Tuesday, May 31, 2016

Misteri Brazil Sebagai Lokasi 'Lawatan' UFO!


Selain Amerika Syarikat, dikatakan bahawa Brazil merupakan negara yang menjadi kegemaran untuk dilawati oleh makhluk asing atau UFO.

UFO in Brazil [2]

Bukan hanya disebabkan banyaknya kemunculan UFO di Brazil tetapi 'kualiti' kes yang sungguh mengagumkan.

Jika kita hanya mampu menonton serangan makhluk asing di televisyen, ternyata kejadian makhluk asing di Brazil benar-benar berlaku!

Malah, di Brazil, kehadiran makhluk asing turut dikaitkan dengan kemuculan Chupacabre, makhluk pelik dengan duri di leher hingga ke pangkal ekor.

Tidak seperti negara lain, kunjungan UFO ke Brazil nampaknya cukup 'agresif'. Dan sebagai bukti betapa seriusnya ancaman UFO di sana, kerajaan Brazil menangani masalah ini dengan kekuatan tentera!

Pada tahun 1996, dua makhluk asing telah ditangkap ketika berada di bandar Varginha. Kes ini menggegar dan dihebahkan keseluruh dunia.

The Varginha, Brazil Entity
Lakaran entiti makhluk asing yang dilihat saksi mata.

Malangnya, kerajaan menafikan kejadian ini. Seolah-olah dengan sengaja cuba menutup sesuatu daripada tersebar kepada umum, walhal ada beberapa saksi yang menyaksikan peristiwa ini.

Wikipedia menjelaskan ketika itu media massa menyebutkan, makhluk pelik itu pertama kali dilihat oleh tiga orang wanita, Liliane, Valquiria Fatima Silva dan Katia Andrade Xavier.

Mereka melihat makhluk asing ini pada suatu petang pada 20 Januari 1996, tingginya 1.6 meter, kepalanya besar dan tubuhnya sangat nipis. Kulitnya berwarna coklat dan matanya merah, besar serta berbau.

Menurut mereka lagi, makhluk asing itu kelihatan lemah, seperti cedera atau sakit.

Penampilan menakutkan makhluk asing ini membuatkan mereka lari lintang pukang, ketakutan, lantas menceritakan kepada orang lain.

Apa yang mampu mereka katakan? Mereka telah melihat syaitan!

Kemudian, seperti dijangka, berita itu kemudiannya menjadi gempar! Heboh diperkatakan bahawa ada makhluk asing dibandar mereka.

The Varginha, Brazil Entity [2]

Dua hari kemudian, ada berita menggemparkan lagi. Ada makhluk asing ditemui mati diatas jalan yang kemudiannya diangkut oleh anggota keselamatan ke hospital tentera, kemungkinan untuk dikaji.

Pelbagai spekulasi timbul, namun menemui jalan buntu kerana akses mengenai kejadian ini dirahsiakn oleh kerajaan.

Sehinggalah akhirnya satu testimoni muncul daripada Vitorio Paccini, pemerhati UFO Brazil.

Vitorio mengatakan bahawa seorang pegawai kerajaan yang tidak mahu namanya disebutkan, mengakui peristiwa tersebut benar-benar berlaku.

Vitorio menyatakan bahawa orang pertama yang menemui makhluk asing tersebut bukanlah tiga orang wanita tadi, tetapi petugas pemadam kebakaran.

Sebelum itu, pada 20 Januari, mereka menemui sekumpulan kanak-kanak sedang membaling batu kepada makhluk asing tersebut. Mereka kemudiannya menangkap makhluk tersebut, kemudian dibawa pergi.

Official UFO Night in Brazil

UFO in Brazil
Dikatakan bahawa ini adalah kapal makhluk asing yang berjaya dirakam.

Sejak kejadian tersebut, Bandar Varginha menjadi sangat terkenal di dunia dan dikunjungi ramai pelancong. Pelbagai cenderamata berbentuk 'ET' dan makhluk asing dijual kepada pelancong.

Namun, kini kerajaan Brazil tidak lagi tertutup mengenai fenomena UFO, malah sedia berkongsi maklumat dan rahsia tentang kemunculan-kemunculan UFO, termasuk data-data rahsia kejadian pada 19 Mei 1986 yang dikenali sebagai 'Official UFO Night in Brazil'.

Dalam kejadian ini, ramai saksi menyaksikan 21 objek misteri berbentuk lingkaran, dianggarkan masing-masing berdiameter 100 meter, melayang di udara Brazil.

Objek misteri ini dikesan oleh juruterbang awam dan menjadikan trafik udara terutamanya di Sao Paolo dan Rio de Janeiro terganggu.

Pesawat pejuang tentera, Mirage F-5 turut mengejar objek misteri ini.

Menteri pertahanan Udara, Brigadier Ovtavio Moreira, turut menyebut kejadian itu secara terbuka di televisyen, termasuklah juruterbang yang melakukan pemburuan yang berlangsung selama beberapa jam itu.

Jika anda berminat untuk mengetahui mengenai isniden itu, ia boleh diakses di arkib nasional Brazil. Pada tahun 2004, Brazilian Committee of UFO Researchers ditubuhkan.

Brazil adalah negara pertama di dunia yang secara rasmi dan terbuka mengakui realiti fenomena UFO.

Brazil juga merupakan negara pertama yang melakukan kajian terhadap UFO secara terbuka.

BACA INI JUGA: Kisah 10 Penampakan UFO Yang Terus Menjadi Misteri Dunia

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

  1. Fuh ! gerun saya hehe,sy masih keliru adakah ufo ini Jin?Artikel yang sangat menarik,di harap SP dapat beri lebih banyak kupasan tentang ini ya SP :)

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon