Mar 2, 2016

PANAS! Najib Terima USD$1 Bilion Bukan US$681 Juta! - WSJ

Pendedahan terbaharu oleh WSJ sekali lagi menggegar masyarakat dunia bila mendakwa Najib sebenarnya menerima lebih dari US$1 bilion, bukan US$681 juta sebagaimana yang didakwa sebelum ini.

1MDB Scandal

Dan WSJ mendakwa kesemua wang itu asalnya dari 1MDB. (baca)

Masihkah anda ingat dakwaan WSJ pada pertengahan Disember tahun 2015 lalu di mana dikatakan 1MDB telah membayar US$850 juta kepada syarikat yang namanya mirip syarikat kepunyaan IPIC?

Dan satu lagi dakwaan WSJ pada pertengahan September tahun lalu di mana WSJ mendakwa sebanyak US$993 juta yang dibayar 1MDB kepada IPIC untuk menebus Option ke atas saham Edra sebenarnya tidak diterima oleh IPIC?

Jadi, tambahan dakwaan dari WSJ kali ini cuma - kedua-dua bayaran yang dibuat oleh 1MDB yang tidak diterima oleh IPIC telah dibayar kepada Aabar Investment PJS Limited, yakni syarikat yang namanya mirip syarikat milik IPIC dan dari situ sejumlah wang yang tidak disebut secara spesifik, telah disalurkan ke dalam akaun peribadi Najib.

Angka US$2.4 bilion itu adalah jumlah deposit yang kononnya dibayar oleh 1MDB kepada IPIC kerana menjadi penjamin kepada pinjaman Goldman Sachs sebanyak US$1.4 bilion dan US$993 juta yang kononnya dibayar oleh 1MDB kepada IPIC bagi menebus Option.

Pendek kata, WSJ mendakwa, dari syarikat yang namanya milik syarikat IPIC itulah datangnya wang yang masuk ke akaun Najib.

1MDB+SCANDAL [2]

Yang didedahkan sebelum ini dan kemudiannya Najib mengaku terima adalah US$681 juta. Tapi wang yang disalurkan ke syarikat palsu itu hampir US$2.4 bilion. Sebab itu WSJ kata, mungkin lebih dari US$1 bilion telah disalurkan ke dalam akaun Najib.

Faham? Mudah kan...

Artikel WSJ itu turut disebarkan akhbar berpengaruh di England The Guardian.

1MDB+SCANDAL [3]

WSJ tidak pun menyebut yang 1MDB membayar wang ke dalam akaun Najib. WSJ sebut wang itu BERASAL (originated) dari 1MDB, adalah entiti atau syarikat di tengah-tengah yang menjadi pengantara.

Secara teknikalnya, memanglah 1MDB tidak membayar terus ke dalam akaun Najib. Tapi ada atau tidak 1MDB bayar kepada Aabar Investments PJS Ltd?

Betul ke 1MDB bayar hampir US$2.4 bilion kepada IPIC dan IPIC terima sebanyak itu?

Kenapa tidak dapatkan bukti bertulis (surat umpamanya) dari IPIC yang mengesahkan IPIC ada menerima wang itu?

Kan senang. Tak perlu nak ikut sama melemparkan pelbagai tuduhan macamlah 1MDB ini entiti politik, dan paling penting, Najib tak perlu menunggu hari Selasa yang tepat untuk menyaman WSJ bagi membuktikan dakwaan WSJ itu palsu!

Jawapan sebenarnya ada di tangan 1MDB! 1MDB mampu menangkis kesemua dakwaan WSJ tanpa mengeluarkan kos pun. 1MDB juga mampu menyelamatkan maruah Najib dalam semua hal ini.

1MDB juga mampu menyelamatkan maruah rakyat dan nama negara dari ditertawakan masyarakat dunia!

Kesemua dakwaan WSJ itu ada kaitannya dengan perjanjian pinjaman Goldman Sachs yang mana IPIC menjadi penjamin.

Sebagai balasan menjadi penjamin (ini yang jadi pertikaian) 1MDB kena bayar deposit US$1.4 bilion kepada IPIC dan 1MDB beri Option untuk memilik 49% saham Edra.

Bila 1MDB nak hapuskan Option Edra itu, 1MDB terpaksa bayar pampasan kepada IPIC.

Deposit dan pampasan itu yang didakwa oleh WSJ sebagai tidak diterima oleh IPIC, sebaliknya disalurkan ke sebuah syarikat palsu yang kemudiannya memasukkan wang ke dalam akaun Najib.

Nah, mudahkan senarionya. Sepatutnya adalah satu perkara mudah bagi 1MDB untuk kantoikan WSJ!

Semua bukti ada pada 1MDB. Dedahkan perjanjian penjamin itu, dan segala pembayaran dan bukti penerimaan. SETTLE!

Kenapa susah sangat 1MDB nak jawap padahal semua bukti ada di tangan? Mudah sangat nak kantoikan WSJ tanpa perlu saman menyaman tapi ternyata, macam ada perkara yang 1MDB nak sorok!

BACA INI JUGA: 'Bagaimana Wang 'Beku' Boleh Dipulangkan?' - Tun Mahathir

Sumber: Dinturtleoriginal

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

1 comments so far

Apalah nak dibuat dgn duit sebanyak tu.. #derma lah kat saya sikit!!

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon