Sunday, May 03, 2015

Skandal Jean Harlow Kekal Misteri Di Pentas Hollywood


Pada awal tahun 1930an, ramai produser Hollywood mengalami masalah kewangan. Reputasi filem yang tidak dikunjungi orang awam membuatkan mereka bakal gulung tikar.

Jean Harlow
Jean Harlow.

Keadaan ini membuatkan banyak pengusaha studio cuba mencari peluang baru dengan mengetengahkan filem cinta dengan kecantikan aktres sebagai daya tarikan.

Di celah-celah kesuraman industri ini, muncul satu watak baru di kalangan peminat hiburan. Wanita yang tengah panas dipasaran itu mula menambat hati penonton dengan aksi ghairah dan tubuh yang seksi. Wanita yang diperkatakan ramai ini menggunakan nama popular, Jean Harlow.

Popularitinya juga telah menumbangkan aktres paling popular ketika itu, Clara Bow. Kejatuhan imej Clara yang dikaitkan dengan tabiat 'gila lelaki tampan' membuatkan Jean selesa di takhta Hollywood.

Dengan lagu 'I Like a Men Who Takes His Time' melonjakkan lagi selebriti baru ini. Kemudian tanpa dijangka sesiapa, Clara Bow tiba-tiba didapati mati secara mengejut. Kematian itu bukan sahaja menjadi kontroversi, malah mengundang penyiasatan yang tidak berkesudahan.

Setiausaha Clara, ketika memberi keterangan kepada pihak polis mengesahkan, majikannya seorang wanita yang gemar menyimpan gigolo.

Dia dikatakan menggunakan wang yang banyak untuk mengumpan gigolo muda yang kacak sebagai lelaki simpanan dan salah seorang pembekal lelaki simpanan adalah suami Jean Harlow, Paul Bern.

Bern dikatakan punca kenapa Clara mati. Selain membekalkan lelaki kacak buat Clara, dia juga dituduh mempunyai hubungan sulit dengan Clara.

Tidak lama selepas itu, iaitu pada bulan September 1932, Bern tiba-tiba mati ditembak. Siasatan pihak polis tidak menemui apa-apa petunjuk yang boleh dijadikan motif kematian Bern.

Mengikut fakta masa itu, Paul Bern dianggap pengusaha industri hiburan Hollywood sebagai penyelamat mereka. Ini kerana, dalam tempoh dua bulan selepas kesuraman industri hiburan Hollywood akibat perang yang meletus di Eropah, Bern telah berjaya menarik semula penonton ke pawagam melalui beberapa filem seperti Little Woman dan Rebecca of Sunnybrook Farm.

Dia juga berjaya menggilap bakat Jean Harlow menjadi bintang kegilaan ramai sebelum menjadi isterinya.

Oleh kerana itu, kematian Paul Bern mendapat simpati yang cukup besar daripada pelabur industri di Hollywood. Mereka telah mengupah ramai penyiasat persendirian untuk membongkar punca kematian Bern.

Selepas beberapa ketika, muncullah cerita sensasi mengenai skandal Bern yang dikaitkan dengan wanita berambut perang bernama Dorothy Millette. Skandal itu heboh di Hollywood.

Petunjuk itu membuatkan pihak polis membuka semula siasatan kes dengan mencari kesahihan skandal itu.

Hasil siasatan menunjukkan, sebelum Paul Bern berkahwin dengan Jean Harlow atau nama sebenarnya Harlow Carpenter, dia telah tinggal bersama Dorothy Millette. Hubungan sulit itu berlangsung dalam tempoh yang cukup lama.

Tindakan Paul memutuskan hubungan dengan Dorothy membuatkan wanita ini menjadi gila. Dia telah ditempatkan disebuah rumah sakit mental. Keadaan itu membuatkan Bern serba-salah. Dia bimbang dan takut kalau-kalau kisah cintanya bersama Dorothy terbongkar hingga ke pengetahuan isterinya.

Jadi, dia terpaksa mengeluarkan belanja yang besar untuk menampung kos perubatan Dorothy dan menyembunyikannya daripada pengetahuan umum.

Jean Harlow and Paul Bern
Paul Bern bersama Jean Harlow.

Selepas beberapa tahun, Dorothy pulih seperti biasa. Bern kemudiannya mengarahkan bekas kekasihnya itu tinggal di Algongquin Hotel, New York dengan semua perbelanjaannya ditanggung.

Bagaimanapun, siasatan pihak polis mendapati, sehari selepas kematian Bern, Dorothy juga didapati mati kerana membunuh diri. Kematiannya telah direkodkan berlaku di San Francisco. Ini membuktikan wanita ini bukan pembunuh Bern.

Keadaan itu menambahkan lagi kebingungan pegawai penyiasat kes ini. Mereka tidak tahu, apakah yang sebenarnya telah berlaku dalam kematian Bern.

Jika dia mati dibunuh, apakah motifnya? Dan siapa pula yang sanggup membunuhnya sedangkan semua orang tahu, dia merupakan individu penting dalam industri hiburan ketika itu.

Tambahan pula, ramai ketua-ketua gengster dan keluarga Mafia melindunginya bagi menyelamatkan pelaburan mereka dalam industri hiburan.

Secara logik, jika ada individu yang menyebabkan kematian lelaki ini, secara tidak langsung mereka juga bakal berdepan dengan keluarga Mafia yang terkenal dengan keganasan.

Cuma ada satu orang sahaja yang berkemungkinan melakukan pembunuhan. Orang itu ialah isteri Bern, Jean Harlow. Teori cemburu dan marah dengan hubungan sulit Bern boleh menjadi motif kenapa Jean Harlow membunuh Bern. Bagaimanapun, tidak ada satu bukti dan saksi yang boleh membuktikan teori tersebut.

Memandangkan Jean Harlow saja yang berkemungkinan menjadi pembunuh Bern, ramai pelabur industri hiburan cuba menutup kes itu. Mereka bimbang jika keadaan itu menekan Jean lalu menyebabkan imejnya luntur di mata peminat dan penggemar filem, ia bakal menyebabkan mereka kerugian besar.

Jadi, mereka cuba melindungi berita itu daripada pengetahuan umum. Pihak polis juga diminta supaya tidak mengheret Jean ke kancah skandal itu kerana bimbang imejnya bakal berdepan masalah.

Meskipun begitu, gosip liar akhirnya sampai ke pengetahuan umum. Mengikut cerita mulut ke mulut, Paul Bern adalah seorang lelaki yang mati pucuk. Cerita itu disahkan oleh Jean sendiri apabila dia menceritakannya kepada salah seorang rakan baiknya.

Menurut cerita, sepanjang perkahwinan, Jean dan Bern tidak pernah mengadakan hubungan intim kerana Bern tidak mampu melakukannya.

Pada malam sebelum kejadian, Jean dan Bern dikatakan telah bertengkar tentang satu perkara yang tidak diketahui. Keesokkannya, mayat Bern ditemui mati ditembak dalam keadaan bogel oleh seorang wanita ditepi sebuah kolam mandi.

Jean Harlow last film
Filem terakhir Jean Harlow sebelum meninggal dunia.

Empat tahun selepas kejadian itu berlaku, sekitar tahun 1935, Jean Harlow mati kerana masalah jangkitan hempedu. Dia mati pada usia 26 tahun.

Kematiannya bukan saja menamatkan episod cintanya dengan Bern malah turut meninggalkan pelbagai pertanyaan tentang kematian Paul Bern.

Ramai penganalisis jenayah mengklasifikasikan kes ini sebagai tergantung kerana suspek utama tidak di soal siasat dan keadilan umum untuk mengetahui apakah penyebab kematian Paul Bern tergantung sampai bila-bila.

Sampai sekarang, kes ini tidak dinyatakan spesifikasinya. Ia menggambarkan seolah-olah Paul Bern tidak pernah wujud di dunia.

BACA INI JUGA: Pesara CIA Mengaku Bunuh Marilyn Monroe!

-SENTIASAPANAS.COM

2 comments

  1. Macam-macam je kan isu filem nie.....

    ReplyDelete
  2. Artis ni mmg tak lari dari skandal, kontroversi dan gossip.. buat tak buat je. Yg buat pula samaada pandai cover atau tak je... wallahualam..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon