May 16, 2016

Scooter, Kucing Paling Tua Di Dunia Berusia 137 Tahun!

Seekor kucing dari Amerika Syarikat (AS) merangkul takhta sebagai kucing paling tua di dunia serta memecah rekod Guinness selepas menyambut ulang tahunnya yang ke-30 (137 tahun kiraan umur manusia) pada 26 Mac lalu.

Scooter

Kucing yang diberi nama Scooter itu adalah dari baka Siam berasal dari Mansfield, Texas, AS. Gelaran yang disandang oleh Scooter sebelum ini dimiliki oleh Corduroy, 26 tahun; jenis Maine Coon dari Oregon.

Menurut pemiliknya, Gail Floyd kepada pihak Guinness World Records, rahsia Scooter memiliki umur yang panjang ialah kerana sifatnya yang lincah dan aktif.

Scooter - Gail Floyd

Tambah Floyd lagi, Scooter gemar melancong dan telah mengunjungi 45 daripada 50 negeri yang terdapat di Amerika Syarikat.

“Scooter suka melihat tempat baru dan berkenalan dengan orang baru,” kata Floyd.

Selain hidup yang aktif, Floyd turut menjaga kebersihan dan pemakanannya. Scooter tidak seperti kucing lain yang takutkan air, ia gemar apabila bulunya dikeringkan selepas mandi dan ayam adalah makanan kegemarannya.

Corduroy
Corduroy.

Selain Scooter dan Corduroy, terdapat beberapa lagi kucing pernah mendapat gelaran kucing paling tua di dunia antaranya Creampuff juga berasal dari Texas, namun mati pada tahun 2005 pada usia 38 tahun 3 hari.

Kalkulator Pengiraan Umur Kucing




BACA INI JUGA: Dindim, Penguin Yang 'Melawat' Penyelamatnya Setiap Tahun!

Sumber: Mynewshub.cc

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

1 comments so far

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon