Wednesday, April 22, 2015

Alvin Tan Hina Azan, ‘Muslim Call to Prayer – Azan (R&B cover)’


Blogger penuh kontroversi, Alvin Tan sekali lagi bertindak biadab terhadap umat Islam dengan merakam 'lagu Azan'.

Alvin Tan Hina Azan

Video yang berdurasi selama 2 minit 50 saat itu memaparkan dia melaungkan azan sambil bermain piano yang kononnya dirakam di Tanah Suci umat Islam – Makkah, Arab Saudi.

Video tersebut telah dimuat naik di Facebook Alvin Tan.

Video itu mendapat kecaman pelbagai pihak, tidak kira bangsa dan agama, dia dikutuk dan dicaci di bahagian komen video tersebut.

Berikut adalah deskripsi video tersebut yang telah diterjemah dari penulisan asal (Bahasa Ingeris) kepada Bahasa Melayu:

Sudahkah anda mendengar Azan Allahuakbar pada hari ini? Video ini di dedikasikan kepada tuhan yang maha esa, Allah s.w.t, Syukur kepadanya! dan tolong jangan salahkan saya jika saya salah lirik… Pertama sekali, ini adalah cover lagu, jadi segala pengubahsuaian adalah dibernarkan, yang keduanya, saya bukan pengebom berani mati ok.

Objektif utama saya ialah untuk membuatkan semua Masjid di Malaysia ini untuk memainkan versi Azan saya ini dan menggantikan orang tua di belakang mikrofon(yang melaungkan azan), yang berusaha bertungkus lumus untuk melaungkan azan, biarkan orang-orang tua itu berehat… kalau boleh rehat selama-lamanya.

ALLAHUAKBAR!

Alvin menulis status mengatakan rakaman video itu diterbitkan supaya seluruh masjid di Malaysia memainkan ‘laungan azan’ nya itu daripada menggunakan khidmat orang tua untuk melaungkan azan di mikrofon dan bersusah payah meneran suara mereka.

Have you had your dose of Allahuakbar for the day!? This is dedicated to the one and only true God, Allah s.w.t., peace be upon Him! And please don’t badger me about the wrong lyrics… First, this is a cover, so creative modification is permitted. Second, I ain’t a suicide bomber aight.

My latest goal is to get all mosques in Malaysia to play my cover instead of having them old geezers hunched over the mics, straining their vocal chords and cracking their voices. Let them geezers rest already… preferably in eternal peace.

ALLAHUAKBAR! #‎Islam #‎ReligionOfPeace

Berikutan penyebaran video tersebut, pengguna laman sosial meluahkan rasa marah dan mendoakan agar Alvin diberikan hidayah oleh Allah.

Alvin Tan Hina Azan [2]

Malangnya, tiga gadis Melayu yang bangga menyertai parti rasis dan anti-Islam – Dyana Sofya, Syefura Othman (Rara) dan Melati Rahim – serta beberapa kerat lagi Melayu dalam DAP, masih tidak membuat apa-apa ulasan, apa lagi untuk membela Islam.

Sedangkan apabila umat Islam di Petaling Jaya Selatan membuat demonstrasi aman membantah kewujudan gereja haram di penempatan mereka, Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua dengan pantas mencabar kerajaan mengenakan Akta Hasutan kepada mereka yang terlibat dalam bantahan tersebut.

Seorang pengguna Facebook, Jasmin Harun, berkata video tersebut satu penghinaan terhadap Islam.

“Nak belajar azan pun bukan ni caranya. Azan satu seruan yang suci. Awak kata old geezers hunched over the mics’ tetapi dalam Islam mereka dipanggil Bilal/Muazzin (tukang azan) dan taraf mereka sangat tinggi kerana menyeru orang untuk mengerjakan solat,” katanya.

Nasru Ahmad pula berkata, beliau mewakili umat Islam mengucapkan terima kasih kepada Alvin Tan atas rakaman tersebut.

“Ini kerana dengan penghinaan ini, ianya membangkitkan lagi semangat jihad kami orang Islam untuk memerangi musuh Islam.

“Teruskan dan kawe galakkan awak buat banyak lagi video yang menghina Islam,” katanya.

Selain itu, Shah Farid Zain berkata, Ya Allah jika dia berniat mengejek-ejek azan umat Islam, berilah petunjuk.

“Tidak secara langsung dia belajar azan, Allah maha mengetahui. Tetapi kalau kau memang nak menyakiti umat Islam, sendiri mahu ingatlah,” ujarnya.

Tindakan Alvin turut dibantah oleh orang bukan Islam.

Kelvin Chua berkata, apa yang Alvin lakukan terlalu perkauman.

“Adakah awak tahu apa yang awak lakukan sekarang? Saya juga bukan Islam, tetapi saya tidak rasis,” katanya.

Ujar Kenex Kum Chee Kuan pula, Alvin perlu belajar dari kesilapannya yang lalu.

“Saya tidak rasa untuk kongsi video ini. Tiba-tiba dia muncul entah dari mana.

“Saya ingat, dia telah belajar dari kesilapannya yang lalu,” katanya.

Selain itu Beathrice Teladik Urang juga memberi komen.

Katanya, beliau juga seorang Kristian, tetapi beliau tidak setuju dengan tindakan Alvin yang melaungkan azan dalam nyanyiannya.

BACA INI JUGA: Isu Rasis, Bila Cina Hina Melayu Kenapa Diam?

2 comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon