Thursday, June 09, 2016

5 Babak Paling Menyeramkan Filem 'The Conjuring' Dan 'Annabelle'


Apabila "The Conjuring" keluar di pawagam pada 2013, ia menjadi filem seram yang mendapat kutipan tertinggi sepanjang zaman iaitu berjumlah USD318 juta berbanding bajetnya sekitar USD20 juta.

Annabelle.jpg

Diarahkan oleh pengarah kelahiran Malaysia, James Wan yang sememangnya terkenal dengan filem-filem seramnya ("The Saw", "Insidious"), filem itu mengisahkan tentang penyiasat paranormal Ed dan Lorraine Warren yang membantu keluarga Perron untuk mengusir roh jahat dari kediaman mereka.

Penerimaan postif terhadap filem seram di Amerika telah menyaksikan filem 'spin-off' "Annabelle" pada tahun 2014, yang memaparkan patung yang dirasuk pada filem tahun 2013 itu, dimana sekuel terbaru akan ditayangkan pada Jun 2016.

Filem "Annabelle" yang diarahkan oleh pengarah fotografi "The Conjuring", John R. Leonetti, tidak menerima ulasan baik seperti sebelumnya. Walaupun ia berjaya mendapat kutipan pecah panggung USD256.9 juta dari bajet USD6.5 juta, ia sudah cukup untuk tampil dengan sekuel yang dijadualkan ditayangkan pada 2017.

Sekiranya anda sudah lupa mengapa filem ini membuatkan orang mengigil ketika menontonnya,  kami akan mengimbas semula dengan memilih 5 babak paling menyeramkan dalam filem "The Conjuring" dan "Annabelle".

5. 'Benda asing' dalam rumah ("Annabelle")

Annabelle [5].gif

Tiada siapa yang suka melihat 'orang' asing di rumah mereka, tambah-tambah lagi apabila 'orang' asing tersebut dibaluti kain putih dan rambut panjang tidak terurus dan juga dengan wajah yang menyeramkan yang mana sudah pastinya ia adalah hantu.

Bagaimanapun, melihat 'benda' itu adalah cukup menakutkan, tetapi bagaimana pula bila hantu itu mula menyerang?

Tidak ada yang lebih menakutkan daripada seorang budak perempuan (entiti paranormal) bertukar menjadi seram dan menakutkan yang menyerang anda.

4. Wajah syaitan ("Annabelle")

Annabelle [4].jpg

Antara satu ketidak puasan hati penonton terhadap filem ini adalah penggunaan teknik 'jump scares' yang terlalu banyak.

Walaupun strategi menggunakan teknik itu kelihatan 'over', bagaimanapun ia mempunyai babak yang paling diingati dalam tempoh beberapa saat sahaja iaitu ia menunjukkan wajah Syaitan.

Teknik yang digunakan telah memberikan impak besar kepada penonton. Syaitan dalam "Annabelle" ditonjolkan dalam satu babak di mana ia muncul di belakang patung yang terapung, memegangnya dan menunjukkan bagaimana dia memanipulasikan patung itu untuk bergerak.

3. Lif yang menakutkan ("Annabelle")


"The Conjuring" dipuji di atas kemampuannya untuk menakutkan tanpa menggunakan babak yang menjijikan, sebaliknya ia bergantung kepada ketakutan psikologi.

Ini adalah satu factor yang kurang dalam filem 'spin-off' ini, tetapi ada juga babak dalam "Annabelle" yang menanam ketakutan dalam jiwa protagonis (dan penonton juga).

Ini apabila Mia mendapati dirinya terperangkap dalam lif, dan tidak dapat keluar dari kegelapan di bilik bawah tanah yang membuatkan penonton yang berada di dalam pawagam merasai apa yang ditonton.

2. Sembunyi dan Tepuk ("The Conjuring")

The Conjuring [2].gif

Sudah pastinya kedudukan teratas akan dikuasai oleh "The Conjuring", kerana ia bergantung pada kualiti berbanding kuatiti.

Filem ini tidak memaparkan terlalu banyak syaitan, tetapi apabila dia muncul, dia tahu bagaimana untuk meninggalkan impak besar kepada penonton.

Dalam filem ini dimana keluarga bermain permainan Sembunyi dan Tepuk (sembunyi dan cari dengan tambahan mata ditutup dan menepuk tangan), anda tidak akan melihat banyak kelibat entiti, sebaliknya, penggunaan bunyi mudah yang anda berdepan setiap hari akan meninggalkan kesan yang akan menghantui anda.

1. Ahli sihir dan almari pakaian ("The Conjuring")

The Conjuring [1].gif

Malangnya, ini tidak seperti novel "Narnia" oleh C.S. Lewis, kerana almari pakaian ini tidak akan membawa anda ke dunia magis, sebaliknya, ia mempunyai sihir hitam!

Kuasa magik yang ada pada ahli sihir ini bukan hanya keluar dari almari pakaian antik dan menakutkan budak kecil.

Sebenarnya, ia melakukan lebih teruk dari itu, jika tidak ahli sihir Bathsheba tidak akan menghantui rumah dan akhirnya merasuk ibu Carolyn.

BACA INI JUGA: 5 Filem Seram Terbaik Asia

Sumber: Cinema

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon