Wednesday, June 08, 2016

Keajaiban Daun Moringa (Kelor) Mencegah Kanser!


Kacang tanaman moringa (moringa oleifera) atau dikenali sebagai kelor merupakan tanaman daripada keluarga Moringacaea.

Daun Moringa @ Kelor.jpg

Pokok moringa turut dikenali sebagai ‘pokok ajaib’ kerana khasiatnya yang mengagumkan dan memberi banyak manfaat kepada manusia.

Moringa mengandungi Vitamin A, B1, B2, B3, C, Kalsium, Potasium, Besi, Zink, Kronium, Tembaga, Magnesium, Manganese, Phosporus dan 20 jenis asid amino yang diperlukan badan.

Vitamin-vitamin itu berguna dalam aspek lumpuh, inflamasi, demam, batuk, selesema, inflamasi salur darah dan penyakit paru-paru.

Daunnya juga berguna untuk menyembuhkan penyakit skurvi (rahang gigi berdarah), anemia (kekurangan sel darah merah) dan memulihkan sistem fungsi badan.

Moringa mempunyai khasiat untuk mencegah kanser, digunakan dalam rawatan barah, memulihkan ketegangan emosi dan kerisauan.

Kajian menunjukkan bahawa segelas daun moringa dapat membekalkan keperluan harian Vitamin A untuk 10 orang.

Yayasan Mata Antarabangsa yang terletak di Bethesa, MD, Amerika Syarikat menggunakan moringa untuk mencegah buta dalam kalangan kanak-kanak yang dikaitkan dengan kekurangan Vitamin A.

Dalam bidang perubatan, moringa telah dikenal pasti berkesan untuk rawatan penyakit kulit, menurunkan tekanan darah, mengurangkan bengkak, menyembuhkan ulser gastrik, menurunkan gula dalam darah dan melegakan sistem saraf badan.

Secara saintifik, moringa ialah suatu keajaiban kerana ia menguatkan tulang yang lemah, memperkayakan sel darah merah dan membolehkan seorang ibu yang kebuluran untuk membesarkan anak yang sedang kelaparan.

BACA INI JUGA: Peria Katak Alternatif Merawat Kencing Manis

Sumber: SH

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon