Apr 13, 2015

Jodoh Tidak Perlu Sempurna, Tetapi Perlu Ada 4 Perkara

Khayalan tentang jodoh yang sempurna seringkali membutakan mata hati kita. Akibatnya, kita menutup diri dan jodoh semakin sukar diperolehi. Hakikatnya, cinta sejati tidak selalu ditemui pada si dia yang 'sempurna'.

Jodoh

Dalam sebuah hubungan, kita dan pasangan sama-sama menciptakan ruang untuk saling belajar dan saling memahami. Dalam ruang tersebut, ada banyak perkara yang harus kita sesuaikan. Banyak masalah dan cabaran baru yang muncul. Dan disitulah peluang untuk kita saling menerima antara satu sama lain.

Kita sebenarnya boleh dengan mudah jatuh cinta pada seseorang yang tidak memenuhi kriteria 'sempurna' pada mata kita. Hakikatnya, semua hubungan berasaskan kepada empat perkara ini untuk bertahan sehingga ke akhir hayat.

Dalam erti kata lain, anda boleh menghabiskan seluruh hidup anda dengan seseorang asalkan dia memiliki empat perkara dibawah..

1. Membuat anda sering berasa selesa

Ketika berbual misalnya, anda boleh merasa begitu selesa. Terasa ada banyak topik perbualan yang tidak pernah habis ketika anda menghabiskan masa berdua dengannya. Selain itu, ada beberapa persamaan minat yang boleh membuatkan anda semakin selesa berada bersamanya.

2. Wajah yang selalu membuatkan anda tersenyum

Mungkin dia tidak tampan atau cantik seperti wajah pelakon kegemaran anda. Tetapi entah mengapa, anda selalu merasa bahagia ketika memandang wajahnya. Faktor ini pun sudah cukup untuk membuatkan anda mabuk asmara.

3. Memiliki impian yang sama

Meskipun anda dan dirinya memiliki beberapa perbezaan, tetapi disebabkan dia mempunyai impian besar yang sama dengan anda, kamu akan mantap melangkah bersamanya. Impian dan tujuan hidup yang sama akan semakin memperkuat hubungan cinta. Ketika ada masalah atau konflik, pasti akan ada jalan keluarnya kerana ada jalan hisup yang sama diantara anda berdua.

4. Boleh berkomunikasi dengan jujur terhadap pasangan

Sikap terbuka dan komunikasi yang baik akan membuatkan anda merasa lebih selesa ketika menghabiskan masa berdua dengannya. Kalau pun ada masalah, anda tidak bimbang terjadi salah faham kerana yakin dia akan jujur pada anda.

Setiap hubungan memiliki keunikannya yang tersendiri. Sebuah hubungan tidak ubah seperti suatu perjalanan. Semuanya bergantung pada cara kita menangani semua konflik dan cabaran yang ada.

BACA INI JUGA: 14 Petua Mencari Isteri Yang Cantik

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

3 comments

Ya betul...tak perlu cantok..tak perku hensem..
Cukuplah dia dapat membimbing kita...

Yg penting dpt mencapai kebahagian di dunia dan juga akhirat, in shaa Allah..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon