Aug 30, 2015

10 Gunung Paling Sukar Ditakluki Di Dunia

Nampak mudah, tapi sebenarnya mendaki gunung bukanlah semudah yang ramai sangkakan. Jangankan gunung tertinggi, bukit dibelakang rumah kita sekalipun sudah terasa amat payah.

Disini kami ingin kongsikan kepada pembaca, 10 Gunung Paling Sukar Ditakluki Di Dunia.

1. Annapurna

Gunung Annapurna

Gunung Annapurna terletak di Nepal dan memiliki ketinggian sekitar 8,000 meter. Gunung ini termasuk dalam senarai 10 gunung tertinggi di dunia serta salah satu gunung paling merbahaya kerana ramai pendaki yang terkorban ketika cuba menakluki Annapurna.

Berdasarkan catatan,sejak pertama kali dibuka pada tahun 1950, gunung ini telah menelan korban seramai 53 pendaki.

2. K2

K2

Gunung yang terletak di atas Athabasca River Valley of Jasper National Park, 1.5 km dari East of Mount Kitchener, Kanada ini merupakan gunung kedua tertinggi di dunia.

Dikenal sebagai gunung paling sukar didaki di dunia, sehinggakan hanya pendaki yang berpengalaman sahaja mampu mendaki gunung tersebut.

Malah, rute yang di anggap paling mudah pun, memerlukan kerja keras dan sangat rumit. Ini disebabkan gunung yang curam, serta perlu melintasi dinding-dinding ais yang nipis, yang boleh runtuh bila-bila masa tanpa sebarang amaran.

Kesukaran-kesukaran ini membuatkan gunung tersebut menjadi salah satu gunung paling berbahaya di dunia.

3. Nanga Parbat

Nanga Parbat

Nanga Parbat berada di urutan ke 9 gunung tertinggi di dunia yang terletak di Pakistan. Jika ditinjau dari sudut kesukaran, medan gunung Nanga Parbat disebut sama sukarnya dengan K2.

Sukarnya mendaki gunung ini membuatnya mendapat julukan "The Man Eater", kerana ramainya pendaki yang terkorban di sana.

4. Kangchenjunga

Kangchenjunga

Kangchenjunga adalah gunung ke 3 tertinggi di dunia selepas gunung Everest dan Chogori, dengan ketinggian 8,586 (28.169 kaki). Gunung ini juga merupakan gunung ke 2 tertinggi di Nepal.

Kangchenjunga bererti lima harta karun salji. Sebabnya, gunung itu berdiri diatas 5 puncak dan 4 di antaranya mencapai lebih 8,450 meter.

Harta karun ini melambangkan 5 benda milik dewa, iaitu emas, perak, permata, biji bijian dan kitab suci.

Jumlah kematian di gunung ini antara yang paling tinggi jika di bandingkan ditempat lain, 22% kematian bagi setiap pendakian.

5. The Eiger

The Eiger

The Eiger juga disebut Nordwand (wajah utara) di puncak pergunungan Swiss. Gunung ini malah menjadi impian bagi para pendaki yang gemarkan aktiviti merbahaya di pergunungan.

Gunung ini mula di daki pada tahun 1938. Medan berbahaya pada gunung itu memerlukan pendaki memiliki skill tertentu dan perlu mengerahkan segala kemampuannya ketika mendaki di sana, sehinggakan gunung tersebut mendapat julukan murder wall.

6. The Matterhorn

The Matterhorn

Gunung ini memiliki bentuk yang sangat unik. Menyerupai trompet yang naik dari lembah sekitarnya. Gunung ini terkenal sebagai salah satu gunung yang memiliki rekod kematian yang tinggi.

Ada beberapa faktor yang menyebabkan perkara itu. Antaranya ialah persekitaran yang sangat sukar, seperti runtuhan salji dan batu-batuan yang berlaku secara tiba-tiba.

7. Mt.Vinson

Mt.Vinson

Mt.Vinson adalah gunung yg paling tinggi di antartika, tetapi bukan perihal tingginya yang penting, melainkan peringkat kesukaran dan tingginya kematian di sana, yang membuatkannya masuk kedalam senarai gunung paling berbahaya di dunia.

Satu hal paerkara yang mungkin harus menjadi pertimbangan kepada para pendaki adalah cuaca dingin yang sangat ekstrim dan sukar dijangka.

8. Baintha Brakk

Baintha Brakk

Popular dengan sebutan raksaksa, Baintha Brakk merupakan salah satu gunung yang paling sukar didaki. Gunung ini dibuka pada tahun 1971.

Salah seorang pendaki yang telah merasai kekejaman Baintha Brakk adalah Dooug Scott, yang patah kakinya dan terpaksa turun dari gunung dengan merangkak melawan angin kencang menuju ke base camp.

Ini sungguh luar biasa, namun tidak mampu menghalang para pendaki untuk terus mencuba.

9. Everest

Everest

Dicatatkan bahawa 1,500 orang yang cuba mendaki gunung paling tinggi di dunia ini, hanya 50 orang yang mampu sampai ke puncak.

Bila di lihat dari ketinggian gunung tersebut, tidak dapat di sangkal bahawa gunung ini merupakan gunung paling berbahaya di dunia.

10. Denali

Mt. Denali

Mt.Mckinley yang juga dikenali sebagai Denali adalah gunung yang paling tinggi di Amerika Utara. Walaupun ketinggianya hanya 20,320 kaki, namun cuaca dan suhu merupakan perkara paling serius ketika mendaki gunung ini.

Kadar kejayaan mendaki gunung ini hanyalah 50 peratus dan sebahagian besar pendaki menyerah kalah sebelum sampai ke puncak.

BACA INI JUGA: Keindahan Gunung Pelangi Di China Membuktikan Kebenaran Al-Qur'an

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

2 comments

Subhanallah... banyak lagi gunung2 yg saya tak tahu kecuali averest tu.. thanks sharing SP

Saya bukan jenis orang yg suka daki gunung.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon