Wednesday, June 10, 2015

Apa Sebenarnya Maksud Malim Gunung?


Dalam tragedi gempa bumi di Sabah baru-baru ini, nama 'malim gunung' menjadi popular kerana keberanian, ketabahan dan kegagahan mereka dalam tugas-tugas tertentu di Gunung Kinabalu.

Abbie Intang
Salah seorang Malim Gunung Kinabalu.

Malim adalah perkataan lama dalam kosakata bahasa Melayu. Apakah maksud 'malim' itu?

Malim bermaksud guru, pengajar, pemberi panduan atau pembimbing. Sebelum perkataan 'guru' iaitu kosakata serapan dari bahasa Sanskrit dipakai, 'malim' adalah perkataan Melayu lama untuk profesion yang sama.

Malim adalah pekerjaan mulia, ia profesion yang tinggi dan dihormati. Malim bahtera bertugas sebagai penunjuk arah dan jurupandu kepada orang-orang di kapal.

Malim Gunung pula ialah jurupandu kepada pendaki-pendaki di gunung.

Nama 'Malim Gunung' baru-baru ini keluar di akhbar dan media internet sejak tragedi gempa bumi di Sabah.

Cuma di Sabah, malim gunung biasanya dipanggil 'guide', manakala perkataan 'malim' bagi suku kaum dusun dan murut maksudnya, pengait atau pemenggal kepala..hehe

Sesetengah kaum pribumi Sabah percaya, gempa bumi ini adalah di sebabkan kemarahan 'Aki' akibat insiden para pendaki Eropah yang berbogel di puncak Kinabalu.

Siapakah 'Aki'?

Tok Aki

Sebelum demokrasi wujud di dunia, budaya Melayu-Polinesia telah mengamalkan ciri-ciri demokrasi dalam sistem pemerintahan mereka.

Ini kerana, sebelum wujud konsep 'dewaraja' dari era Hindu-Buddha atau sistem monarki berasaskan warisan, budaya Melayu-Polinesia telah memilih ketua mereka berdasarkan senioriti dan pengalaman hidup.

Sebelum istilah seperti 'raja' (dari Indo-Eropah) atau 'sultan' (dari Arab) atau 'syah' (dipakai pada akhir nama, berasal dari Parsi), budaya Melayu memanggil ketua mereka sebagai 'Atuk Tua' (mengikut pelbagai variasi dialek).

Semua istilah luar tadi rata-rata menunjukkan 'kuasa', 'darjat' atau 'kemegahan'.

Ini berbeza dengan konsep kepemimpinan (leadership) dalam budaya Melayu purba.

'Tua' atau 'Toa' adalah bermaksud senioriti, adalah elemen penting dalam pemilihan raja atau ketua dalam budaya Melayu-Polinesia.

Variasinya seperti berikut:
  • Malietoa-Samoa
  • Kaumātua-Maori
  • Hotu Matua-Rapa Nui
  • Tūwharetoa-Maori

Dalam budaya Melayu-Polinesia juga, kepemimpinan juga dipilih dari golongan anak sulung dari anak sulung atau 'Aki' (atau 'Aiki' serta menurut variasi dialek). Sulung dari yang sulung (supersenior) akan menjadi 'Tok Aki'.

Variasinya seperti berikut:
  • Eiki-Tonga
  • Ari'i-Tahiti
  • Ali'i-Samoa,Hawaii
  • Aliki-Tuvalu,Tokelau
  • Ariki-Rapa Nui
  • Ariki-Maori,Cook Islands

Dalam budaya rumpun Melayu di Austronesia Barat, gelaran-gelaran seperti Tok Batin, Penghulu, Tok Sidang, Tok Ketua atau Demang adalah penggelaran asli sebelum istilah 'raja' digunakan. Semua gelaran ini khas menunjukkan senioriti dan penghormatan.

Kesimpulannya, konsep pemilihan pemimpin dalam budaya Melayu purba mencerminkan kata-kata hikmah, "Respect is earned, not given..."

BACA INI JUGA: Gambar Seribu Makna Wira Gunung Kinabalu

Sumber: Riwayatmelayu

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon