Wednesday, May 25, 2016

11 Fakta Dan Hakikat Sebenar Kerja Petik Buah Di Australia


Seringkali kita mendengar ramai rakyat Malaysia berhijrah ke Australia untuk mencari rezeki dan bekerja sebagai pemetik buah. Kadang-kadang kita pula jadi excited dan teringin untuk bekerja di sana kerana kita sering dikhabarkan bahawa gaji yang ditawarkan juga agak lumayan.

Kerja Petik Buah Di Australia.jpg

Dan kalau anda lihat kini di blog-blog dan laman sosial sudah banyak agensi yang menawarkan peluang pekerjaan seperti ini.

Yelah, orang kata gaji yang diberikan lebih lumayan daripada gaji seorang eksekutif di Malaysia. Betul ke?

Kali ini kami akan kongsikan kepada anda 10 fakta dan hakikat sebenar bekerja sebagai pemetik buah di Australia.

Sebelum itu, anda perlu mengetahui dahulu 2 term di bawah untuk memudahkan anda faham apa yang anda baca nanti.

1. Farmer: Tuan empunya tanah ladang di Australia. Beliau merupakan majikan atau bos besar yang akan menentukan segalanya.

2. Kontraktor: Segala urusan kebajikan pekerja, skop kerja adalah di bawah tanggungjawab kontraktor. Mereka telah dibayar oleh farmer untuk menguruskan pekerja-pekerja di bawahnya.

Okay, sudah jelas? Jom scroll down dan baca sehingga habis.

1. Gaji mingguan

Kerja Petik Buah Di Australia [2].jpg

Perkara yang paling ramai sekali nak tahu semestinya bab gaji. Gaji bekerja sebagai pemetik buah di Australia sebenarnya dibayar secara mingguan.

Maknanya, anda akan menerima gaji anda pada hujung minggu. Bagaimana pula bayaran gaji dikira?

Seperti biasa, gaji dibayar mengikut jam. Purata bayaran diberi adalah 12 hingga 14 dollar sejam mengikut kontraktor masing-masing.

Jadi jika dikalikan dengan duit Malaysia paling kurang anda akan terima RM35-RM41 satu jam.

2. Kerja 10 jam sehari

Kerja Petik Buah Di Australia [3].jpg

Bekerja sebagai pemetik buah di Australia memerlukan anda untuk bekerja selama 10 jam sehari. Manakala, cuti paling kurang pun sekali seminggu dan kebiasaannya pada hari Ahad.

Para pekerja di sana akan mula bekerja pada jam 7 pagi hingga 5 petang. Jadi jika dikira-kira pekerja di sana akan peroleh RM350 sehari bersamaan RM2100 seminggu. Jika sebulan? Anda kiralah sendiri.

3. Pergi kerja menaiki van

Kerja Petik Buah Di Australia [4].jpg

Bab transportation pula, kebiasaannya kenderaan disediakan oleh kontraktor kepada pekerja. Kontraktor akan menyediakan beberapa van yang bertugas untuk mengambil semua pekerja pada setiap pagi untuk ke ladang.

Sekiranya kawasan tempat tinggal pekerja agak jauh dari ladang, pekerja akan diambil seawal jam 4 pagi. Ya, memang awal.

4. Melalui kontrak atau bukan kontrak

Kerja Petik Buah Di Australia [5].jpg

Mungkin anda juga pernah dengar, bekerja di sini memerlukan kontrak. Ternyata tidak sama sekali, ianya bergantung kepada farmer dan kontraktor anda.

Ada yang mengambil kontrak selama 6 bulan malah ada juga yang tidak mengambil kontrak langsung. Mereka hanya bekerja mengikut jam dan dibayar gaji mingguan.

Mereka juga tiada masalah jika ingin berhenti on the spot tetapi semuanya adalah bergantung kepada budi bicara pekerja dan kontraktor.

5. Tempat tinggal disediakan

Kerja Petik Buah Di Australia [6].jpg

Tempat tinggal buat pekerja juga disediakan oleh farmer atau kontraktor. Tetapi ianya bukan percuma. Bayaran sewa akan dikenakan oleh kontraktor pada setiap minggu atau bulan.

Terdapat dua cara pembayaran. Pertama, bayaran sewa akan dipotong secara automatik daripada gaji yang diberi. Kedua, sama seperti di Malaysia bayaran sewa dibayar secara bulanan.

Ada juga yang mengenakan bayaran sewa secara mingguan. Purata bayaran sewa adalah 70 hingga 100 dollar seminggu bersamaan RM200 hingga RM300 seminggu. Ianya bergantung pada jenis rumah yang disewa.

Jika bernasib baik, sesetengah majikan juga menyediakan makanan harian buat para pekerjanya.

6. Bukan setakat petik buah sahaja

Kerja Petik Buah Di Australia [7].jpg

Ramai yang salah anggap bahawa bekerja di sana adalah memetik buah semata-mata. Selain buah, tanaman seperti sayur juga ada di sana.

Sebagai pekerja, mereka juga akan melakukan beberapa tugas lain seperti membersihkan ladang, membawa traktor dan sebagainya.

Selain itu, aktiviti pruning (buang daun dan tanam pokok) juga dilakukan mengikut jadual yang ditetapkan. Senang kata, setiap inci kerja yang ada di ladang itu juga merupakan tugas pemetik buah.

7. Makanan halal mudah didapati

Kerja Petik Buah Di Australia [8].jpg

Selain soal gaji dan kerja, pasti anda juga tertanya-tanya mengenai makanan di sana. Adakah senang untuk mendapat makanan halal dan bagaimanakah caranya?

Menurut sumber yang ada di sana, mereka sungguh mudah untuk mendapatkan makanan halal kerana terdapat banyak kedai atau mini supermarket yang menjual barangan halal di sana.

Lazimnya, peniaga kedai merupakan peniaga muslim yang berasal dari Afghanistan. Jadi tidak menjadi masalah buat pekerja-perkerja di sana untuk mendapatkan daging sembelihan yang halal.

8. Senang peroleh makanan Malaysia

Kerja Petik Buah Di Australia [9].jpg

Anda jangan terkejut. Ini memang benar. Di sana juga agak mudah jika anda ingin mendapatkan makanan produk Malaysia.

Contohnya mi segera dan sos berjenama Maggi, kicap berjenama Kipas Udang dan banyak lagi. Segalanya boleh didapatkan di gerai jualan produk Asia, salah satunya di Hong Kong Supermarket.

Menurut info, Hong Kong Supermarket sememangnya begitu mudah ditemui di sana. Selain Hong Kong Supermarket, terdapat juga beberapa supermarket lain yang menjual produk Malaysia.

Kebiasannya, kontraktor akan membawa para pekerja ke pekan untuk shopping barang keperluan seminggu sekali.

9. Bekerja dengan masyarakat berbilang bangsa

Kerja Petik Buah Di Australia [10].jpg

Bukan sahaja rakyat Malaysia, kebanyakan mereka yang bekerja di sana adalah masyarakat Asia. Antaranya, Burma, Indonesia, Vietnam dan Thailand. Menurut sumber, mereka yang datang dari Burma kebanyakannya adalah pelarian.

Malah, latar belakang pekerja-pekerja di sana juga berbeza-beza. Sesetengah di antara mereka juga mempunyai Ijazah dan Sarjana tetapi berhijrah ke sana untuk memperoleh gaji yang lebih lumayan.

10. Mengganggur apabila musim sudah tamat

Kerja Petik Buah Di Australia [11].jpg

Inilah perkara yang paling ditakuti semua pekerja di sana. Kemungkinan untuk menganggur juga agak besar kerana apabila satu-satu musim tamat, mereka akan kehilangan kerja. Tiada lagi buah yang boleh dipetik.

Bagi mereka yang sudah sedia maklum dan well-prepared dengan keadaan ini, peluang ini diambil oleh mereka untuk melancong.

11. Berhijrah ke daerah lain atau pulang ke tanah air

Kerja Petik Buah Di Australia [12].jpg

Terdapat beberapa daerah dan kawasan ladang yang terkenal di Australia. Antaranya, Springvale, Shepparton, Bendigo dan banyak lagi.

Jadi, keputusan yang diambil oleh pekerja-pekerja di sana, mereka akan berhijrah ke daerah lain bagi mencari peluang pekerjaan. Ini juga sudah menjadi perkara biasa di sana.

Biasalah, kata orang rezeki itu tak datang bergolek. Tetapi, sesetengah daripada mereka ada juga yang mengambil keputusan untuk pulang semula ke tanah air.

good+luck.gif

Jadi macam mana? Sudah berimpian mahu bekerja ke sana? Buat yang berhasrat untuk ke sana kami ucapkan SELAMAT MAJU JAYA!

BACA INI JUGA: Rahsia Jana Wang Dengan UBER Tanpa Perlu Menjadi Pemandu!

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon