Wednesday, August 17, 2016

2 Pingat Emas Dalam Genggaman Acara Bergu Badminton Olimpik Rio 2016!


Lee Chong Wei bakal bertemu dengan pemain perseorangan dari Taiwan, Chou Tien Chen dalam aksi peringkat suku akhir temasya Sukan Olimpik Rio 2016 yang dijadualkan berlangsung pada jam 7.30 malam (17/8/2016).

Lee Chong Wei vs Lin Dan

Dalam perlawanan terakhir Kumpulan A sebelum ini, Lee Chong Wei berjaya menduduki carta teratas dan mendapat bye pada pusingan pertama (16 pemain) lantas melayakkannya melangkah ke pusingan suku akhir.

Sekiranya berjaya memenangi pusingan suku akhir ini, Lee Chong Wei, pemenang pingat perak di Olimpik Beijing 2008 dan Olimpik London 2012 itu dijadualkan bakal bertemu dengan seterunya dari China, Li Dan di peringkat separuh akhir Jumaat ini (19/8/2016).

Bergu Campuran Memburu Emas

Chan Peng Soon dan Goh Yiu Ling

Selain Lee Chong Wei, pasangan beregu campuran negara, Chan Peng Soon dan Goh Yiu Ling turut dijadualkan akan turun menentang pasangan nombor tiga dunia, Tontowi Ahmad dan Liliyana Natsir dari Indonesia dalam penentuan pingat emas pada jam 11.30 malam ini (17/8/2016).

Peng Soon dan Liu Ying dalam misi untuk membalas dendam selepas mereka ditewaskan pasangan Indonesia itu dengan mata 21-15, 21-11 dalam aksi Kumpulan C.

Peng Soon dan Liu Ling berjaya melayakkan diri ke pusingan akhir selepas menewaskan pasangan China, Chen Xu-Ma Jin 21-12, 21-19 di peringkat separuh akhir.

Bergu Lelaki

Goh V Shem-Tan Wee Kiong

Dalam pada itu, pasangan beregu lelaki, Goh V Shem dan Tan Wee Kiong turut mencipta kejutan apabila berjaya melangkah ke pusingan akhir bagi merebut pingat emas selepas menundukkan pasangan daripada China, Chai Biao dan Hong Wei menerusi perlawanan tiga set, 21-18, 12-21 dan 21-17.

Dengan kemenangan itu, V Shem dan Wee Kiong dijadualkan bertemu pasangan daripada China, Zhang Nan dan Fu Haifeng dalam perlawanan akhir pada Jumaat ini (19/8/2016).

KEMASKINI
(19/8/2016)

Pencapaian Peng Soon/Liu Ying Membanggakan

Chan Peng Soon dan Goh Liu Ying

Walaupun misi memenangi pingat emas pertama negara tidak tercapai apabila Chan Peng Soon dan Goh Liu Ying tewas kepada pasangan nombor tiga dunia dari Indonesia, Tontowi Ahmad/Liliyana Natsir 14-21, 12-21, namun ia adalah pencapaian yang cukup hebat.

Mereka telah melakukan yang terbaik, kita harus rasa bangga dengan pingat perak yang mereka bawa pulang. Tahniah!

Harapan Terakhir

Harapan meraih emas pertama negara di temasya sukan terbesar dunia itu kini disandarkan kepada beregu lelaki, V Shem dan Wee Kiong yang akan dicabar pasangan nombor empat dunia, Fu Haifeng dan Zhang Nan dari China pada final.

Begitu juga harapan diletakkan kepada jaguh perseorangan negara, Lee Chong Wei yang dijadualkan akan menentang musuh tradisinya, Lin Dan pada aksi separuh akhir perseorangan lelaki.

Sama-sama menanti dengan penuh debaran!

BACA INI JUGA: 19 Lagi Fakta Menarik Tentang Sejarah Emas!

Sumber: SH

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon