Thursday, July 21, 2016

Peguam Negara AS Sahkan AS$3.5 Bilion 1MDB Dirompak, 'Rakyat Malaysia Ditipu Besar-besaran'!


Ulasan Peguam Negara Amerika Syarikat (AS) Loretta Lynch telah menjadikannya rasmi semalam. Kata-katanya jelas. Sekurang-kurangnya AS$3.5 bilion milik rakyat Malaysia telah dicuri.

AS$3.5 Bilion 1MDB Dirompak

Biro Siasatan Persekutuan (FBI), Jabatan Keadilan AS (DOJ), dan Perkhidmatan Hasil Dalaman (agensi hasil cukai AS) telah mengetuai siasatan sangat teliti selama setahun.

Mereka membuat kesimpulan bahawa rakyat Malaysia telah dirompak. Wang rakyat dialihkan – dicuri – daripada dana kerajaan 1MDB melalui penipuan dan pengubahan wang haram.

Apa sebenarnya yang berlaku dalam 1MDB selama ini? Siapa curi wang itu? Ke mana ia pergi? Siapa bertanggungjawab benarkan perkara ini berlaku?

Inilah persoalan-persoalan yang disiasat oleh Jabatan Keadilan AS.

Kita semua tahu bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang membentuk dan mengetuai 1MDB, dan taikun ranggi Low Taek Jho atua leboh dikenali sebagai Jho Low, bekerja di belakang tabir.

Laporan Jabatan Keadilan AS menyenaraikan tiga lagi pegawai-pegawai 1MDB yang terlibat dalam penipuan ini.

Sementara nama mereka tidak disebut, jawatan mereka (CEO, dan lain-lain) dan terma-terma perkhidmatan disenaraikan.

Jadi, mudah untuk mengetahui siapa lagi pegawai-pegawai itu.

Dalam sidang media Lynch, beliau menggunakan istilan “dicuri” berkali-kali.

Lynch juga menyebut “pegawai-pegawai Malaysia yang korup dan sekutu-sekutu mereka” terlibat dalam pengubahan wang haram, sebuah jenayah antarabangsa.

Beliau juga menyebut nama “Aziz” beberapa kali. “Aziz” dikatakan antara yang terlibat dalam kecurian daripada rakyat Malaysia dan pengalihan wang daripada 1MDB.

Diperincikan juga bagaimana “Aziz” menggunakan wang yang diperoleh melalui pengubahan wang haram untuk tujuan peribadi – membeli harta tanah di New York, London dan Los Angeles – dan malah membikin filem Hollywood.

Berdasarkan pemfailan Jabatan Keadilan dengan mahkamah, kita dengan jelas maklum bahawa “Aziz” ialah anak tiri Najib. Mereka menyebut Aziz dengan nama penuhnya Riza Aziz.

Pemfailan jabatan itu juga merujuk Riza Aziz sebagai mempunyai hubungan keluarga dengan ‘Malaysia Official 1’, yang juga dikaitkan dengan skandal ini.

Peranan Malaysia Official 1 ini telah digariskan dalam pemfailkan Jabtan Keadilan.

Jabatan Keadilan juga berkata Malaysia Official 1, yang tidak dinamakan dalam dokumen-dokumennya, memainkan peranan penting dalam mengarahkan aktiviti 1MDB, yang kemudian membawa kepada kehilangan sekurang-kurangnya AS$3.5 bilion.

Terdapat 32 rujukan kepada Malaysia Official 1 dalam laporan Jabatan Keadilan.

Kesimpulan mudah dapat dibuat berhubung siapakah Malaysia Official 1. Berdasarkan keterangan, Jabatan Kehakiman AS sebenarnya bercakap tentang Najib.

Ke mana pula wang itu pergi?

'Rakyat Malaysia Ditipu Besar-besaran, Dana 1MDB Biayai Hutang Judi'

Dana 1MDB telah digunakan untuk membayar hutang perjudian di Las Vegas, kata penyiasat Amerika Syarikat.

"Dana dicuri atas alasan bahawa ia adalah pelaburan 1MDB dalam penerokaan minyak.

"Atas kertas AS$1 bilion adalah untuk hak sumber, namun (ia) digunakan untuk kekayaan peribadi ... (termasuk) hutang perjudian di kasino Las Vegas, kapal layar mewah, hiasan dalaman di London, jutaan dalam hartanah termasuk jet Bombardier bernilai AS$35 juta," kata Timbalan Pengarah Biro Penyiasatan Persekutuan, Andrew McCabe.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat berhubung aduan awam dibuat oleh jabatan itu untuk merampas kira-kira AS$1 bilion aset yang dikaitkan dengan 1MDB.

"Rakyat Malaysia ditipu pada skala besar-besaran (dalam) satu skim yang hampir berlaku di seluruh dunia," katanya.

DOJ dakwa AS$731j disalur dari 1MDB ke akaun 'Malaysian Official 1'

Malaysian Official 1

AS$731 juta didakwa disalurkan dari 1MDB ke dalam akaun bank milik 'Malaysian Official 1' (WSJ) yang tidak dinamakan, demikan menurut saman yang difailkan oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) semalam.

DOJ tidak menamakan 'Malaysia Official 1' tetapi menggambarkan individu itu sebagai "pegawai berpangkat tinggi dalam kerajaan Malaysia yang juga memegang jawatan yang berkuasa dengan 1MDB."

Anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Riza Aziz, dinyatakan dalam saman itu sebagai saudara mara 'Malaysian Official 1'.

Semalam DOJ memfailkan saman sivil untuk merampas aset di Amerika Syarikat yang didakwanya dibeli menggunakan dana yang dialihkan dari 1MDB. Ia merancang untuk memulangkan hasil daripada penjualan aset-aset yang disita itu kepada Malaysia.

Menurut saman itu, transaksi terbesar didakwa dibuat kepada 'Malaysian Official 1' adalah AS$681 juta deposit ke sebuah akaun AmBank pada Mac 2013.

"Plaintif mendakwa atas maklumat dan kepercayaan bahawa 'Malaysian Official 1' adalah benefisiari utama dari Akaun AMPRIVATE BANKING-MR.

"Akaun AMPRIVATE BANKING-MR adalah akaun yang sama yang kemudiannya menerima bayaran tertentu berjumlah kira-kira $681 juta pada Mac 2013.

"Peguam Negara Malaysia telah secara terbuka menyatakan bahawa akaun di mana bayaran AS$681 juta ini dibuat adalah milik Malaysian Official 1."

Menurut saman itu, jumlah itu didakwa datang dari AS$3 bilion bon 1MDB perolehi untuk melabur dalam satu usaha sama dengan Aabar.

Dari bon itu, AS$1.26 bilion didakwa telah dialihkan ke dalam akaun milik Tanore Finance Corporation, yang kemudiannya menyalurkan AS$681 juta kepada 'Malaysian Official 1',

Pada bulan Ogos 2013, AS$620 juta didakwa telah dikembalikan ke akaun bank Tanore di Singapura Tanore, yang DOJ dakwa milik sekutu hartawan kelahiran Pulau Pinang, Jho Low.

Pihak berkuasa AS memetik Peguam Negara Malaysia Tan Sri Mohamed Apandi Ali sebagai berkata AS$681 juta - yang diterima dalam akaun bank Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak - adalah sumbangan peribadi daripada ahli keluarga diraja Saudi.

Dua deposit lain

Saman itu juga mendakwa bahawa AS$50 juta dalam dana 1MDB telah disalurkan ke dalam akaun Malaysia Official 1 dalam dua keadaan lain.

Dalam contoh pertama, saman itu mendakwa AS$24.5 juta daripada AS$1.03 bilion dialihkan dari 1MDB kepada Good Star Limited, dipercayai dimiliki Jho Low, telah "dipindahkan ke sebuah akaun di Riyad Bank yang diselanggarakan atas nama seorang putera Saudi."

Putera yang tidak dinamakan dikatakan menjadi pengasas bersama PetroSaudi.

Memetik rekod perbankan JP Morgan Chase, DOJ mendakwa AS$20 juta daripada AS$24.5 juta kemudiannya disalurkan ke dalam akaun Malaysian Official 1 pada tahun 2011.

Dalam contoh kedua, saman itu mendakwa, AS$1.67 bilion bon yang diperolehi 1MDB untuk perjanjian pembelian projek kuasa "telah disalahgunakan dan dilencongkan ke akaun bank di Switzerland dan Singapura."

Dana ini kemudian didakwa disalurkan kepada firma Kepulauan Virgin British Aabar Investment PJS Ltd (Aabar-BVI), yang mendepositkan AS$636 juta ke dalam akaun sebuah bank Singapura yang dipegang oleh Blackstone Asia Estate Partners Real.

Daripada jumlah ini, AS$30 juta didakwa telah dimasukkan ke dalam akaun Malaysian Official 1 pada bulan Oktober dan November 2012.

DOJ mendakwa akaun Blackstone itu dimiliki oleh sekutu Jho Low yang sama memiliki akaun Tanore.

BACA INI JUGA: Penipuan Dalam 1MDB, Tun Mahathir

Sumber: Malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon