Apr 19, 2015

Cano Cristales, Keunikan Dan Keindahan Sungai Lima Warna

Pemandangan menakjubkan ini merupakan sebuah sungai yang terletak di hutan simpan Serrania de La Macarena, Colombia. Diberi nama Cano Cristales, yang bermaksud Sungai Kristal.

Cano Cristales

Keunikan sungai ini ialah air sungai akan berubah kepada lima warna untuk satu tempoh tertentu, menjadikannya terkenal dengan julukan nama 'Sungai lima warna'.

Punca utama perubahan warna air ialah kerana sungai ini dipenuhi dengan alga yang berwarna kuning, biru, hijau, hitam dan merah.

Ketika air sungai surut, pancaran cahaya matahari menyerlahkan warna-warna alga yang terdapat di dalamnya. Pun begitu, ia langsung tidak mencemarkan air sungai yang jernih ini.

Cano Cristales

Satu-satunya jalan untuk sampai ke Cano Cristales adalah dengan menunggang kuda.

Namun, fenomena menakjubkan ini hanya terjadi selama lebih kurang seminggu setiap tahun, antara musim hujan dan musim kemarau sahaja.

Cantik kan?

BACA INI JUGA: Misteri Enchated River, Sungai Tanpa Dasar!

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

2 comments

memang cantik pemandangan kat sungai tu. boleh mandi manda tak kat situ?

Takde masalah kalau nak mandi, yang penting pandai berenang..hehe

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon