Jun 24, 2016

Apa Maksud Format BRRip, DVDRip, DVDSCR, HDTV-Rip, CAM, TS, TC, Dan R5?

Bagi anda yang biasa memuat turun video dari internet, istilah BRRip, DVDRip, DVDSCR, CAM, TS, TC, dan R5 adalah format biasa pada setiap video.

Maksud Format Download.jpg

Tapi tahukah anda apakah maksud bagi setiap format ini? Ia sebenarnya adalah nama kualiti video dan supaya anda boleh mendapat kualiti video yang lebih baik, akan saya jelaskan lebih detail tentang erti BRRip, DVDRip, DVDSCR, HDTV-Rip, CAM, TS, TC, dan R5 tersebut.

Bluray/BRRip/BDRip

Resolusi besar iaitu 1920x1080 atau 1280x720 (bergantung failnya). Sesuai dengan namanya, filem jenis ini di rip dari media Blueray dimana kualitinya adalah lebih baik jika dibandingkan dengan DVDRip.

DVDRip

Adalah filem hasil copy dari DVD original. Kualiti gambar dan suaranya sangat baik (DVD Quality), mendownload filem jenis DVDRip sama saja dengan membeli DVD original.

DVDScr atau DVD Screener

Adalah filem hasil copy dari PROMO DVD yang keluar sebelum DVD original dipasarkan. Video jenis ini biasanya akan terdapat pelbagai kelemahan dalam videonya seperti tanda air/watermark dalam video (hanya sebahagian layar), teks berjalan tanda preview atau di beberapa bahagian.

Video juga sering berubah warna yang asalnya full color menjadi hitam putih. Untuk kualiti suara biasanya sangat baik.

HDTV-Rip

Adalah video hasil copy dari sebuah channel HDTV (High Definition Television). Untuk kualiti gambar dan suara sangat baik namun biasanya pada bahagian atas atau bawah layar dipotong untuk menutup sumber channel tempat dirakam.

CAM Atau CAMRip

Adalah kualiti video yang bersumber dari video/filem yang dirakam menggunakan kamera tangan. Untuk kualiti, gambarnya sangat teruk dibandingkan dengan DVDRip, DVDScr dan R5.

TS Atau Telesync

Sama seperti kualiti CAM, ia juga berasal dari rakaman kamera tangan. Kelebihannya adalah, pada masa rakaman dibuat, perakam meletakkan alat audio recording dekat dengan sumber suara dan kemudian suara tersebut disatukan dengan hasil rakaman video menggunakan software video editor sehingga kualiti suara yang dihasilkan dari jenis video ini lebih baik daripada kualiti CAM.

Dan untuk kualiti gambar, sama saja dengan kualiti CAM dan bergantung kepada kedudukan kamera diletakkan pada saat merakam.

TC

Adalah proses rakaman video menggunakan alat untuk menyalin filem dari projector ke format digital atau biasa disebut Telecine. Untuk kualiti, audio dan videonya sangat baik.

R5

Adalah video yang dirilis di negara tertentu atau biasanya diseludup. Kualitinya sangat baik kerana di copy secara langsung dari DVD asli.

BACA INI JUGA: Top 10 Filem Hollywood Yang Paling Banyak Di Muat Turun

Sumber: Marimaribelajar

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon