Tuesday, April 21, 2015

Tun Mahathir Kritik Gaya Hidup ‘Mewah’ Rosmah Dan Najib!


Tun Mahathir semakin memperhebatkan lagi asakan beliau terhadap Datuk Seri Najib Razak apabila mula menjadikan isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, sebagai sasaran kritikan.

Gaya Hidup ‘Mewah’ Rosmah Dan Najib

Kali ini, Tun mensasarkan kritikan tersebut terhadap isu yang sering menjadi bahan politik seteru Najib dari Pakatan Rakyat (PR), dakwaan gaya hidup mewah Rosmah.

“Ada banyak perkara tentang kelakuan peribadinya (Najib) yang saya rasakan tidak betul.

“Namun, saya bersedia untuk melupakannya, termasuklah gaya hidup mewah beliau dan isterinya,” kata Dr Mahathir dalam tulisan terbaru di blognya yang dipetik dari Malaysiakini.

Tun Mahathir mengulangi kenyataan beliau sebelum ini yang Najib tidak lagi layak menjadi perdana menteri apabila gagal menjelaskan perjalanan kewangan syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Malah kali ini, Mahathir maju selangkah lagi apabila turut mendakwa Najib melibatkan “individu-individu yang diragui” dalam pengurusan 1MDB.

Untuk menguatkan hujahnya itu, beliau berjanji akan mengupas kisah tentang kehilangan berbilion ringgit wang negara dalam tulisan seterusnya di blog chedet.

“Saya akan jelaskan bagaimana beliau kehilangan berbilion ringgit dalam tulisan akan datang,” katanya.

Tun Mahathir mendakwa pentadbiran Datuk Seri Najib mengabaikan EPU dan jabatan kerajaan malah menubuhkan sebuah agensi baru untuk merancang pembangunan negara. Agensi ini diketuai oleh bukan penjawat awam dan gaji kakitangan ini jauh melebihi yang dibayar kepada kakitangan awam.

Pada masa sama, Tun Mahathir berkata Najib merugikan banyak wang negara apabila gagal menilai keutamaan projek-projek mega dengan memberikan tumpuan pada projek yang salah.

Kenyataan ini merupakan serangan terbuka kedua dari Tun Mahathir terhadap Najib selepas beliau secara berterus terang menganggap Najib gagal sebagai perdana menteri sebelum ini.

Beliau menggesa Umno menyingkirkan Najib bagi memastikan kelangsungan parti itu dalam pilihan raya akan datang.

Serangan Tun Mahathir ini menimbulkan pelbagai reaksi daripada kepimpinan Umno.

Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata pada satu forum, Tun Mahathir tidak keseorangan dalam menyatakan kebenaran.

Sementara, Naib Presiden Umno Datuk Seri Shafie Apdal menggesa kerajaan memberi jawapan terperinci kepada soalan-soalan Tun Mahathir.

Amaran Hishammuddin

Sementara itu, naib presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang merangkap sepupu Najib, pula merasakan pendapat dan persoalan Tun Mahathir tidak perlu dilayan kerana ia akan menjejaskan perjalanan parti dan negara.

Hishammuddin meminta supaya kerajaan tidak melayan kritkan yang dibuat bekas Tun Mahathir.

Jelasnya, perkara yang dibangkitkan terhadap kepimpian Perdana Menteri, Najib Tun Razak dan UMNO tidak akan berkesudahan.

“Sampai kiamat pun tidak akan selesai,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Pertahanan memberi amaran kepada Tun Mahathir berkenaan kritikannya yang terbuka kerana memberi kesan kepada parti dan pimpinan negara.

“Nak melayani setiap tuduhan Tun Mahathir terhadap pimpinan negara saya sebut hari itu supaya jangan sampai jejaskan kepimpinan, jangan sampai jejaskan parti, jangan sampai jejaskan pentadbiran negara,” tegasnya.

Menurut Hishammuddin, apa yang penting sekarang adalah bersatu padu dan melihat ke hadapan.

Ali Baba Bujang Lapok

Aziz Satar terpaksa belajar cara berjalan sebagai orang kaya setelah terjumpa harta karun yang bertimbun.

Aziz berfikir jika sudah jadi kaya cara berjaan pun kena ubah. Aziz menjadi bahan ketawa penonton dan itu adalah satu keadaan yang hakiki yang sedang berlaku dalam masyarakat kita khususnya yang baru mendapat kekayaan dan kedudukan yang tinggi.

Selalunya kehidupan orang yang baru mendapat nikmat ini hidup mereka kadangkala adalah ‘fake’ dan tidak natural.

Dalam waktu membuat ‘adjustments’ dengan keadaan dan situasi baru itu, ia menyakitkan mata dan hati banyak pihak yang bersangkutan dengan orang ramai.

Kata-kata orang tua dahulu kala ada berbunyi, ‘seorang yang berdarah raja itu, jika menjadi buruh pun ia tetap raja, tetapi jika seorang ‘toman’ (sengkek), jika diletakkan mahkota di kepala mereka sekali pun, ia tetap dengan sikap ‘toman’nya.

BACA INI JUGA: Kepada YB-YB Politik, Contohilah Kemuliaan Akhlak Saidina Umar Sebagai 'Hamba' Kepada Rakyatnya

7 comments

  1. Memang wajar Mahathir kritik Najib. Najib bukan sahaja akan menghancurkan UMNO, tetapi juga Malaysia!

    ReplyDelete
  2. Najib dan sekutunye letak jawatan

    ReplyDelete
  3. Saya tidak nampak kekuatan kepimpinan Najib. Dia bukan tokoh kepimpinan yg baik. maaflah klu saya berkata sedemikian. Saya cakap sbg rakyat biasa yg rasa dan melihat...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon