Aug 28, 2015

Misteri Deria Keenam, Sixth Sense!

Kita memahami lima deria asas kita iaitu, lihat, dengar, hidu, sentuh dan rasa (lidah). Apa yang kebanyakan orang tidak begitu menyedari adalah perasaan atau deria keenam mereka, iaitu suatu perasaan 'dunia sebelah sana', suatu hubungan kepada sesuatu yang lebih daripada 5 deria fizikal sedia ada.

Sixth Sense
Gambar hiasan.

Perasaan inilah merupakan pintu ke alam yang tidak kelihatan itu tetapi boleh dirasai oleh Pancaindera Keenam (Sixth Sense) kita. Dalam dunia Sixth Sense ini seseorang yang cuba membuat hubungan dengan seseorang yang lain dalam keadaan komunikasi tidak boleh didengar, sentuhan tidak dirasai secara nyata tetapi berlakunya hubungan (connection).

Deria Keenam adalah suatu medium perantaraan di mana minda kita mampu berhubung dengan seseorang atau sesuatu menjangkaui sempadan, jarak dan masa.

Sebagai contoh ketika kita sedang memikirkan seseorang di suatu tempat, minda kita sedang fokus tentang dia, tiba-tiba sahaja telefon kita berbunyi dan kita lihat dia yang call kita dan kita merasakan seperti suatu keajaiban. Itulah contoh Sixth Sense bila dua gelombang minda (kita dan dia) berhubung.

Kewujudan Pancaindera Keenam atau Deria Rasa Keenam (Sixth Sense) ini telah menjadi sebahagian daripada kehidupan kita sama ada kita suka atau tidak.

Malahan ianya dipercayai berada dalam tahap tertinggi pada awal usia kehidupan kita, iaitu ketika kita masih kecil dimana dunia anak kecil ini lebih berada dalam peringkat minda bawah sedar (subconcious mind) yang tinggi, semakin kuat deria keenamnya.

Semakin meningkat usia kanak-kanak ini dalam proses kematangan akal fikiran, semakin berkurang pula tahap minda bawah sedarnya hingga peringkat matang atau dewasa.

Sixth Senth Adalah Saintifik

Setiap kita telah dilengkapi dengan kemampuan Deria Keenam ini sejak dari lahir lagi bagi membolehkan kita (secara sedar atau tidak) untuk berkomunikasi secara spiritual sebagaimana kewujudan roh dalam jasad kita.

Contohnya seorang ibu dapat merasai situasi anaknya walaupun berada berlainan tempat antara kedua mereka.

Ini adalah suatu fenomena bersifat saintifik yang berfungsi seperti dalam proses penghantaran maklumat elektronik seperti televisyen atau radio, memerlukan anda menala (tune) ke frekuensi tertentu untuk mendapatkan program yang anda mahu.

Begitu juga dengan Deria Keenam, ia memerlukan penalaan kepada frekuensi seseorang itu dalam dunia rohani/spiritual (sixth sense).

Kalau penalaan (tuning) elektronik dilakukan secara elektronik yang bersifat mekanikal di alam nyata, penalaan rohani dilakukan melalui otak dengan tumpuan mental (mantle focus), niat dan keinginan untuk tujuan tersebut.

Penalaan Mental (Mantle Tuning)

Walaupun kita mampu untuk melakukan mental fokus (mantle focus), namun penalaan mental fokus ini tidak konsisten dan berubah-ubah, sedang penalaan elektronik boleh dipercayai, konsisten dan hasilnya ketara, kerana sifatnya saintifik.

Perbezaan antara keduanya adalah, mental fokus ini lebih kepada komunikasi 'psikik' (psychic) di mana keketaraannya tidak begitu jelas sebagaimana peringkat awal pembangunan masa depan mampu pergi.

Ia mempunyai asas saintifik bagi merealisasikan objektifnya kerana semua perkara yang berlaku bekerja mengikut hukum saintifik (scientific law), malah boleh mengikut hukum yang belum ditemui lagi (by laws that haven’t been discovered yet).

Sebagai contohnya, andai kita renungkan kecanggihan teknologi hari ini, bagaimana tanggapan masyarakat ketika seratus tahun dahulu, pasti mereka akan ketawa atau pelik bila kita mengatakan "teknologi hanya berada di hujung jari" kepada mereka 100 tahun dahulu.

Begitulah yang dimaksudkan dengan kemampuan mental fokus ini hanya mampu sampai kepada peringkat awal pembangunan yang belum mampu dilihat hasil akhirnya, tetapi merupakan permulaan penting untuk mencapai matlamat.

Bukankah permulaan peranan otak inilah yang menjurus manusia mencipta kajayaan?

Peranan

Harus diingat, Deria Keenam atau Sixth Sense ini mempunyai pelbagai peranan. Rangsanglah Deria Keenam anda untuk tujuan yang baik-baik. Antaranya ketika kita berdoa kepada Allah.

Penalaan mental fokus adalah sangat penting untuk kita berhubung dengan Tuhan Pencipta kita, Dia Maha Mendengar, Maha Mengetahui, maka sambungkanlah (connect) 'bluetooth' kita ini semasa kita solat dan ketika kita berdoa kepada Allah supaya solat dan doa kita 'sampai' kepadaNya.

Antara yang menjadi khabar angin masyarakat pula adalah kemampuan Sixth Sense 'melihat makhluk halus' kononnya, sedangkan para ulama' sepakat mengatakan kita (manusia) tidak boleh melihat mereka.

Dan topik ini TIDAK berkaitan dengan makhluk halus! Topik ini sekadar meningkatkan lagi pemahaman berkaitan bidang Minda Separa Sedar (Subconscious Mind).

Mungkin dimasa akan datang, kita akan kupas lebih lagi akan peranan Deria Keenam ini dalam kehidupan dan bagaimana ia mampu memberi manfaat kepada kita. Insya'Allah.

BACA INI JUGA: 6 Nama Anak Paling Popular Tapi Disukai Jin!

Sumber: Mindloading

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

2 comments

Sebut je deria keenam...mesti ingat momok..hihi..penakut betul

Sebut je deria keenam...mesti ingat momok..hihi..penakut betul

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon