan sesuatu kelas masyarakat (kasta alaf baru).

Sebab itu ada baiknya badan keagamaan cermin kelemahan diri sendiri.

Kerosakan apa yang korang dah bawa kepada masyarakat kita sehinggakan masyarakat kita menjadi sebegini rebel hanya disebabkan Pokemon Go?

Artikel yang cukup menarik ini kami petik dari blog amenoworld.

BACA INI JUGA: Nick Johnson Pemain Pertama Berjaya Menangkap Semua Watak Pokemon Go!

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon