Wednesday, March 30, 2016

Panduan Dan Cara Mengenali Logo Halal Yang Sah!


Halal bukan hanya bermaksud disembelih tetapi sebenarnya lebih daripada itu. Tetapi, jika kita lihat di pasaran hari ini, terdapat begitu banyak jenis logo halal yang dipamerkan pada produk keluaran masing-masing.

Cara mengenali logo halal sebenar

Logo Halal ini pula begitu mudah dimanipulasi oleh pembuat produk walhal untuk mendapatkan status halal bukanlah susah sangat. Pengeluar hanya perlu mengikut garis panduan yang ditetapkan.

Status logo Halal ini sebenarnya adalah untuk melindungi pengguna supaya mendapat produk yang bersih dan selamat digunakan.

Cara mengenal logo halal tulen

Bagaimana caranya bagi pengguna untuk mengenali logo halal? Bagi negara Malaysia, logo Halal yang sah digunakan adalah seperti gambar diatas.

Hanya ini sahaja logo Halal Malaysia yang diterima. Versi lain tidak akan diterima untuk mengesahkan sesuatu produk itu adalah Halal.

Cara peniaga menipu logo Halal

Logo+Halal

Apa yang sangat membimbangkan, banyak produk dilekatkan dengan tanda logo Halal seperti diatas, tanpa nombor rujukan permohonan.

Ini secara jelasnya merupakan logo Halal palsu yang tidak mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa.

Malangnya, dengan begitu berleluasa penggunaan logo Halal pun, jarang sekali kita mendengar sebarang tindakan daripada pihak berkenaan untuk membanters penipuan ini.

Maklumlah, anggota daripada Jabatan Agama hanya makan gaji dan agaknya perlu 'kelulusan' daripada pihak atasan samada perlu bertindak atau tidak.

Kan peniaga membayar cukai kepada kerajaan.

Denda jika menggunakan logo Halal palsu

Denda hingga RM5 juta jika salah guna logo halal. Akta Perihal Dagangan 2011 memperuntukkan denda itu kepada syarikat yang didapati melakukan kesalahan berkenaan.

Bagi individu pula, denda yang boleh dikenakan ialah RM1 juta. [Rujuk Pekeliling Jakim]

Untuk menyemak status kesahihan logo Halal atau membuat laporan, anda boleh menyemak dilaman web Halal.gov.my

BACA INI JUGA: 'Haram Kerja Di Kedai Fotostat'

1 comment

  1. Macam ni bru tahu logo halal sebenar...tq sp nice info.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon