Sunday, July 17, 2016

19 Lagi Fakta Menarik Tentang Sejarah Emas!


Emas, seperti yang semua orang tahu, merupakan komoditi yang sangat berharga dan telah menjadi metal berharga yang digunakan oleh semua peradaban sejak awal kewujudan manusia.

Emas

Kami telah pun berkongsi beberapa artikel mengenai sejarah emas sebelum ini dan sebagai tambahan, kami kongsikan beberapa lagi informasi tentang emas yang sangat menarik untuk pembaca.

1. Perkataan Inggeris 'Gold' datangnya daripada asas Proto-Indo-European 'Ghel/Ghol' yang membawa maksud kuning, hijau ataupun boleh jadi juga bercahaya.

2. Tiada benua yang tidak mempunyai emas!

3. Dikatakan bahawa, hampir 80% emas yang ada di dunia masih lagi belum dilombong.

4. Emas akan mencair pada suhu 1064.43 darjah selsius.

5. Emas boleh mengalirkan haba serta elektrik dan tidak pernah berkarat.

6. Lebih 75% daripada emas yang berada di pasaran sekarang telah dilombong sejak tahun 1910.

7. Ketulan emas terbesar yang pernah ditemui ialah 'Welcome Stranger'oleh John Deason dan Richard Oates di Australia pada tahun 1869. Ketulan itu sebesar 10x25 inci yang bila dileburkan telah menghasilkan 2,248 auns emas tulen.

8. Puak orang asli di Amerika percaya, mengambil emas boleh menyebabkan seorang manusia mampu 'terbang'.

9. Harga emas melebihi USD$1,000 pada Mac 2008 walaupun berlaku kemerosotan ekonomi ketika itu.

10. Dianggarkan kira-kira 142,000 tan emas telah dilombong sehingga kini.

11. Ketulenan emas dikira dengan ukuran 'karat'. Perkataan karat itu sendiri datangnya daripada perkataan 'Carob seed' iaitu standard biasa untuk timbangan kuantiti kecil yang digunakan di Timur Tengah.

12. Karat boleh ditentukan pada 10, 12, 14, 18, 22 dan 24. Semakin tinggi nombor karat tersebut, maka semakin tulenlah emas itu. Misalnya, untuk digelar emas penuh, emas itu perlu mempunyai sekurang-kurangnya 10 karat dan untuk emas tulen pula, ia perlulah mencapai 24 karat.

13. Pingat emas pada sukan Olimpik tahun 1912 diperbuat daripada emas sepenuhnya, manakala pingat emas yang diperolehi oleh atlet pada temasya Olimpik kini hanya mempunyai kira-kira 6 gram emas di dalamnya.

14. Pada tahun 560 Sebelum Masihi, Lydian ialah bangsa pertama yang memperkenalkan syiling yang diperbuat daripada emas.

15. Perbicaraan 'Pyx' ataupun ujian umum untuk menentukan kualiti sesuatu emas mula-mula diperkenalkan pada tahun 1282 di England dan masih diteruskan sehingga ke hari ini.

16. Emas dan tembaga ialah besi pertama yang ditemui oleh manusia sekitar 5,000 Sebelum Masihi dan mewakili besi yang tiada warna keputihan.

17. Lombong emas pertama di Afrika Selatan boleh mencecah kedalaman sehingga 12,000 kaki dan suhunya pula boleh mencapai 130 darjah Fahrenheit.

18. Untuk mendapatkan hanya satu auns emas, sebanyak 38 jam diperlukan, sebanyak 1,400 gelen air digunakan dan kuasa elektrik yang menyamai bekalan ke sebuah rumah selama 10 hari selain keperluan bahan kimia lain seperti sianid, asid, boraks dan limau.

19. Emas tulen adalah sangat lembut sehingga boleh dibentuk dengan tangan.

Semoga mendapat manfaat..

BACA INI JUGA: SAH! 41 Telefon Bimbit Mengandungi 1 Gram Emas!

-SENTIASAPANAS.COM

2 comments

  1. TAQABBALALLAHU MINNA WA MINKUM. (ucapan hari raya 1 syawal)
    Hebat infor ni SP..

    ReplyDelete
  2. Simpanlah emas,duit sebenar..

    Org ada duit, belum tentu ada emas. Org ada emas, pasti berduit.

    Sl

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon