Apr 22, 2015

Keindahan Gunung Pelangi Di China Membuktikan Kebenaran Al-Qur'an

Gunung tercantik di dunia seperti pelangi berwarna warni antara bukti mukjizat Allah yang disebut di dalam Al Quran. Mengenal Allah melalui ayat Al Quran dan indera penglihatan – ‘Rainbow Mountain China’

Rainbow Mountain China

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: “Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menurunkan air dari langit lalu dengan air itu Kami hasilkan buah-buahan yang beraneka macam jenisnya. Dan di antara gunung-gunung itu ada garis-garis putih dan merah, yang berlainan warnanya dan ada (pula) yang hitam pekat. “(QS. Fathir: 27)

Ketika menjelaskan ayat ini di dalam tafsirnya, Ibnu Kathir berkata: “Dia menciptakan gunung-gunung yang beraneka ragam warnanya sebagaimana yang dapat kita saksikan, ada yang berwarna putih dan ada yang berwarna merah. Pada sebahagiannya ada yang bergaris-garis. “

Tafsir yang datang dari ulama muta’akhirin lebih terperinci dalam menjelaskan “gunung aneka warna”. Misalnya tafsir Fi Zhilalil Qur’an yang ditulis Sayyid Qutb. Bahawa warna-warna batu disebutkan setelah warna-warna buah-buahan mengisyaratkan adanya gunung pelbagai warna.

Rainbow Mountain China [2]

Di China, tepatnya di wilayah Gansu, terdapat gunung yang mempunyai batu-batu beraneka warna. Gunung seluas 300 kilometer persegi tersebut kelihatan berwarna merah, biru, hijau, coklat dan kuning. Dan warnanya juga tersusun bergaris-garis.

Oleh itu, gunung yang merupakan sebahagian dari Zhangye Danxia Landform Geological Park tersebut disebut sebagai Rainbow Mountains (Gunung Pelangi).

Jika benar yang dimaksudkan “judadun biidlun” dalam ayat tersebut adalah gunung yang mempunyai beraneka ragam warna, maka Gunung Pelangi China ini adalah bukti kebenaran firman Allah.

Rainbow Mountain China [3]

Surat Fathir ayat 27 ini diturunkan lebih dari 14 abad yang lalu dan masa itu orang-orang Arab tidak tahu ada Gunung Pelangi di China.

Jadi, dari mana Muhammad tahu jika tidak dari Allah, Tuhan seluruh alam? Maha benar Allah dengan segala firman-Nya.

BACA INI JUGA: Grand Canyon, Keajaiban Ukiran Alam Berusia 2 Bilion Tahun!

Sumber: Malaysianreview

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

1 comments so far

subhanalloh gunung aja ada yang warna pelangi iya sungguh keajaiban :)

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon