Wednesday, March 02, 2016

Kenapa Bijak Dan Punyai Bakat Belum Cukup Untuk Anda Berjaya?


Cuba anda fikirkan orang yang paling berjaya yang anda tahu. Sekurang-kurangnya 2-3 orang yang paling anda rapat. Sekarang fikirkan beberapa perkataan yang paling menggambarkan orang itu.

Bijak+Berbakat

Apa yang terlintas di fikiran? Pintar? Sangat terurus? Yakin? Berdisiplin? Sentiasa berinspirasi?

Jika anda seperti orang kebanyakan, anda mungkin gambarkan sebahagian besarnya mempunyai sikap yakin, berdisiplin dan sentiasa memberi inspirasi.

Dalam erti kata lain, sifatnya lebih terarah kepada sikap, tabiat orang itu, daripada pengetahuan atau kemahiran mereka yang mereka ada.

Lain-lain perkataan yang memberi maksud yang lebih kurang sama adalah termasuk rajin, berani, merendah diri, dan punyai berpengaruh yang tinggi.

Kisah Program Latihan Dale Carnegie Yang Dihadiri Oleh Warren Buffet

Latihan ini adalah salah satu daripada beberapa siri sesi preview yang diadakan oleh Dale Carnegie di dalam program “Skill for Success” di bandar New York .

Kursus ini adalah salah satu daripada beberapa program latihan Dale Carnegie yang ditawarkan di seluruh dunia.

Buat anda yang mungkin tidak tahu, Dale Carnegie merupakan seorang penulis buku ‘bestseller’ “How to Win Friends and Influence People.”

Dale-Carnegie

Warren Buffett berkata beliau telah menghadiri kelas Dale Carnegie ini ketika dia masih kecil, dan ia mengubah hidupnya dan mengatasi rasa takut pada pengucapan awam.

Bersama dengan kira-kira 40 peserta yang lain, beliau menghadiri sesi preview “Skill for Success”. Salah satu ilmu yang beliau bawa pulang adalah bahawa pentingnya sikap yang betul untuk anda hadapi cabaran hidup dan bisnes setiap hari, lebih penting dari apa kelayakan anda di atas kertas (sijil) dan kemahiran anda.

Untuk menggambarkan perkara ini, pengajar latihan Dale Carnegie iaitu Marc Fowler, membacakan senarai 21 objek secara rawak, beliau kemudiannya memberitahu awal-awal bahawa setiap objek yang melambangkan maksud yang berbeza-beza. Dan beliau meminta peserta yang lain dapat membaca senarai yang disebutkan tadi tanpa ada kesilapan!

Malangnya, seperti dijangkakan, tiada siapa yang angkat tangan, dan berani untuk menawarkan diri!

Your Attitude Is Holding You Back,” Kata Fowler

Beliau kemudian menerangkan maksud setiap 21 objek tersebut dan meminta kami mengingati objek dan maksudnya secara berpasangan.

Hampir setiap pasangan membuktikan prestasi mereka meningkat dengan pantas dari kali pertama mereka akan cuba.

Malah ada 2-3 pasangan tampil ke hadapan untuk menerangkan setiap objek dan maksudnya dengan betul! Dan mereka dapat terangkan dengan penuh yakin.

Jelas sekali, disini kita tahu, tidak semua cabaran begitu mudah untuk diatasi. Tetapi melalui latihan ini, ia mengajar kita, sekurang-kurangnya, mengatakan “Ya, saya boleh”! Cuba dahulu, dan ‘adjust’ kemudian!

Fowler tidak pernah memberi tahu secara khusus bahawa kita tidak boleh bekerja secara berpasangan, mendengar semula senarai itu, atau meneka.

Jika kita akan mempunyai sikap yang lebih positif, kita mungkin telah menyedari bahawa strategi ini boleh menjadi laluan untuk kejayaan – kegagalan yang tidak dapat dielakkan.

Sikap Dan Tabiat Dalam Hidup Lebih Penting Dari Pengetahuan Dan Kemahiran Yang Anda Ada

Dale-Carnegie

Pengajaran ini juga mempunyai beberapa implikasi penting di tempat kerja. Fowler juga berkata kepada kami, sesetengah majikan sering mengutamakan pekerja berdasarkan pengetahuan serta kemahiran yang mereka ada.

Mereka lebih mengutamakan calon pekerja yang mempunyai pengalaman dan pengetahuan yang cukup, serta kemahiran yang boleh memenuhi apa yang dimahukan oleh syarikat.

Tetapi mereka lupa, dengan mempunyai sikap yang betul juga membantu pekerja untuk mendapat pengetahuan dan kemahiran, setelah bekerja dengan kita. Namun begitu, tidaklah dinafikan pengetahuan dan kemahiran juga penting.

Malah, Fowler memberitahu, “Semangat (sikap) yang dimanfaatkan dengan cara yang salah boleh menjadi sia-sia. Kunci kepada kejayaan, katanya, adalah sikap, kemahiran yang betul serta pengetahuan.

Berbalik kepada cerita latihan tadi, jika kita mencuba dengan melulu tanpa usul periksa, kemungkinan kita akan menjawab dengan salah.

Namun selepas itu, kita boleh rancang sesuatu strategi, mungkin dengan bekerja dalam satu pasukan, adakan sesi visualisasi boleh atasi masalah. Sehinggalah kita dapat menjawab kesemuanya dengan betul.

Kata kuncinya, cuba dahulu! Andaikata masih kurang tepat, kita rancang strategi bagaimana untuk kurang kesilapan sehinggalah berjaya menjawab dengan betul!

BACA INI JUGA: Kenapa Perlu Mencemburui Orang Yang Berbakat?

Sumber: Majalahniaga.com

2 comments

  1. Accept the good... perkara yg baik kita patut ikut dan contohi...

    ReplyDelete
  2. saya suka pada kenyataan bahawa cuba dulu baru tahu..belum cuba mana nak tahu

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon