Monday, June 06, 2016

Muhammad Ali Satu-Satunya ‘Bintang’ Yang Tidak Dipijak!


Setakat ini Hollywood Walk of Fame telah menganugerahkan bintang kepada lebih 2,500 selebriti yang berjaya mencipta nama dalam bidang masing-masing.

Muhammad Ali Hollywood Walk of Fame.jpg

Antara selebriti popular yang tercatat namanya di situ adalah Elvis Presley, Morgan Freeman, Jackie Chan, Michael Jackson, Tom Cruise, Marilyn Monroe dan ramai lagi.

Namun, tahukah anda dalam ramai-ramai bintang berkenaan, hanya nama bekas peninju lagenda dunia Muhammad Ali sahaja tidak ‘dipijak’ oleh jutaan pengunjung di tapak Hollywood Boulevard, California, Amerika Syarikat itu.

Pada mulanya Ali yang enggan namanya dipijak oleh orang ramai yang lalu-lalang di tempat berkenaan, telah menolak tawaran mengabadikan namanya di situ.

Namun disebabkan pengaruhnya dalam sukan tinju, pihak penganjur Hollywood Chamber of Commerce telah setuju meletakkan bintang penghormatannya di dinding Dolby Theatre, di sana.

Alasan Ali cuma satu apabila ditanya kenapa enggan membenarkan bintangnya diletakkan di lantai seperti mana selebriti lain.

Muhammad Ali Hollywood Walk of Fame [2].jpg

“Saya membawa nama Nabi Muhammad dan ianya mustahil untuk membiarkan orang ramai memijak nama tersebut,” katanya, seperti dilaporkan media antarabangsa ketika itu.

Ali merupakan penerima bintang ke-2,189 pada 2002 dan sampai ke hari ini, bintang miliknya adalah satu-satunya bintang yang tidak diletakkan atas lantai.

BACA INI JUGA: Kisah Kemahsyuran Walk of Fame Hollywood

Sumber: Mynewshub.cc

3 comments

  1. kagum dengan Mohammad Ali.. bintang beragama Islam tersohor di mata dunia

    ReplyDelete
  2. Muhammad Ali ikon hebat sepanjang zaman... semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya... aamiin.

    Salam Ramadan Al Mubarak SP!... :)

    ReplyDelete
  3. Dia bawa nama Nabi ..dia jaga sampai takleh dipijak..byk bawa nama sama tapi sendiri pijak..Tabik Mendiang M.Ali

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon